Gotówka w krótkim czasie wpływa na rachunek

W Polsce duża część transakcji bankowych ma charakter wpłat gotówkowych. Dlatego banki sporą wagę przywiązują do kompleksowej obsługi firm w tym zakresie

Publikacja: 15.10.2012 03:29

Firmy mogą wpłacać do banków gotówkę w formie otwartej lub zamkniętej.

Pierwszy sposób polega na tym, że pracownik firmy przynosi gotówkę do oddziału banku, gdzie środki są przeliczane i wpłacane na jej rachunek.

Natomiast w przypadku wpłat w formie zamkniętej gotówka jest przekazywana do banku w specjalnych, bezpiecznych kopertach. Takie koperty są tak zaprojektowane, aby wykluczyć możliwość ingerencji w ich zawartość. Niektóre banki stosują dla zwiększenia bezpieczeństwa koperty przezroczyste, np. ING Bank.

Wpłaty gotówkowe dostarczane w kopertach przez największe przedsiębiorstwa mogą być zaksięgowane przez bank na rachunku klienta na podstawie kwoty deklarowanej.

Natomiast w przypadku małych i średnich firm gotówka dostarczona w formie zamkniętej, zanim trafi na rachunek danej, firmy z reguły musi być przeliczona przez zewnętrzną wyspecjalizowaną firmę (np. Solid, Impel, Konsalnet) lub przez pracownika banku.

Firmy, które przeliczają gotówkę, zajmują się również jej konwojowaniem. Przedsiębiorstwa taką usługę mogą również zamówić w bankach, ale z reguły jest ona nieco droższa.

ok. 65 proc. płatności w Polsce dokonywanych jest wciąż gotówką

Średnio koszty wpłat gotówkowych wynoszą ok. 0,3 proc. ich wartości, ale duże firmy mogą wynegocjować z bankiem stawki na poziomie nawet 0,05–0,1 proc.  W niektórych bankach wpłaty w bilonie są droższe niż w banknotach. Ich koszt może wynieść nawet 2 proc. wartości transakcji.

Klienci, którzy korzystają z wpłat gotówkowych coraz częściej zwracają uwagę na elastyczne godziny ich przyjmowania. Oddziały banków z reguły są czynne tylko do godz. 18–19. Dlatego wiele banków umożliwia wpłaty gotówkowe przez całą dobę. Klienci mogą dostarczać gotówkę w formie zamkniętej bezpośrednio do sortowni (tzw. centrów obsługi gotówkowej) i sejfów czynnych non stop, a niektóre banki umożliwiają wpłaty za pomocą specjalnych wrzutni (np. BRE Bank), do których klient wrzuca kopertę wraz z bankowym dowodem wpłaty. Banki starają się też maksymalnie skrócić czas księgowania takich wpłat na rachunku klienta. Niektóre z nich środki księgują jeszcze tego samego dnia, w którym dostarczono je do banku.

Dla firm działających blisko granicy ważna może być dostępność tej usługi w walutach obcych. Z reguły banki umożliwiają wpłaty gotówkowe w 5–6 najpopularniejszych walutach.

Usługi gotówkowe mogą być łączone z innymi usługami bankowości transakcyjnej.

– Na przykład usługa zarządzania płatnościami masowymi może być połączona z usługą gotówkową. Dzięki takiemu rozwiązaniu klienci mają możliwość dowolnej identyfikacji wpłat zamkniętych np. w połączeniu ze sklepem lub kasjerem – wyjaśnia Marta Postek, kierująca wydziałem bankowości transakcyjnej Banku Millennium. I dodaje, że informacje o wszystkich ewentualnych różnicach we wpłatach udostępniane są w systemie bankowości internetowej. Z takiego połączenia usług najczęściej korzystają sieci handlowe.

Opinia dla „Rz"

Piotr Kozłowski menedżer produktu w dep. bankowości transakcyjnej w Raiffeisen Bank

Polska Mimo dynamicznego rozwoju płatności bezgotówkowych (średnio 20 proc. rok do roku) w Polsce w ostatnich latach jeszcze ponad 60 proc. wszystkich płatności nadal realizowanych jest za pomocą gotówki. Po stronie klientów (przedsiębiorców) coraz wyraźniej pojawiają się oczekiwania jak najszybszego zaksięgowania wpłat na rachunku, dużej elastyczności usługi umożliwiającej późne dokonywanie wpłat oraz szerokiej dostępności placówek, które przyjmują wpłaty. Tego typu oczekiwania wymuszają z kolei na bankach stworzenie odpowiednich systemów informatycznych umożliwiających podgląd aktualnego statusu wpłaty, składanie zleceń wypłaty, zamawianie konwojów na żądanie, przesyłanie dokumentacji związanej z usługami przeliczania wpłat itd. Z drugiej strony istotne dla banków są aspekty bezpieczeństwa wpłat oraz strat z tytułu kradzieży i oszustw. W związku z tym coraz więcej banków wprowadza przezroczyste koperty bezpieczne, umożliwiające identyfikację zawartości i wykrycie oszustw w przypadku próby podmiany gotówki na ścinki gazet. Usługi zarządzania gotówką są również coraz częściej powiązane z doskonale je uzupełniającymi usługami zarządzania płatnościami masowymi. Korzystanie z takich rozwiązań gwarantuje również większą elastyczność cenową usługi po stronie banku.

Firmy mogą wpłacać do banków gotówkę w formie otwartej lub zamkniętej.

Pierwszy sposób polega na tym, że pracownik firmy przynosi gotówkę do oddziału banku, gdzie środki są przeliczane i wpłacane na jej rachunek.

Pozostało 95% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli