W efekcie samo wpisanie lombardu do rejestru nie stanowi w żaden sposób zapewnienia, że dany podmiot działa zgodnie z prawem i nie stanowi zagrożenia dla jego klientów. Urząd nie ma bowiem żadnych uprawnień, które mogłyby wpływać na kształt bieżącej działalności lombardowej prowadzonej przez dany podmiot. – Kontrolę przestrzegania przez lombardy przepisów ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej przeprowadza Inspekcja Handlowa – dodaje Jacek Barszczewski.
Branża finansowa także do nich ostrożnie podchodzi. – Z lombardów korzystają ci konsumenci, którzy muszą. W mojej ocenie, jeśli ktoś posuwa się do wyprzedawania własnego majątku w celu uzyskania finansowania, to jest to akt desperacji świadczący również o ubożeniu społeczeństwa – mówi Paweł Grabowski, radca prawny, pełnomocnik zarządu Polskiego Związku Instytucji Pożyczkowych.
– Z kolei w przypadku instytucji pożyczkowych ich popularność to efekt rosnącego zaufania do nich. Wiele instytucji pożyczkowych konkuruje o klienta bankowego, bo koszty pożyczki pozabankowej nie odstają od kredytu. Dodatkowo od 2024 r. instytucje pożyczkowe są nadzorowane przez KNF, zatem klienci mają prawo czuć się bezpieczni, korzystając z tej formy finansowania – dodaje.
Tajemniczy sektor
Sytuacji lombardów nie chciały z kolei komentować Związek Banków Polskich ani Narodowy Bank Polski, choć zwrot klientów w stronę tych placówek ilustruje jednak zmianę podejścia konsumentów.
Nie skomentowała tego również sieć Loombard, największy gracz na rynku. Tymczasem sytuacja lombardów jest coraz lepsza, według danych rejestru dłużników BIG InfoMonitor oraz bazy BIK wynika, że zaległości przedsiębiorstw o PKD 64.92, w których mieści się działalność lombardów, w ostatnich latach systematycznie spadają. W 2023 r. było to 26 mln zł, podczas gdy w 2020 r. – 35,7 mln zł. Firm z problemami obecnie jest mniej niż 450, co stanowi 7 proc. ogółu tych, które można określić jako nierzetelne, podczas gdy cztery lata temu w tej grupie było ponad 9 proc.
Właściciele i pracownicy w nieoficjalnych rozmowach przyznają, że mają bardzo różnych klientów – właściwie z wszystkich grup, tak wiekowych, jak i społecznych.