Śląsk zyskuje dzięki funduszom UE

W regionie przebudowano 213 km dróg i wybudowano 22 km nowych. Dofinansowano też 1372 firm.

Publikacja: 11.10.2013 11:54

Sztandarowe projekty drogowe sfinansowane z pieniędzy regionalnego programu operacyjnego Śląska na lata 2007–2013 to „Budowa odcinka trasy N-S od ul. 1-go Maja do Drogowej Trasy Średnicowej w Rudzie Śląskiej wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1-go Maja", na którą to pieniądze (36,3 mln zł przy wartości projektu 42,7 mln zł) otrzymało miasto Ruda Śląska oraz „Budowa Drogi Głównej Południowej na odcinku od DW 933 – ul. Pszczyńskiej w Jastrzębiu-Zdroju do węzła autostrady A 1 w Mszanie – ETAP I" (beneficjentem jest miasto Jastrzębie-Zdrój).

Pierwsza z tych inwestycji zakończyła się w sierpniu ubiegłego roku. Polegała na budowie trasy N-S na terenie Rudy Śląskiej na odcinku od ul. 1-go Maja do Drogowej Trasy Średnicowej  (DTŚ) wraz z budową dwupoziomowego węzła z ul. 1-go Maja w ciągu drogi wojewódzkiej nr 925. W ramach projektu wybudowano prawie kilometr trasy N-S oraz przebudowano 800 m drogi wojewódzkiej. Nowe odcinki odciążyły skrzyżowania ulic: Zabrzańskiej i 1 Maja. Udostępniono też bezkolizyjne połączenie drogi wojewódzkiej 925 z DTŚ-ką.

Co ciekawe, wzdłuż tego fragmentu trasy powstało już centrum dystrybucyjne polskiej filii dużej zagranicznej firmy. Patrząc od strony użytkowników drogi, poprawie uległa płynność ruchu. Wzrosło też bezpieczeństwo pieszych i kierowców. Docelowo, trasa N-S połączy bezkolizyjnie autostradę A4 z drugą co do ważności w regionie drogą w układzie wschód–zachód, jaką jest DTŚ-ka.

Drugą z inwestycji, czyli pierwszy etap Drogi Głównej Południowej, oddano do użytku w lipcu br. Teraz trwają prace na II etapie budowy. Droga Główna Południowa jest największą i najdroższą inwestycją realizowaną przez Jastrzębie-Zdrój. Oba etapy tworzą całość przedsięwzięcia, które zakłada budowę obwodnicy na terenie miasta, która połączy Pszczynę, Pawłowice, Jastrzębie-Zdrój, powiat wodzisławski i Racibórz.

Nowy tabor

Przy budowie nowej infrastruktury transportowej nie zapomniano o zakupie nowego taboru kolejowego oraz na potrzeby komunikacji miejskiej. W przypadku tej ostatniej zakupiono 85 jednostek taboru komunikacji miejskiej o pojemności 8387 miejsc. Jednym z takich przedsięwzięć był zakup składów tramwajowych dla potrzeb nowej linii tramwajowej w Częstochowie.

W nowe, częstochowskie tramwaje zainwestowano 50,7 mln zł. Na ich zakup Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie otrzymało 35 mln zł dofinansowania z programu regionalnego. Siedem nowych tramwajów typu Twist wyjechało na częstochowskie tory w ubiegłym roku. Tramwaje pochodzące z zakładów w Bydgoszczy zostały specjalnie zaprojektowane i wykonane dla Częstochowy. Inwestycja ta poza podniesieniem komfortu jazdy pasażerom, których będzie można obsłużyć ponad 10 tys. na dobę, oznacza też redukcję emisji gazów cieplarnianych. W przypadku kolei zakupiono 13 jednostek taboru komunikacji kolejowej o pojemności 6034 miejsc.

Kierunek – innowacje

Jedną z części (priorytet I) śląskiego regionalnego programu operacyjnego na lata 2007–2013 poświęcono na badania, rozwój technologiczny oraz innowacje i przedsiębiorczość. Dzięki temu zakończono już realizację 2080 projektów wspierających mikro, małe i średnie firmy, w ramach których dofinansowanie otrzymało 1372 przedsiębiorców. Jak podaje śląski urząd marszałkowski, w przypadku tych inwestycji tzw. efekt dźwigni finansowej do końca czerwca 2013 r. wyniósł ponad 152 mln euro. Utworzono też ponad 3,2 tys. miejsc pracy. Realizacja programu regionalnego ma też zaowocować przygotowaniem 420 ha terenów inwestycyjnych, a powierzchnia wspartych inkubatorów przedsiębiorczości/parków technologicznych wynieść 13660 mkw. Jedną z inwestycji tego typu była budowa energooszczędnego budynku administracyjno-biurowego na potrzeby parku technologicznego dla Górnośląskiego Parku Przemysłowego w Katowicach. Biurowiec typu green building oddano do użytku z końcem sierpnia br. W ramach wspierania innowacji wybudowano też Centrum Transferu Technologii w Kaniowie. Otwarto je we wrześniu br. Będą w nim prowadzone prace badawcze i rozwojowe dotyczące nowych technologii struktur kompozytowych w zakresie montażu i łączenia elementów z kompozytu z elementami stalowymi i innymi częściami. Nowe rozwiązania znajdą zastosowanie w przemyśle.

Pieniądze z programu regionalnego wykorzystano też do dokapitalizowania czterech funduszy pożyczkowych i poręczeniowych, które opracowały najlepsze projekty wsparcia mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z regionu i teraz taką pomoc w postaci preferencyjnych pożyczek i poręczeń oferują.

—o euroinwestycjach     w kolejnym województwie     czytaj 25 października

Opinia dla „Rz"

Mirosław Sekuła marszałek województwa śląskiego

Spośród innych programów regionalnych śląski wyróżnia się największą liczbą projektów unijnych. W tym momencie mamy podpisanych 4457 umów o łącznej wartości dofinansowania 6,9 mld zł. Jednocześnie są to projekty o najniższej spośród wszystkich regionów średniej wartości inwestycji. Wynosi ona około 2,8 mln zł. Myślę, że tych kilka liczb daje najlepszy syntetyczny obraz naszego podejścia do korzystania z funduszy europejskich jako narzędzia wspierającego rozwój na poziomie lokalnym i tym samym widocznego dla przeciętnego mieszkańca. Również dlatego, że Śląskie jako jedyny region zdecydowało się na stworzenie Programu Rozwoju Subregionów – czyli zaangażowanie samych gmin i powiatów w podział środków UE w ścieżce pozakonkursowej. W efekcie trudno znaleźć w naszym regionie obszar nieobjęty pomocą unijną.

Dowiedz się więcej o funduszach europejskich

Strona poświęcona regionalnemu programowi operacyjnemu województwa śląskiego:            www.rpo.slaskie.pl

Strony Ministerstwa Rozwoju Regionalnego: 1 – z kontaktami do punktów informacyjnych o funduszach UE: www.funduszeeuropejskie.gov.pl/punkty 2 – na której można zapoznać się z inwestycjami współfinansowanymi przez Unię Europejską:                 www.mapadotacji.gov.pl

Inwestycje miejskie

Zrównoważony rozwój przestrzeni miejskich

Dzięki prowadzeniu tzw. zrównoważonego rozwoju w śląskich miastach zrewitalizowano 19,67 ha przestrzeni miejskich. Prawie 419 tys. osób skorzystało z infrastruktury objętej wsparciem. Do tego unieszkodliwiono 192,45 ton azbestu lub materiału go zawierającego. W ramach polityki zrównoważonego rozwoju finansowanej z regionalnego programu operacyjnego powstała też nowa siedziba Muzeum Śląskiego w Katowicach. Nowy obiekt jest już gotowy. Czeka tylko na otwarcie. Wartość tej inwestycji to 326,8 mln zł, a wartość dofinansowania, które pozyskało Muzeum Śląskie to 225 mln zł. Inny projekt tego typu to „Budowa nowej kolei linowej w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku im gen. Jerzego Ziętka w Chorzowie", na którą dotację pozyskał Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku im. gen. J. Ziętka. Kolejka, po siedmioletniej przerwie, kursuje od 8 września br. Uroczystego otwarcia dotowanej inwestycji dokonała Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego pochodząca ze Śląska. Już pierwszego dnia funkcjonowania kolejka przewiozła kilka tysięcy osób. Jak podkreślają władze Parku Śląskiego, jest to najnowocześniejsza kolej linowa w kraju.

Kultura

Wsparcie dla placówek kultury i sztuki

W okresie 2007–2013 jednym z obszarów, na który skierowano na Śląsku środki europejskie, jest infrastruktura kultury. Za pieniądze ze śląskiego programu regionalnego rozbudowano i wyremontowano np. budynek Filharmonii Częstochowskiej. Inwestycja objęła m.in. remont dużej i kameralnej sali koncertowej w istniejącym już budynku oraz budowę zaplecza socjalno- administracyjnego. W efekcie placówka będzie mogła rozszerzyć repertuar działalności koncertowej. Z kolei w Pszczynie dokonano renowacji kompleksu zamkowego obejmującego budynki stajni książęcych wraz z towarzyszącą infrastrukturą. Inne inwestycje tego typu to m.in. Rekonstrukcja Pocysterskiego Zespołu Klasztorno-Pałacowego w Rudach (etap II), na którą dotację pozyskała Diecezja Gliwicka, oraz adaptacja budynku biblioteki Donnersmarcków dla potrzeb Filharmonii Zabrzańskiej. Z kolei w Lublińcu pieniądze poszły na projekt pod nazwą Rewitalizację X Muzy. Inwestycja polegała na remoncie Miejskiego Domu Kultury w Lublińcu i wyposażeniu go w nowe urządzenia i instalacje. W ramach inwestycji zmodernizowano m.in. salę widowiskowo-kinową.

Sztandarowe projekty drogowe sfinansowane z pieniędzy regionalnego programu operacyjnego Śląska na lata 2007–2013 to „Budowa odcinka trasy N-S od ul. 1-go Maja do Drogowej Trasy Średnicowej w Rudzie Śląskiej wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1-go Maja", na którą to pieniądze (36,3 mln zł przy wartości projektu 42,7 mln zł) otrzymało miasto Ruda Śląska oraz „Budowa Drogi Głównej Południowej na odcinku od DW 933 – ul. Pszczyńskiej w Jastrzębiu-Zdroju do węzła autostrady A 1 w Mszanie – ETAP I" (beneficjentem jest miasto Jastrzębie-Zdrój).

Pozostało 93% artykułu
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży
Fundusze europejskie
Polska przeciwna demontażowi polityki regionalnej. Ma poparcie europejskich regionów