Będą projekty, będą dotacje

Rozmowa: Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego

Publikacja: 20.10.2009 03:57

[b]Rz: Program, z którego finansowane są inwestycje infrastrukturalne, to największy i najtrudniejszy w realizacji obszar wykorzystania pomocy unijnej. W którym sektorze są największe problemy z realizacją projektów?[/b]

Adam Zdziebło: Najmniej zaawansowane są projekty kolejowe. Spółka PKP PLK dotychczas nie zdobyła ani jednego euro unijnego wsparcia, choć potrzeby inwestycyjne są ogromne.

[b]Kolejarzom grozi ostateczna utrata szans na dotacje?[/b]

Od kilku miesięcy pracuje specjalny rządowy zespół, który zajmuje się między innymi unijnymi inwestycjami PKP PLK. Władze spółki zostały zobowiązane do przedstawienia realnego harmonogramu ich realizacji. Powstaje także pion inwestycyjny, który będzie się zajmował wyłącznie tymi projektami. Poszczególnymi przedsięwzięciami będą się zajmowali koordynatorzy. Cały program ma ściśle określony harmonogram realizacji i nie możemy pozwolić sobie na opóźnienia.

[b]Planowane wykorzystanie funduszy unijnych w programie operacyjnym „Infrastruktura i środowisko” ma sięgnąć 8 mld zł. Eksperci i opozycja są sceptyczni, czy uda nam się zrealizować tę prognozę... [/b]

Uważam, że te obawy są nieuzasadnione. Po wyjaśnieniu najważniejszego problemu, jakim było wadliwe prawo środowiskowe, projekty ruszyły. Do końca tego roku prześlemy do Komisji Europejskiej wnioski o wypłatę ponad 4 mld zł. W ciągu dwóch tygodni Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisze umowę na 3,6 mld zł dotacji na budowę odcinka autostrady A4. We wrześniu dofinansowanie zdobyły dwa duże projekty: budowa odcinka autostrady A1 i trasy S8 na odcinku Konotopa – Powązkowska. Łącznie to niecałe 8,5 mld zł. Rozpędu nabierają projekty wodno-kanalizacyjne, termomodernizacyjne. Także Ministerstwo Zdrowia uporało się z dużym projektem zakupu karetek. Prawdopodobnie jeszcze w październiku wyjaśnimy z KE kwestie dotyczące dotacji na inwestycje w magazyny gazu, co odblokuje nam część środków zarezerwowanych na energetykę.

[b]Rz: Program, z którego finansowane są inwestycje infrastrukturalne, to największy i najtrudniejszy w realizacji obszar wykorzystania pomocy unijnej. W którym sektorze są największe problemy z realizacją projektów?[/b]

Adam Zdziebło: Najmniej zaawansowane są projekty kolejowe. Spółka PKP PLK dotychczas nie zdobyła ani jednego euro unijnego wsparcia, choć potrzeby inwestycyjne są ogromne.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku