Reklama

Bankowiec kandydatem na szefa kolei

Marcin Murawski, były wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego, ma zostać szefem grupy PKP – dowiedziała się „Rz”

Publikacja: 31.01.2011 02:58

Marcin Murawski

Marcin Murawski

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

Ostateczną decyzję Cezary Grabarczyk, szef resortu infrastruktury, ma podjąć dzisiaj. Jak wynika z naszych informacji, przeciwko powołaniu Murawskiego na prezesa spółki PKP są kolejarze. Murawski jest finansistą, z branżą kolejową nie miał do tej pory w swojej zawodowej karierze do czynienia.

Od marca 2009 roku piastował stanowisko wiceprezesa Banku Gospodarstwa Krajowego. Na początku roku rada nadzorcza spółki przyjęła jego rezygnację. Zresztą to nie było jego pierwsze doświadczenie z BGK. Pracował już w tej instytucji w latach 2004 – 2007. Był także zastępcą skarbnika miasta Warszawy, pracował również w Banku Handlowym.

Marcin Murawski ma jako szef PKP SA zastąpić pełniącą tę funkcję Marię Wasiak. Poprzedni szef PKP SA Andrzej Wach stracił stanowisko w związku z zamieszaniem, jakie miało miejsce na kolei po wprowadzeniu 10 grudnia nowego rozkładu jazdy.

Jak w rozmowie z „Rz” mówił Andrzej Massel, nowy wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej, rola PKP SA ma się ograniczyć do obsługi zaległego zadłużenia, zagospodarowania kolejowych nieruchomości oraz przygotowywania spółek z grupy do prywatyzacji.

Głównym zadaniem Murawskiego ma być uporządkowanie sytuacji finansowej PKP. Długi spółki wynoszą ok. 6 mld zł. Wartość księgowa majątku spółki szacowana jest na około

Reklama
Reklama

10 mld zł.

Środki na spłatę zaległych długów mają, zgodnie ze strategią dla kolei, pochodzić ze sprzedaży kolejowych spółek (w tym roku właściciela ma zmienić m.in. Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury czy PKP Cargo), sprzedaży nieruchomości oraz środków budżetowych w zamian za akcje spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialnej za budowę i modernizację torów.

W tym roku spółka pozyskała w ten sposób 500 mln zł, a Skarb Państwa stał się właścicielem kolejnych 2 proc. akcji PKP PLK. W rękach PKP SA pozostaje jeszcze 35,98-proc. pakiet akcji PKP PLK. Udziały mają być nabywane przez Skarb Państwa do 2014 roku. W 2012 r. ma na to pójść co najmniej 350 mln zł, a w latach 2013 i 2014 – co najmniej 500 mln zł.

Znacznie gorzej od założeń do tej pory idzie PKP sprzedaż nieruchomości. W 2010 roku spółka matka kolejowej grupy wystawiła na sprzedaż ziemię wartą 477 mln zł.

Nowych nabywców znalazły działki i budynki o łącznej wartości 121 mln zł. W tym roku PKP liczy, że sprzeda nieruchomości warte ok. 200 mln zł.

Ostateczną decyzję Cezary Grabarczyk, szef resortu infrastruktury, ma podjąć dzisiaj. Jak wynika z naszych informacji, przeciwko powołaniu Murawskiego na prezesa spółki PKP są kolejarze. Murawski jest finansistą, z branżą kolejową nie miał do tej pory w swojej zawodowej karierze do czynienia.

Od marca 2009 roku piastował stanowisko wiceprezesa Banku Gospodarstwa Krajowego. Na początku roku rada nadzorcza spółki przyjęła jego rezygnację. Zresztą to nie było jego pierwsze doświadczenie z BGK. Pracował już w tej instytucji w latach 2004 – 2007. Był także zastępcą skarbnika miasta Warszawy, pracował również w Banku Handlowym.

Reklama
Finanse
„Luka” w PPK, czyli niewielki zysk dzisiaj, wielka strata w przyszłości
Finanse
Zderegulować obawy przed IPO. Jak przywrócić giełdę polskim firmom
Finanse
Bruksela zablokowała najważniejszy fundusz Putina. Kieruje nim były obywatel Ukrainy
Finanse
Członek Fed wzywa do obniżki stóp. Media typują go na następcę Jerome’a Powella
Finanse
Donald Trump twierdzi, że nie planuje zwolnić szefa Fed, Jerome’a Powella
Reklama
Reklama