Kondycja finansowa niektórych poturbowanych kryzysem branż wyraźnie się polepszyła. Statystyki GUS za I półrocze pokazują na przykład ponaddwukrotną poprawę rentowności ze sprzedaży mebli – 7,7 proc. wobec 2,9 proc. w roku ubiegłym. Potwierdzają to spółki. Ponadtrzykrotnie podniósł rentowność operacyjną Mebelplast. Skokową poprawę odnotował Paged Meble, który wydźwignął się z 5,3 mln zł operacyjnej straty w I półroczu 2008 do 1,6 mln zł operacyjnego zysku za
I półrocze 2009 r. – Tniemy wydatki. Spadły koszty zarządu, wzrosła efektywność sprzedaży. Poprawa jakości produkcji pozwoliła zaoszczędzić na naprawach – tłumaczy prezes Pagedu Daniel Mzyk.
Wzrosła rentowność branży dystrybutorów sprzętu IT. Według ekspertów to efekt stabilizacji, a nawet wzrostu cen. Kryzys sprawił, że producenci i dystrybutorzy komputerów przestali walczyć o klientów obniżkami. Poprawia się sytuacja w polskiej branży motoryzacyjnej – za sprawą dopłat do sprzedaży aut w kilkunastu krajach Europy wzrósł popyt na części i komponenty. Po ubiegłorocznej zapaści zaczyna również ożywać sektor dystrybutorów stali. Rośnie także – mimo słabnącej konsumpcji – rynek towarów codziennego użytku. O 20 proc. wzrosła pomiędzy styczniem a lipcem sprzedaż w sieci Żabka. A liczona w złotych dynamika wyników Biedronki wyniosła 33,4 proc. Ale do dyskontów konsumentów popchnął przede wszystkim kryzys i szukanie oszczędności, a nie lepsza oferta sieci.
Eksperci jednak przestrzegają przed nadmiernym optymizmem.
– Wciąż nie mamy pewności, jak będzie się rozwijać sytuacja w gospodarce. Jest ryzyko, że wyjście z kryzysu przybierze kształt litery W i znowu zaczniemy spadać – ostrzega partner zarządzający działem konsultingu w Deloitte Dariusz Kraszewski. Potwierdza to statystyka. Jeśli w pierwszym półroczu zysk netto miało 57 proc. firm, po sierpniu już mniej – 54,5 proc. W dodatku to, co do tej pory wspierało wiele firm, zaczyna się zmieniać. – Eksporterom w uzyskaniu lepszych wyników finansowych w pierwszym półroczu pomógł przede wszystkim niski kurs złotego – uważa Andrzej Kinast, analityk, współpracujący z Grant Thornton Poland. Tak było m.in. w przypadku mebli. Ale teraz złoty systematycznie odrabia straty.