Innowacje niedoceniane przez małe firmy

Małe i średnie firmy powinny bardziej inwestować w innowacje, jeśli chcą nie tylko przetrwać, ale także rozwijać się w czasie spowolnienia. Brak zainteresowania innowacjami jest jedną z najpoważniejszych słabych stron najmniejszego biznesu – wynika z badania PKPP Lewiatan na temat kondycji sektora

Publikacja: 28.12.2011 15:47

Innowacje niedoceniane przez małe firmy

Foto: Bloomberg

Z badania Lewiatana wynika, że w latach 2008 – 2010 innowacje wdrożyła prawie co druga firma średnia, znacznie mniej firm małych i mikro. Małgorzata Starczewska – Krzysztoszek, autorka badania, zwraca uwagę na to, że w ostatnich latach zmieniły się priorytety strategiczne przedsiębiorstw.

-  W 2008 roku 53 proc. firm wskazywało na cenę jako na czynnik decydujący o ich pozycji konkurencyjnej, a niespełna 27 proc. zwracała uwagę na jakość towarów i usług. Po trzech latach  ponad 43 proc. firm buduje pozycję konkurencyjną na jakości, a tylko ponad 15 proc. – na cenie.  Zdaniem ekonomistki taka zmiana podejścia do strategii rozwoju choć wzmacnia pozycję małych i średnich firm, niesie ze sobą  pewne zagrożenie w czasach nadchodzącego spowolnienia.  - Muszą pogodzić konieczność optymalizacji kosztów wynikających choćby ze wzrostu cen surowców i paliw z jakością usług i towarów  – tłumaczy Małgorzata Starczewska – Krzysztoszek. I dodaje, że  oznacza to, iż firmy będą musiały zaakceptować malejącą rentowność i zmniejszanie się zdolności do gromadzenia kapitału na rozwój.  Chyba, że zdecydowanie skoncentrują się na inwestycjach w innowacje.

Z badania wynika, iż ponad 55 proc. firm  ( czyli niewiele więcej niż w poprzednich latach )  zainwestowało w innowacje w tym roku lub ma zamiar zainwestować w nie w przyszłym roku.

Zdaniem Lewiatana kluczem do zwiększenia innowacyjności, poza popytem, jest uproszczenie dostępu do finansowania takich inwestycji. - Niebywale ważna jest także presja rynkowa – ze strony innych, bardziej innowacyjnych firm. To oznacza, że im więcej będzie przedsiębiorstw innowacyjnych, tym większa będzie presja na inne, które innowacje traktują po macoszemu – tłumaczy Małgorzata Starczewska - Krzysztoszek.

Małe firmy pytane o główny powód nieinteresowania się innowacjami, przyznają, że nie jest im to potrzebne, bo działają na lokalnym rynku i są zbyt małe by stać się innowacyjnymi.

Brak potrzeby jest również główną przyczyną braku zainteresowania działalnością eksportową – wynika z badania.  Prawie 70 proc. firm deklaruje, że najważniejszym  dla nich priorytetem w najbliższych 2 latach, będzie rozwijanie działalności tylko w swoim regionie, 24,9 proc. wskazuje obszar całej Polski, a tylko 6,7 proc. chce wyjść na rynki unijne i światowe.

Badanie zostało przygotowane przez PKPP Lewiatan w ramach projektu „Monitoring kondycji sektora MSP w latach 2010-2012" współfinansowanego ze środków UE, a zrealizowane przez CBOS na ogólnopolskiej próbie 1501 aktywnych przedsiębiorstw prywatnych latem tego roku.

Z badania Lewiatana wynika, że w latach 2008 – 2010 innowacje wdrożyła prawie co druga firma średnia, znacznie mniej firm małych i mikro. Małgorzata Starczewska – Krzysztoszek, autorka badania, zwraca uwagę na to, że w ostatnich latach zmieniły się priorytety strategiczne przedsiębiorstw.

-  W 2008 roku 53 proc. firm wskazywało na cenę jako na czynnik decydujący o ich pozycji konkurencyjnej, a niespełna 27 proc. zwracała uwagę na jakość towarów i usług. Po trzech latach  ponad 43 proc. firm buduje pozycję konkurencyjną na jakości, a tylko ponad 15 proc. – na cenie.  Zdaniem ekonomistki taka zmiana podejścia do strategii rozwoju choć wzmacnia pozycję małych i średnich firm, niesie ze sobą  pewne zagrożenie w czasach nadchodzącego spowolnienia.  - Muszą pogodzić konieczność optymalizacji kosztów wynikających choćby ze wzrostu cen surowców i paliw z jakością usług i towarów  – tłumaczy Małgorzata Starczewska – Krzysztoszek. I dodaje, że  oznacza to, iż firmy będą musiały zaakceptować malejącą rentowność i zmniejszanie się zdolności do gromadzenia kapitału na rozwój.  Chyba, że zdecydowanie skoncentrują się na inwestycjach w innowacje.

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli