Projekt budowy kanału przesłał do parlamentu Nikaragui prezydent Daniel Ortega.  Jak podała AFP dokument zawiera sześć wariantów trasy kanału, w tym wykorzystanie rzeki San Juan na granicy z Kostaryką.

Szef projektu Eden Pastora wyjaśnił, że Nikaragua już rozmawia z potencjalnymi inwestorami, którzy mieliby sfinansować to ogromne przedsięwzięcie. Są wśród nich firmy z Japonii, Chin, Rosji, Wenezueli, Brazylii i Korei Płd.

Kanał zbuduje spółka, w której Nikaragua ma zachować pakiet kontrolny. Koszt oceniono wstępnie na 30 mld dol. Kanał ma być szerszy i głębszy od panamskiego odpowiednika.

Kanał Panamski ma 82 km i obecnie przechodzi modernizację, bowiem jest już za mały i za ciasny na obsługę rosnącego ruchu statków. Koszt to ok. 5 mld dol.

W ubiegłym roku Chiny gotowe były zainwestować w zbudowanie 220 kilometrowej trasy kolejowej w Kolumbii, która połączyłaby Pacyfik z Morzem Karaibskim. Trasa obsługiwałaby ruch towarowy między oceanami.