Jeszcze w ubiegłym roku Ministerstwo Gospodarki ogłosiło, że chce dać środki na promocję 15 branż, uważanych za specjalności eksportowe. Przekrój jest spory – od mebli, jachtów, odzieży, kosmetyków, biżuterii po przemysł obronny, IT, biotechnologię czy budownictwo.
Przetargi na wykorzystanie około 400 mln zł najpierw miały ruszyć w listopadzie, potem termin został ponownie przesunięty. Jednak choć kończy się kwiecień, żaden dalej nie ruszył. – Ministerstwo Gospodarki jest w przededniu uruchomienia przetargu na przygotowanie i realizację koncepcji branżowego programu promocji dla branży meblarskiej. W następnej kolejności zostaną uruchomione postępowania dla: branży IT/ICT, jubilersko-bursztynniczej oraz produkcji jachtów i łodzi. Rozstrzygnięcie pierwszego przetargu nastąpi w drugim kwartale – wyjaśnia biuro prasowe resortu.
To już kolejna zapowiedź i na dobrą sprawę nie wiadomo, czy tym razem zostanie dotrzymana. – Opóźnienia są bardzo niepokojące, obawiamy się, że program się rozmyje, a środki mogą wtedy trafić na inny cel. Tym bardziej że urzędnicy już wspominają, iż eksport i tak bez wsparcia radzi sobie bardzo dobrze, a według nas właśnie eksport należy wspierać, aby polskie produkty były rozpoznawalne i cenione również za granicą – mówi Adam Pstrągowski, prezes S&A, największego producenta biżuterii z bursztynem w Polsce.
Firmy z innych branż, ale już nieoficjalnie, podają powody takich opóźnień w starcie programu. – W resorcie ciągle dochodzi do dziwnych z naszego punktu widzenia roszad kadrowych. Każda nowa osoba twierdzi, że najpierw musi się zapoznać z dokumentami. Dlatego coraz mniej osób wierzy, że program kiedykolwiek ruszy – przyznaje prezes jednej z firm meblarskich.
Jak podał GUS, w styczniu i lutym firmy z Polski na rynki zagraniczne wysłały towary warte 19,5 mld euro. Oznacza to 15,2-proc. wzrost w porównaniu z podobnym okresem 2010 r. Jednak w zakresie promocji naszych towarów mamy wciąż dużo do zrobienia. Wielu konsumentów, nawet kupując polskie produkty, o tym nie wie. Zwłaszcza dotyczy to produkowanej w Polsce żywności.