Nowe programy pod lupą Brukseli

Polska zaczęła z Komisją Europejską negocjacje programów ?operacyjnych na lata 2014–2020. Od ich przebiegu zależy, kiedy napłyną nowe euro.

Publikacja: 03.07.2014 09:33

Nowe programy pod lupą Brukseli

Foto: Bloomberg

Artur osiecki

Pierwsza runda rozmów trwa od wtorku do piątku w Warszawie. Na pierwszy ogień poszedł największy z nowych programów operacyjnych „Infrastruktura i środowisko 2014–2020". Unia Europejska ma nań wyłożyć 27,4 mld euro, ale jak nieoficjalnie dowiedziała się „Rz", nawet i kwoty dotyczące całych programów mogą się jeszcze nieco zmienić. Jak wskazuje wiceminister infrastruktury i rozwoju Adam Zdziebło, w nowym programie pieniądze mają być przeznaczone m.in. na transport, gospodarkę niskoemisyjną, ochronę środowiska i bezpieczeństwo energetyczne.

– Najwięcej środków zasili przedsięwzięcia transportowe, w tym drogi, koleje i transport miejski. Następny w kolejności będzie sektor ochrony środowiska – mówi „Rz" Zdziebło.

Negocjacje nie są łatwe. Komisja Europejska chce zmienić część zapisów programu. Nikt nie chce jednak mówić o szczegółach. Shirin Wheeler, rzeczniczka KE ds. polityki regionalnej, nie odpowiedziała na pytania „Rz" dotyczące punktów spornych negocjacji. – Podczas pierwszej tury rozmów omawiany jest zakres programu, proponowane kwoty przeznaczone na wsparcie poszczególnych obszarów, a także uwagi Komisji do programu. Po ich zakończeniu będziemy wiedzieć, które zagadnienia są bliskie kompromisu, a w jakich sprawach konieczne będą dalsze uzgodnienia – mówi z kolei Zdziebło.

Na drogi czy na kolej

Jednak z ostatniej rozmowy „Rz" z wicepremier Elżbietą Bieńkowską wynika, że problemem może być ustalenie kwot, które trafią na transport, w szczególności na drogi i koleje. – Nasza argumentacja co do zachowania balansu pomiędzy drogami i kolejami była taka, że jeśli mamy otrzymać zdecydowanie więcej unijnych pieniędzy na kolej, to trudno będzie je w pełni spożytkować. A i tak, uwzględniając instrument „Łącząc Europę", będziemy ich mieli prawie dwa razy więcej niż teraz. Może to być nawet 40 mld zł – mówiła Bieńkowska.

– Nierównowaga pomiędzy wydatkami na czysty, zrównoważony transport rozumiany przez Brukselę jako koleje, transport morski i śródlądowy, a transportem drogowym to na pewno jeden z problematycznych obszarów – uważa Jerzy Kwieciński, ekspert BCC, były wiceminister rozwoju. Jego zdaniem problemem mogą być też tzw. warunki ex ante, których spełnienia wymaga KE przed uruchomieniem pieniędzy. Chodzi m.in. o legislację. – Wszystko musi być zgodne z dyrektywami, a my mamy w tej kwestii sporo do nadrobienia – mówi Kwieciński. Jak wskazuje trzecim punktem spornym może być sprawność systemu wydawania pieniędzy. – I tu znowu zapewne wyjdzie wątek kolei, bo KE zapyta, jak chcemy usprawnić wydawanie pieniędzy przez spółki kolejowe – mówi Kwieciński.

Czas gra rolę

Od tego, ile potrwają rozmowy nie tylko o „Infrastrukturze i środowisku", ale także o pozostałych programach tak krajowych, jak i regionalnych, które będą negocjować zarządzający nimi marszałkowie, zależy, kiedy do Polski napłyną euro z nowego budżetu UE. Firmy się już niecierpliwią.

Artur osiecki

Pierwsza runda rozmów trwa od wtorku do piątku w Warszawie. Na pierwszy ogień poszedł największy z nowych programów operacyjnych „Infrastruktura i środowisko 2014–2020". Unia Europejska ma nań wyłożyć 27,4 mld euro, ale jak nieoficjalnie dowiedziała się „Rz", nawet i kwoty dotyczące całych programów mogą się jeszcze nieco zmienić. Jak wskazuje wiceminister infrastruktury i rozwoju Adam Zdziebło, w nowym programie pieniądze mają być przeznaczone m.in. na transport, gospodarkę niskoemisyjną, ochronę środowiska i bezpieczeństwo energetyczne.

Pozostało 83% artykułu
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży