Firmy mogą wpłacać do banków gotówkę w formie otwartej lub zamkniętej.
Pierwszy sposób polega na tym, że pracownik firmy przynosi gotówkę do oddziału banku, gdzie środki są przeliczane i wpłacane na jej rachunek.
Natomiast w przypadku wpłat w formie zamkniętej gotówka jest przekazywana do banku w specjalnych, bezpiecznych kopertach. Takie koperty są tak zaprojektowane, aby wykluczyć możliwość ingerencji w ich zawartość. Niektóre banki stosują dla zwiększenia bezpieczeństwa koperty przezroczyste, np. ING Bank.
Wpłaty gotówkowe dostarczane w kopertach przez największe przedsiębiorstwa mogą być zaksięgowane przez bank na rachunku klienta na podstawie kwoty deklarowanej.
Natomiast w przypadku małych i średnich firm gotówka dostarczona w formie zamkniętej, zanim trafi na rachunek danej, firmy z reguły musi być przeliczona przez zewnętrzną wyspecjalizowaną firmę (np. Solid, Impel, Konsalnet) lub przez pracownika banku.