Najpopularniejszą usługą w zakresie zarządzania płatnościami jest obsługa przez bank masowych płatności przychodzących (należności). Przykładowo w Raiffeisen Banku jest to Mass- Collect, w Kredyt Banku KB Collect, a w BRE Banku BRE Collect. To rozwiązanie jest adresowane głównie do klientów, którzy swoje usługi kierują do dużej liczby odbiorców, czyli do firm telekomunikacyjnych, hostingowych, sieci kablowych, wodociągów, prywatnych szkół czy przedszkoli. Ale również spółek produkcyjnych czy hurtowni. Z tej usługi chętnie korzystają duże i średnie firmy, choć mogą po nią sięgnąć również mniejsze przedsiębiorstwa, ale pod warunkiem, że w miesiącu wystawiają co najmniej 200 faktur.
– Od dłuższego czasu wśród mniejszych firm obserwujemy wzrost zainteresowania produktami i usługami, które mogą usprawnić, a nierzadko w pełni zautomatyzować zarządzanie przelewami przychodzącymi – mówi Marcin Zakrzewski z departamentu bankowości transakcyjnej Raiffeisen Bank Polska.
Usługi typu collect pozwalają na szybką i skuteczną identyfikację płatników, co z kolei prowadzi do lepszego zarządzania należnościami. Polegają one na tym, że bank każdemu płatnikowi zakłada wirtualny rachunek z odpowiednim numerem identyfikacyjnym, który pozwala monitorować wpłaty od poszczególnych klientów. W wyniku rozliczenia suma tych wpłat wpływa na rachunek firmy. W systemie równocześnie tworzony jest raport o dokonanych płatnościach.
Poprawa płynności
– Szybka, wiarygodna i skuteczna identyfikacja należności jest jednym z tych elementów, które mają realny wpływ na sprawność operacyjną firmy oraz – co ważniejsze – na poprawę płynności finansowej – wyjaśnia Marcin Zakrzewski.
Firma dzięki tego typu rozwiązaniom na bieżąco może monitorować swoje należności, a w przypadku opóźnień (5 dni po terminie płatności) może przystąpić do ich windykacji.