Wchodzące w życie w sobotę nowe przepisy mają nie dopuścić do tego, by organizacja tracąca status organizacji pożytku publicznego (OPP) ciągle funkcjonowała w rejestrze OPP i dostawała pieniądze z podatków.
Wprawdzie rejestr takich organizacji będzie jak dotychczas ogłaszany przez ministra pracy i polityki społecznej według stanu na 30 listopada roku podatkowego, ale na bieżąco mają być tam wpisywane przypadki otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości. Takie organizacje tracą tym samym prawo do otrzymywania jednoprocentowego wsparcia.
W znowelizowanej ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie został wydłużony termin dla OPP na zgłoszenie szefowi właściwego urzędu skarbowego numeru rachunku bankowego, na który mają wpływać pieniądze z 1 proc. podatku. Dotychczas był to 31 stycznia każdego roku. Termin ten ma być wydłużony do 30 czerwca, aby organizacje nie traciły szans na 1 proc. podatku z powodu spóźnienia z informacją o takim rachunku. Organizacje, które takiego rachunku nie zmieniły, nie będą musiały go aktualizować.
Pojawiają się też nowe przepisy dotyczące przekazywania kwoty 1 proc. PIT przez urzędy skarbowe. Jeśli kwota wskazana przez podatnika w zeznaniu rocznym przekracza wielkość 1 proc. należnego podatku, to naczelnik urzędu skarbowego ma przekazać kwotę we właściwej wysokości. Wynika to z równoczesnych zmian w ustawie o PIT i o podatku ryczałtowym.
Obecnie uprawnionych do zbierania 1 proc. PIT jest ponad 7,6 tys. organizacji pożytku publicznego.