Mikroprzedsiębiorcy z bogactwem strategii i pomysłów na biznes

Pasjonaci – tak można określić ludzi, którzy zostali zauważeni w konkursie „Mikroprzedsiębiorca roku”.

Publikacja: 26.03.2013 23:40

Większość małych przedsiębiorców konkurencja mobilizuje do działania

Większość małych przedsiębiorców konkurencja mobilizuje do działania

Foto: Rzeczpospolita

Konkurs jest organizowany od dziewięciu lat. Właśnie trwa jego kolejna edycja. Dotychczasowi laureaci czy wyróżnieni wymyślili swój sposób na rozwój. Dla jednych jest to genetyka czy zaawansowane techniki informatyczne, dla innych powrót do tradycyjnych receptur lub nowatorski sposób na prowadzenie warsztatu rzemieślniczego.

Małe firmy też potrzebują strategii

W Polsce istnieje i działa ponad 1,5 miliona najmniejszych firm, w których pracuje do dziewięciu osób. To one, jak wynika z różnych badań, najbardziej elastycznie reagują na zmiany na rynku, ale też najbardziej zagrożony jest ich rozwój, gdy w tarapaty wpadają więksi kontrahenci. Dlatego dla małych firm ważne jest opracowanie strategii rozwoju oraz znalezienie własnej niszy rynkowej. To zwiększa prawdopodobieństwo, jeśli nie rozwoju, to przetrwania w czasach spowolnienia.

Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowym od czterech lat prowadzi badania sektora najmniejszych firm. I tak jak dwa lata temu większość firm przyznała, że od 2008 roku zmniejszyły się ich obroty i dochody, tak co piąta chciała wykorzystać kryzys, by rozwijać firmę. Podobnie okazało się rok temu – 19 proc. szefów mikrofirm określiło się jako „prorozwojowi optymiści" . Z innych badań (w tym PKPP Lewiatan) wynika, że cztery na dziesięć małych i mikrofirm rozumie, że nie cena usługi, ale jakość jest czynnikiem, który pomaga w rozwoju przedsiębiorstwa.

– W tym roku zapytamy mikrofirmy, jakie zastosowały strategie na czas kryzysu – podkreśla Krzysztof Kaczmar, prezes Fundacji Kronenberga. Przyznaje, że konkurs „Mikroprzedsiębiorca roku" służy przede wszystkim promocji przedsiębiorczości.

– Pokazuje bogactwo pomysłów i strategii na biznes. Ranking ma też charakter edukacyjny, wzmacnia wizerunek biznesowy laureatów, choć nie zmienia krajobrazu gospodarczego najmniejszych firm – dodaje Krzysztof Kaczmar. Przez dziewięć lat konkursu zgłosiło się do niego ponad tysiąc firm, a nagrodzono 83 przedsiębiorców. Zdecydowana większość nadal działa.

– Konkurs jest przydatny nie tylko ze względu na nagrodę, chociaż za nią zatrudniliśmy jednego pracownika, a ze względów prestiżowych – uważa Jerzy Sznerski, zdobywca tytułu „Mikroprzedsiębiorca roku" 2011. To przedsiębiorca z Nysy, właściciel firmy Sznerski Guss, firmy z branży odlewniczej, który opracował unikalną na skalę światową technologię wytapiania metali i skały.

Po 18 latach pracy i badań wynalazł on polimer AnVer, którego zastosowanie w procesie produkcji obniża nie tylko zużycie koksu w metalurgii, ale także znacznie zmniejsza emisję do środowiska szkodliwych związków węgla i siarki. Niedawno opracował zaś podobny katalizator, który zwiększa wartość opałową biomasy o 25–30 proc.

– Małe firmy, które chcą kooperować z większymi, wyróżnienie czy laur w konkursie wzmacnia biznesowo – dodaje  Sznerski. Takie doświadczenia ma również Jacek Wojciechowicz, szef Centrum Badań DNA z Poznania, laureat VI edycji, którego firma jest już na giełdzie (na rynku New Connect).

Innowacje to nie tylko technologie

Ale innowacje, które stosują mikrofirmy, nie oznaczają wykorzystywanie tylko nowatorskich technik.  Wyróżnienie w konkursie dostała także Katarzyna Podsiadlik, która od dwóch lat prowadzi przedszkole lingwistyczne w małej gminie Konopiska położonej w bezpośrednim sąsiedztwie Częstochowy, oraz Jan Pachnik, właściciel  pasieki i spółki Pachniczówka z mazowieckiej wsi Grębów.  Produkuje on miodowe piwo mazowieckie – bezalkoholowy napój wytwarzany  przez wieki na Mazowszu – jedyne w Polsce piwo warzone bez udziału zbóż. Sprzedaje też miodoladę mazowiecką (o smaku miętowym i imbirowym), bezalkoholowy napój przygotowany na bazie naturalnego miodu pszczelego i naturalnych wyciągów z ziół i owoców. Wpisany jest na listę produktów tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa.

A w 2009 roku, gdy laur przypadł wrocławskiej firmie Nexwell Engineering specjalizującej się w projektowaniu i produkcji nowoczesnych systemów automatyki domowej,  wyróżniono również Pawła Pogacza za to, że wymyślił sposób na zapewnienie usług dla warsztatu szewskiego. Stworzył SOS Pogotowie Szewskie z siecią 80 punktów przyjęć obuwia do naprawy w małych miejscowościach na terenie woj. małopolskiego (teraz jest ich ok. 100). Punkty znajdują się głównie w sklepach obuwniczych, jak również ciucholandach, sklepach przemysłowych i punktach usługowych. Tu przyjmowane są do naprawy buty, potem są one reperowane w jednym warsztacie i gotowe odwożone do punktów przyjęcia.

Laureaci ostatniej edycji konkursu – właściciele koszalińskiego Wydawnictwa Artystycznego Kurtiak i Ley tworzącego bibliofilskie książki przyznają, że gdy zakładali je w 1989 roku, postanowili wykorzystać „słabość techniczną polskiej poligrafii" i postawili na tradycyjne techniki wydawania książek.

– Właśnie bogactwo strategii prowadzenia biznesu, branż, w jakich działają firmy-laureaci, pokazuje, jak dla małej przedsiębiorczości ważne jest znalezienie niszy rynkowej – tłumaczy Krzysztof Kaczmar.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

a.fandrejewska@rp.pl

Konkursowe ABC

- Uczestniczyć mogą przedsiębiorcy zatrudniający do dziesięciu osób z rocznymi obrotami lub sumą bilansową nieprzekraczającą 2 mln euro.

- Przy ocenie zgłoszeń Kapituła będzie zwracać uwagę na: pomysł na firmę i jego ewolucję, umiejętność przezwyciężenia kryzysu oraz trudności przy tworzeniu i rozwoju firmy, nowatorstwo w stosunku do podobnych przedsięwzięć, strategię rozwoju, wpływ na rodzinę, lokalną społeczność oraz przynależność do organizacji przedsiębiorców, kluczową markę (główny produkt lub usługę oraz metody promocji i dystrybucji).

- Na zwycięzcę konkursu czeka nagroda w wysokości 40 tys. zł.

- Oprócz głównej nagrody kapituła przyzna wyróżnienia w trzech kategoriach o wartości 15 tys. zł każde: Start – dla osób, które zarejestrowały firmę po 1 stycznia 2010 roku, Progres – dla firm istniejących od trzech do siedmiu lat i Senior – dla istniejących przed 2006 r.

- Zgłoszenia można wysyłać do 19 kwietnia.

- Zarejestrować się można za pośrednictwem formularza na stronie:

http://www.citibank.pl/poland/kronenberg/ polish/6158.htm

Konkurs jest organizowany od dziewięciu lat. Właśnie trwa jego kolejna edycja. Dotychczasowi laureaci czy wyróżnieni wymyślili swój sposób na rozwój. Dla jednych jest to genetyka czy zaawansowane techniki informatyczne, dla innych powrót do tradycyjnych receptur lub nowatorski sposób na prowadzenie warsztatu rzemieślniczego.

Małe firmy też potrzebują strategii

Pozostało 94% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli