[b]Rz: Program, z którego finansowane są inwestycje infrastrukturalne, to największy i najtrudniejszy w realizacji obszar wykorzystania pomocy unijnej. W którym sektorze są największe problemy z realizacją projektów?[/b]
Adam Zdziebło: Najmniej zaawansowane są projekty kolejowe. Spółka PKP PLK dotychczas nie zdobyła ani jednego euro unijnego wsparcia, choć potrzeby inwestycyjne są ogromne.
[b]Kolejarzom grozi ostateczna utrata szans na dotacje?[/b]
Od kilku miesięcy pracuje specjalny rządowy zespół, który zajmuje się między innymi unijnymi inwestycjami PKP PLK. Władze spółki zostały zobowiązane do przedstawienia realnego harmonogramu ich realizacji. Powstaje także pion inwestycyjny, który będzie się zajmował wyłącznie tymi projektami. Poszczególnymi przedsięwzięciami będą się zajmowali koordynatorzy. Cały program ma ściśle określony harmonogram realizacji i nie możemy pozwolić sobie na opóźnienia.
[b]Planowane wykorzystanie funduszy unijnych w programie operacyjnym „Infrastruktura i środowisko” ma sięgnąć 8 mld zł. Eksperci i opozycja są sceptyczni, czy uda nam się zrealizować tę prognozę... [/b]