Niskie ceny, bogata oferta, łatwy dostęp

Mieszkańcom mniejszych miast i wsi można polecić PKO BP lub Bank Pocztowy. Inni powinni zwrócić uwagę na ING Bank, Lukas, Polbank i MultiBank. A dla tych, którym nie zależy na operacjach w oddziałach, najodpowiedniejsze są banki internetowe.

Publikacja: 30.10.2007 00:58

Niskie ceny, bogata oferta, łatwy dostęp

Foto: Rzeczpospolita

Red

Banki internetowe kuszą niskimi cenami. Pod względem kosztów związanych z kontem osobistym wszystkie wypadły wyśmienicie, otrzymując po 4 lub 5 punktów. Ale brak oddziałów – dla niektórych klientów jest to niedogodność – spowodował, że żadnemu z nich nie przyznaliśmy maksymalnej noty.

Trzeba je jednak pochwalić za innowacyjność. Historia popularnych ostatnio kont oszczędnościowych zaczęła się właśnie w mBanku. Jego klienci mają także do dyspozycji supermarket funduszy inwestycyjnych. Sporo innych banków również sprzedaje fundusze, ale w mBanku jest oferta aż 13 towarzystw. Do tego trzeba dodać usługę maklerską i duży wybór ubezpieczeń.

W Inteligo też znajdziemy fundusze i ubezpieczenia, ale wyłącznie proponowane przez PKO TFI i PZU. Toyota Bank, stosunkowo od niedawna działający na tym rynku, stara się przyciągnąć klientów atrakcyjnymi ofertami. Pod względem oprocentowania lokat znajduje się w ścisłej czołówce. Z nowinek znajdziemy tam elektroniczny sejf, w którym można trzymać kopie dokumentów.

Jednak decydując się na bank wirtualny, trzeba pamiętać o braku sieci oddziałów i ewentualnych utrudnieniach przy pobieraniu większej gotówki. Tu najlepiej wypada Inteligo, które jest częścią PKO BP. Jego klienci przy wpłatach i wypłatach mogą korzystać z niektórych placówek PKO BP.

Ci, którzy lubią od czasu do czasu zajrzeć do oddziału, powinni się zainteresować ofertą MultiBanku, ING Banku czy Lukas Banku; wszystkim im również przyznaliśmy czwórkę. Do ścisłej czołówki trafiły poza tym dwa banki postrzegane raczej jako mało innowacyjne, czyli PKO BP i Bank Pocztowy.

Klienci MultiBanku mogą liczyć na szeroki pakiet usług: fundusze inwestycyjne, ubezpieczenia, usługę maklerską i konto oszczędnościowe. Koszty korzystania z rachunku są na przyzwoitym poziomie. Najgorzej jest z siecią oddziałów; oferta banku przynajmniej na razie jest w zasadzie niedostępna dla mieszkańców mniejszych miast.

Ostatnio bardzo aktywny jest ING Bank, który zasypuje klientów promocyjnymi ofertami. Znajdziemy w nim tani kredyt w rachunku, wysoko oprocentowane konto oszczędnościowe i promocyjną stawkę za prowadzenie konta. Jeśli chodzi o opłatę za kartę, bank premiuje klientów wykonujących dość często operacje. Najpoważniejszym minusem jest sieć darmowych bankomatów (tylko własne maszyny ING Banku).

Lukas Bank zdobył dużo punktów (aż 5) za dość niskie koszty podstawowych usług. Kusi również rozbudowaną ofertą. Proponuje konto oszczędnościowe, fundusze, polisy lokacyjne. Mankamentem jest jednak drogi kredyt w rachunku. Pod względem liczby oddziałów bankowi też daleko do czołówki.

Warto również zwrócić uwagę na Polbank EFG. Jak każda stosunkowo nowa instytucja na rynku musi on agresywnie walczyć o klientów, co powoduje, że koszty jego usług są niskie; w tej kategorii dostał 5 punktów. Bank oferuje też korzystnie oprocentowane depozyty. Ma atrakcyjny rachunek oszczędnościowy i lokaty. Gorzej oceniliśmy go za usługi dodatkowe oraz dostępność oddziałów.

Bank Pocztowy i PKO BP także dostały wysokie noty. Duża w tym zasługa rozbudowanej sieci oddziałów. PKO BP dysponuje największą liczbą placówek, a Bank Pocztowy współpracuje z Pocztą Polską. Co prawda ponad 4 tys. placówek poczty nie ma jeszcze dostępu online do rachunków, ale można tam korzystać z usług banku, tyle że zabiera to więcej czasu. Oba banki mają przeciętne ceny w porównaniu z konkurentami, więc łatwy dostęp do placówek przechylił szalę na ich korzyść. Wadą ich oferty jest skromny wybór usług dodatkowych i niskie oprocentowanie lokat. Jakości obsługi nie ocenialiśmy.

Przyznawaliśmy noty od 1 do 5 za poszczególne parametry. Największy nacisk położyliśmy na koszty korzystania z konta; bank mógł za to kryterium uzyskać ponad połowę wszystkich punktów. Sprawdziliśmy, ile za konto w danym banku zapłaci klient, który zleca mało operacji (przelewy, pobieranie gotówki z bankomatu), oraz klient bardzo aktywny. Przy wyborze oferty ważna jest też dostępność placówek i bankomatów – za to kryterium można było zdobyć jedną piątą punktów. Banki wirtualne z założenia nie mają oddziałów i dlatego w tej kategorii uzyskały minimalną ocenę. Oceniliśmy poza tym koszt kredytu w rachunku, oprocentowanie lokaty i dodatkowe usługi. Wzięliśmy pod uwagę banki, które oferują konta z dostępem przez Internet.

Aleksandra Małek

specjalista ds. produktów bancassurance Deutsche Bank PBC

Do produktów bankowych, najczęściej rachunków oraz kart, coraz częściej bezpłatnie dodawane są pakiety assistance. Na przykład klienci Deutsche Bank PBC, mający konta db Focus i konta w ramach pakietów Status i Inwestor, bezpłatnie korzystają z oferty db Assistance. Usługi assistance stanowią dla klienta niezwykle cenną, bo realną pomoc w razie zdarzenia losowego, a dla banku – skuteczne narzędzie do podkreślania szczególnego traktowania klientów.

Możliwości kombinacji w obrębie pakietów, różnicowania sum ubezpieczenia lub limitów pozwalają zaspokoić potrzeby nawet najbardziej wymagających osób. Coraz częściej uzupełnieniem pakietu staje się usługa typu concierge dostępna zazwyczaj dla klientów korzystających z personal czy private bankingu.

Opcja assistance dołączona do rachunku zawiera wiele różnego rodzaju udogodnień. Ubezpieczyciel i firma assistance, świadcząca usługi w ramach pakietu, oferują specjalną infolinię, która 24 godziny na dobę gwarantuje dostęp do specjalistów organizujących pomoc w razie zdarzenia losowego, opiekę lekarską w razie wypadku lub zachorowania czy też pomoc, gdy dojdzie do awarii albo katastrofy podczas podróży samochodem. Zakres tego typu usług może być bardzo zróżnicowany.

W ramach pakietów concierge dostępne są natomiast inne, niestandardowe usługi, takie jak pomoc w dostarczeniu kwiatów czy prezentów, organizacja opieki nad dzieckiem, rezerwacja biletów i miejsc w restauracjach, hotelach itp.

Banki internetowe kuszą niskimi cenami. Pod względem kosztów związanych z kontem osobistym wszystkie wypadły wyśmienicie, otrzymując po 4 lub 5 punktów. Ale brak oddziałów – dla niektórych klientów jest to niedogodność – spowodował, że żadnemu z nich nie przyznaliśmy maksymalnej noty.

Trzeba je jednak pochwalić za innowacyjność. Historia popularnych ostatnio kont oszczędnościowych zaczęła się właśnie w mBanku. Jego klienci mają także do dyspozycji supermarket funduszy inwestycyjnych. Sporo innych banków również sprzedaje fundusze, ale w mBanku jest oferta aż 13 towarzystw. Do tego trzeba dodać usługę maklerską i duży wybór ubezpieczeń.

Pozostało 89% artykułu
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu