Problemy polskich firm z Euro 2012

Urząd Patentowy odmawia rejestracji znaków towarowych związanych z Euro 2012. Według prawników ma rację, bo wszystkie prawa ma UEFA. Przedsiębiorcy mówią wprost: to nadużycie

Publikacja: 22.10.2010 04:00

Stadion Narodowy w Warszawie

Stadion Narodowy w Warszawie

Foto: Fotorzepa, Szymon Laszewski Szymon Laszewski

Do dziś do Urzędu Patentowego wpłynęło ponad 50 zgłoszeń od firm i instytucji, które chciałyby używać znaku powiązanego z Euro 2012. Zgodę dostała jednak tylko europejska federacja piłkarska UEFA. Polscy przedsiębiorcy otrzymują odmowy.

Wśród nich są mniejsi gracze, jak producent odzieży sportowej Big Sport (starał się o rejestrację znaku Football 2012) czy dystrybutor owoców Orangepol (Gol Passion Euro 2012), ale też ci całkiem poważni, jak Mazowiecka Wytwórnia Wódek i Drożdży Polmos (2012 Vodka) czy firma budowlana AMB Group Polska (Eurostadion 2012).

A nawet wielkie firmy z sektora finansowego, m.in. Santander Consumer Bank (Kredyt 2012), Union Investment TFI (fundusz akcji Uniakcje Mistrzostwa Europy 2012) czy Towarzystwo Ubezpieczeń Allianz, które próbowało wielokrotnie rejestrować różne znaki (m.in. Ubezpieczenie Euro 2012, Specjalnie na 2012, Pakiet Mistrzowski 2012).

Polskim przedsiębiorcom nie podobają się praktyki Urzędu Patentowego. – Uważamy, że zawłaszczenie daty 2012 przez jakąkolwiek instytucję jest bezprawne – mówi Marek Paluszewski, kierownik kontroli jakości w firmie Ekoprodukt, która chciała zarejestrować znak Musli 2012. – Ciekawe, czy odmowę otrzymalibyśmy także wtedy, gdybyśmy produkowali co roku nowe serie musli i nazywali je kolejno Musli 2000, Musli 2001? – dodaje Paluszewski. Ekoprodukt przekazał sprawę rzecznikowi patentowemu.

Według Aliny Magońskiej, rzecznika patentowego z AMAG Kancelarii Patentowej, międzynarodowe instytucje organizujące zawody sportowe – takie jak UEFA – za każdym razem z dużym wyprzedzeniem rejestrują całą gamę znaków towarowych. – Od tego momentu mają prawo pierwszeństwa do znaków znajdujących się na liście – mówi Magońska.

Podobnie stało się w Polsce. Prezes Urzędu Patentowego podpisał umowę zawierającą zobowiązania wobec UEFA w zakresie ochrony praw własności przemysłowej w związku z organizacją przez Polskę i Ukrainę piłkarskich mistrzostw Europy. Powołał zespół ekspertów, który monitoruje zgłoszenia. – Jeśli są w kolizji ze zgłoszeniami UEFA, urząd odmawia ich rejestracji na podstawie przepisów zawartych w ustawie – Prawo własności przemysłowej – wyjaśnia Adam Taukert, rzecznik Urzędu Patentowego. Dodaje, że firmy chcące wykorzystywać w swojej działalności znaki i symbole związane z Euro 2012 powinny uzyskać stosowną licencję od federacji.

Jaki to koszt? Czy zależy od branży czy wielkości firmy? UEFA nie odpowiedziała nam na te pytania. Nie podała też liczby polskich firm, które do tej pory wykupiły licencję.

Praktyka pokazuje jednak, że przedsiębiorstwa, które otrzymały od Urzędu Patentowego odmowę, nie idą po licencję do federacji. – Nie staraliśmy się o nią, bo nasi specjaliści od marketingu nie byli pewni, czy ta inwestycja się zwróci – mówi rzecznik jednej z polskich instytucji finansowych.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=p.rosik@rp.pl]p.rosik@rp.pl[/mail][/i]

Do dziś do Urzędu Patentowego wpłynęło ponad 50 zgłoszeń od firm i instytucji, które chciałyby używać znaku powiązanego z Euro 2012. Zgodę dostała jednak tylko europejska federacja piłkarska UEFA. Polscy przedsiębiorcy otrzymują odmowy.

Wśród nich są mniejsi gracze, jak producent odzieży sportowej Big Sport (starał się o rejestrację znaku Football 2012) czy dystrybutor owoców Orangepol (Gol Passion Euro 2012), ale też ci całkiem poważni, jak Mazowiecka Wytwórnia Wódek i Drożdży Polmos (2012 Vodka) czy firma budowlana AMB Group Polska (Eurostadion 2012).

Pozostało 80% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli