W latach 2007–2013 (de facto 2007–2015) głównym źródłem finansowania przedsięwzięć infrastrukturalnych jest program „Infrastruktura i środowisko" (największy program operacyjny w historii UE). Łączna wielkość środków finansowych zaangażowanych w jego realizację wyniesie 37,7 mld euro (w cenach bieżących), z czego 35,3 mld euro to środki publiczne (unijne – 28,3 mld euro, oraz krajowe – 6,9 mld euro).
Co za te pieniądze i środki z regionalnych programów operacyjnych już powstało i powstanie do końca 2015 r.? Jak wynika z zawartych umów o dofinansowanie, m.in. 11 016 km dróg, w tym 1355 km autostrad i dróg ekspresowych, 1653 km zbudowanych lub zmodernizowanych linii kolejowych, 420 oczyszczalni ścieków (tylko za pieniądze z „Infrastruktury i środowiska" wybudowano i przebudowano już 10 tys. km kanalizacji sanitarnej, do której dostęp uzyskało ponad 50 tys. mieszkańców.) i 528 inwestycji w odnawialne źródła energii. Środki te oznaczają też zakup lub modernizację 2405 wagonów taboru komunikacji miejskiej.
Również w latach 2014–?–2020 ogromne pieniądze trafią na finansowanie infrastruktury. Wkład Unii Europejskiej do programu „Infrastruktura i środowisko 2014–2020" wyniesie 27,51 mld euro. Gros tych pieniędzy pochłoną inwestycje transportowe. Jak mówiła w ostatnim wywiadzie dla „Rz" Elżbieta Bieńkowska, wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju, absolutny priorytet to dokończenie podstawowej sieci dróg ekspresowych, co ma nastąpić do końca 2020 roku. Z autostrad kończone mają być dwa fragmenty: odcinek A1 od Częstochowy do Tuszyna oraz stara autostrada A18 na Dolnym Śląsku – od A4 w kierunku Berlina.
Równie istotne będą inwestycje kolejowe, choć bardziej będzie chodziło o czysty transport miejski, gdyż Komisja Europejska niechętnie zgadza się na zakup taboru, jeśli nie jest on powiązany z modernizacją linii kolejowych. Nie dotyczy to jednak finansowania taboru niskoemisyjnego w miastach, np. tramwajów.
Jak wskazała Bieńkowska, uwzględniając środki z nowego programu oraz ogólnounijny instrument „Łącząc Europę", Polska ma dysponować prawie dwa razy większymi pieniędzmi na inwestycje kolejowe niż w latach 2007–2013. Może to być nawet 40 mld zł. Z nowego programu wspierane też będą gospodarka niskoemisyjna, ochrona środowiska, przeciwdziałanie i adaptacja do zmian klimatu, bezpieczeństwo energetyczne oraz ochrona zdrowia i dziedzictwo kulturowe.