Sztandarowe projekty drogowe sfinansowane z pieniędzy regionalnego programu operacyjnego Śląska na lata 2007–2013 to „Budowa odcinka trasy N-S od ul. 1-go Maja do Drogowej Trasy Średnicowej w Rudzie Śląskiej wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1-go Maja", na którą to pieniądze (36,3 mln zł przy wartości projektu 42,7 mln zł) otrzymało miasto Ruda Śląska oraz „Budowa Drogi Głównej Południowej na odcinku od DW 933 – ul. Pszczyńskiej w Jastrzębiu-Zdroju do węzła autostrady A 1 w Mszanie – ETAP I" (beneficjentem jest miasto Jastrzębie-Zdrój).
Pierwsza z tych inwestycji zakończyła się w sierpniu ubiegłego roku. Polegała na budowie trasy N-S na terenie Rudy Śląskiej na odcinku od ul. 1-go Maja do Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) wraz z budową dwupoziomowego węzła z ul. 1-go Maja w ciągu drogi wojewódzkiej nr 925. W ramach projektu wybudowano prawie kilometr trasy N-S oraz przebudowano 800 m drogi wojewódzkiej. Nowe odcinki odciążyły skrzyżowania ulic: Zabrzańskiej i 1 Maja. Udostępniono też bezkolizyjne połączenie drogi wojewódzkiej 925 z DTŚ-ką.
Co ciekawe, wzdłuż tego fragmentu trasy powstało już centrum dystrybucyjne polskiej filii dużej zagranicznej firmy. Patrząc od strony użytkowników drogi, poprawie uległa płynność ruchu. Wzrosło też bezpieczeństwo pieszych i kierowców. Docelowo, trasa N-S połączy bezkolizyjnie autostradę A4 z drugą co do ważności w regionie drogą w układzie wschód–zachód, jaką jest DTŚ-ka.
Drugą z inwestycji, czyli pierwszy etap Drogi Głównej Południowej, oddano do użytku w lipcu br. Teraz trwają prace na II etapie budowy. Droga Główna Południowa jest największą i najdroższą inwestycją realizowaną przez Jastrzębie-Zdrój. Oba etapy tworzą całość przedsięwzięcia, które zakłada budowę obwodnicy na terenie miasta, która połączy Pszczynę, Pawłowice, Jastrzębie-Zdrój, powiat wodzisławski i Racibórz.
Nowy tabor
Przy budowie nowej infrastruktury transportowej nie zapomniano o zakupie nowego taboru kolejowego oraz na potrzeby komunikacji miejskiej. W przypadku tej ostatniej zakupiono 85 jednostek taboru komunikacji miejskiej o pojemności 8387 miejsc. Jednym z takich przedsięwzięć był zakup składów tramwajowych dla potrzeb nowej linii tramwajowej w Częstochowie.