Reklama
Rozwiń

Nowe programy pod lupą Brukseli

Polska zaczęła z Komisją Europejską negocjacje programów ?operacyjnych na lata 2014–2020. Od ich przebiegu zależy, kiedy napłyną nowe euro.

Publikacja: 03.07.2014 09:33

Nowe programy pod lupą Brukseli

Foto: Bloomberg

Artur osiecki

Pierwsza runda rozmów trwa od wtorku do piątku w Warszawie. Na pierwszy ogień poszedł największy z nowych programów operacyjnych „Infrastruktura i środowisko 2014–2020". Unia Europejska ma nań wyłożyć 27,4 mld euro, ale jak nieoficjalnie dowiedziała się „Rz", nawet i kwoty dotyczące całych programów mogą się jeszcze nieco zmienić. Jak wskazuje wiceminister infrastruktury i rozwoju Adam Zdziebło, w nowym programie pieniądze mają być przeznaczone m.in. na transport, gospodarkę niskoemisyjną, ochronę środowiska i bezpieczeństwo energetyczne.

– Najwięcej środków zasili przedsięwzięcia transportowe, w tym drogi, koleje i transport miejski. Następny w kolejności będzie sektor ochrony środowiska – mówi „Rz" Zdziebło.

Negocjacje nie są łatwe. Komisja Europejska chce zmienić część zapisów programu. Nikt nie chce jednak mówić o szczegółach. Shirin Wheeler, rzeczniczka KE ds. polityki regionalnej, nie odpowiedziała na pytania „Rz" dotyczące punktów spornych negocjacji. – Podczas pierwszej tury rozmów omawiany jest zakres programu, proponowane kwoty przeznaczone na wsparcie poszczególnych obszarów, a także uwagi Komisji do programu. Po ich zakończeniu będziemy wiedzieć, które zagadnienia są bliskie kompromisu, a w jakich sprawach konieczne będą dalsze uzgodnienia – mówi z kolei Zdziebło.

Na drogi czy na kolej

Jednak z ostatniej rozmowy „Rz" z wicepremier Elżbietą Bieńkowską wynika, że problemem może być ustalenie kwot, które trafią na transport, w szczególności na drogi i koleje. – Nasza argumentacja co do zachowania balansu pomiędzy drogami i kolejami była taka, że jeśli mamy otrzymać zdecydowanie więcej unijnych pieniędzy na kolej, to trudno będzie je w pełni spożytkować. A i tak, uwzględniając instrument „Łącząc Europę", będziemy ich mieli prawie dwa razy więcej niż teraz. Może to być nawet 40 mld zł – mówiła Bieńkowska.

Reklama
Reklama

– Nierównowaga pomiędzy wydatkami na czysty, zrównoważony transport rozumiany przez Brukselę jako koleje, transport morski i śródlądowy, a transportem drogowym to na pewno jeden z problematycznych obszarów – uważa Jerzy Kwieciński, ekspert BCC, były wiceminister rozwoju. Jego zdaniem problemem mogą być też tzw. warunki ex ante, których spełnienia wymaga KE przed uruchomieniem pieniędzy. Chodzi m.in. o legislację. – Wszystko musi być zgodne z dyrektywami, a my mamy w tej kwestii sporo do nadrobienia – mówi Kwieciński. Jak wskazuje trzecim punktem spornym może być sprawność systemu wydawania pieniędzy. – I tu znowu zapewne wyjdzie wątek kolei, bo KE zapyta, jak chcemy usprawnić wydawanie pieniędzy przez spółki kolejowe – mówi Kwieciński.

Czas gra rolę

Od tego, ile potrwają rozmowy nie tylko o „Infrastrukturze i środowisku", ale także o pozostałych programach tak krajowych, jak i regionalnych, które będą negocjować zarządzający nimi marszałkowie, zależy, kiedy do Polski napłyną euro z nowego budżetu UE. Firmy się już niecierpliwią.

Artur osiecki

Pierwsza runda rozmów trwa od wtorku do piątku w Warszawie. Na pierwszy ogień poszedł największy z nowych programów operacyjnych „Infrastruktura i środowisko 2014–2020". Unia Europejska ma nań wyłożyć 27,4 mld euro, ale jak nieoficjalnie dowiedziała się „Rz", nawet i kwoty dotyczące całych programów mogą się jeszcze nieco zmienić. Jak wskazuje wiceminister infrastruktury i rozwoju Adam Zdziebło, w nowym programie pieniądze mają być przeznaczone m.in. na transport, gospodarkę niskoemisyjną, ochronę środowiska i bezpieczeństwo energetyczne.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Fundusze europejskie
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz: Jest zgoda KE na przedłużenie KPO do końca 2026 roku
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Fundusze europejskie
Polska prezydencja przygotuje grunt pod negocjacje budżetu UE
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama