Polska spadła o jedną pozycję, na 42. miejsce, w rankingu konkurencyjności Światowego Forum Ekonomicznego (WEF). Nie zmieniła się natomiast czołówka najbardziej konkurencyjnych państw na świecie. Od lat stanowią ją Szwajcaria, drugi Singapur, trzecia Finlandia, czwarte Niemcy i piąte Stany Zjednoczone.
Biuro prasowe NBP serdecznie zaprasza dziennikarzy na prezentację "Globalnego raportu konkurencyjności 2013-2014" opracowanego przez World Economic Forum (WEF), ze szczególnym uwzględnieniem wyników Polski. Polska premiera Globalnego raportu konkurencyjności 2013-2014" odbędzie się w środę, 4 września 2013 r., o godz. 9.30, w siedzibie NBP
Globalny Indeks Konkurencyjności, liczony przez World Economic Forum, jest istotny dla zagranicznych inwestorów, którzy traktują go jako pierwszy etap selekcji rynków, na których będą inwestować, w tym źródło analizy porównawczej. W ocenie analityków WEF obraz polskiej gospodarki jest dosyć stabilny od 2005 roku – od tego czasu nie udało nam się nam jednak poprawić pozycji w czterech podstawowych filarach: instytucje, infrastruktura, otoczenie makroekonomiczne oraz zdrowie i edukacja. S Poprawia się natomiast efektywność polskiej gospodarki, ale coraz gorzej jest z innowacyjnością. Na pociechę warto dodać, że nasz kraj pozostaje w czołówce rankingu jeżeli chodzi o państwa postkomunistyczne (tylko po innowacyjnej Estonii), a w tym roku udało nam się wyprzedzić Czechy. Podczas badania przeprowadzonego wśród Polskich przedsiębiorców jako największy problem dla konkurencyjności tradycyjnie na pierwszym miejscu wskazali oni prawo podatkowe, które krytykowali za zmienność i nieprzewidywalność. Stawki podatków ich zdaniem są mniej dokuczliwe niż restrykcyjne prawo pracy i nieefektywna biurokracją. W porównaniu z badaniem zeszłorocznym najgłębszy spadek ocen dotyczył m.in. jakości rządzenia, komunikacji między różnymi grupami społecznymi w tym na linii biznes-rząd, a także oceny skutków prawa podatkowego z punktu widzenia jakości konkurencji. Największy przyrost pozytywnych ocen dotyczył poprawy komunikacji w różnych kanałach technicznych i technologicznych (od dróg, dostępności internetu w szkołach, aż po portale społecznościowe), lepszej oceny instytucji finansowych oraz większej równości między kobietami a mężczyznami. W badaniu WEF rokrocznie bierze udział około 140 państw i kilkanaście tysięcy firm z całego świata. Narodowy Bank Polski aktywnie uczestniczy w badaniu i jest polskim partnerem WEF.