Będą projekty, będą dotacje

Rozmowa: Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego

Publikacja: 20.10.2009 03:57

[b]Rz: Program, z którego finansowane są inwestycje infrastrukturalne, to największy i najtrudniejszy w realizacji obszar wykorzystania pomocy unijnej. W którym sektorze są największe problemy z realizacją projektów?[/b]

Adam Zdziebło: Najmniej zaawansowane są projekty kolejowe. Spółka PKP PLK dotychczas nie zdobyła ani jednego euro unijnego wsparcia, choć potrzeby inwestycyjne są ogromne.

[b]Kolejarzom grozi ostateczna utrata szans na dotacje?[/b]

Od kilku miesięcy pracuje specjalny rządowy zespół, który zajmuje się między innymi unijnymi inwestycjami PKP PLK. Władze spółki zostały zobowiązane do przedstawienia realnego harmonogramu ich realizacji. Powstaje także pion inwestycyjny, który będzie się zajmował wyłącznie tymi projektami. Poszczególnymi przedsięwzięciami będą się zajmowali koordynatorzy. Cały program ma ściśle określony harmonogram realizacji i nie możemy pozwolić sobie na opóźnienia.

[b]Planowane wykorzystanie funduszy unijnych w programie operacyjnym „Infrastruktura i środowisko” ma sięgnąć 8 mld zł. Eksperci i opozycja są sceptyczni, czy uda nam się zrealizować tę prognozę... [/b]

Uważam, że te obawy są nieuzasadnione. Po wyjaśnieniu najważniejszego problemu, jakim było wadliwe prawo środowiskowe, projekty ruszyły. Do końca tego roku prześlemy do Komisji Europejskiej wnioski o wypłatę ponad 4 mld zł. W ciągu dwóch tygodni Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisze umowę na 3,6 mld zł dotacji na budowę odcinka autostrady A4. We wrześniu dofinansowanie zdobyły dwa duże projekty: budowa odcinka autostrady A1 i trasy S8 na odcinku Konotopa – Powązkowska. Łącznie to niecałe 8,5 mld zł. Rozpędu nabierają projekty wodno-kanalizacyjne, termomodernizacyjne. Także Ministerstwo Zdrowia uporało się z dużym projektem zakupu karetek. Prawdopodobnie jeszcze w październiku wyjaśnimy z KE kwestie dotyczące dotacji na inwestycje w magazyny gazu, co odblokuje nam część środków zarezerwowanych na energetykę.

[b]Rz: Program, z którego finansowane są inwestycje infrastrukturalne, to największy i najtrudniejszy w realizacji obszar wykorzystania pomocy unijnej. W którym sektorze są największe problemy z realizacją projektów?[/b]

Adam Zdziebło: Najmniej zaawansowane są projekty kolejowe. Spółka PKP PLK dotychczas nie zdobyła ani jednego euro unijnego wsparcia, choć potrzeby inwestycyjne są ogromne.

Pozostało 81% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli