Polacy uważają się za ludzi przedsiębiorczych, o czym świadczyć ma nasza odporność na kryzys gospodarczy. Jest to powód do dumy, ale zapominamy przy tym, że nasze PKB to tylko około 65 proc. unijnej średniej – podaje demosEUROPA w najnowszym raporcie „Przedsiębiorczość – Internet – wzrost". Zwłaszcza że gospodarka internetowa – a więc sektor obecnie najbardziej rozwojowy oraz niskokosztowy – ma wciąż niewielki udział w rozwoju ekonomicznym Polski. Według Boston Consulting Group w 2010 roku stanowiła ona zaledwie 2,7 proc. naszego PKB, zaś Deloitte ocenia jej wielkość na 4,8 proc. PKB. Dzieje się tak, pomimo że w kraju mamy 16,7 mln internautów, czyli 55,4 proc. dorosłej populacji.
- Internet transformuje wszystkie gałęzie gospodarki i przedsiębiorcy powinni być przygotowani, żeby wykorzystać potencjał tkwiący w nowych technologiach – powiedziała „Rz" Agata Wacławik-Wejman, dyrektor ds. publicznych i relacji rządowych Google. - Dzięki niemu nowopowstałe i małe przedsiębiorstwa we wszystkich sektorach gospodarki zwiększają produktywność i uzyskują tani lub wręcz bezkosztowy dostęp do narzędzi, które dotąd były dostępne tylko największym korporacjom.
Poza narzędziami komunikacji do kluczowych narzędzi wspierających działalność gospodarczą należą usługi w chmurze, które eliminują potrzebę inwestycji w oprogramowanie, komputerowe i serwery, zaś platformy e-commerce i reklama umożliwiają skuteczny marketing i sprzedaż na cały świat.
O tym, jak dużo może wnieść Internet w gospodarkę kraju, świadczą dane OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) dla USA, wedle których w 2010 roku około 13 proc. wartości dodanej sektora przedsiębiorstw w tym kraju można było powiązać z działalnością internetową.
Dane OECD dla Polski pokazują, że ponad 90 proc. naszych firm, owszem, korzysta z dobrodziejstw sieci, ale nie potrafi jej zaprząc do rozwoju biznesu. We wrześniu ubiegłego roku witrynę internetową miało w 53 proc. tzw. małych i średnich polskich firm, czyli tych zatrudniających do 250 osób – wynika z badań instytutu MillwardBrown SMG/KRC. W firmach zatrudniających od 11 do 250 osób stronę WWW miało 87 proc. przedsiębiorstw.