Rośnie eksport używek z Polski

Flagowe używki z Polski zdobywają obce rynki. Ich ekspansji nie zahamował nawet kryzys

Publikacja: 31.10.2012 04:24

Rośnie eksport używek z Polski

Foto: Bloomberg

O 8,4 proc., do 43 mln euro, zwiększył się w I połowie tego roku eksport piwa – wynika z najnowszego raportu Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU/Fapa). O tyle samo urosła także sprzedaż zagraniczna wódki. Jej wartość wyniosła w tym czasie 65,8 mln euro.

Zdaniem Leszka Wiwały, prezesa Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, w 2012 r. łączny eksport napojów spirytusowych ma szansę zanotować wzrost na poziomie z ubiegłego roku. W 2011 r. wyniósł 6 proc.

EB do Niemiec i USA

– Najszybciej za granicą rośnie sprzedaż naszej żubrówki białej na Ukrainie – mówi Anna Załuska, rzecznik CEDC. W pierwszej połowie 2012 roku wicelider polskiego rynku wódki zwiększył eksport o ponad 7 proc., do ponad 2 mln litrów.

– W tym roku planujemy zwiększyć naszą zagraniczną sprzedaż głównie w Niemczech i Czechach – mówi Wojciech Mrugalski, rzecznik prasowy Kompanii Piwowarskiej, lidera polskiego rynku piwa. Główne marki eksportowe firmy to: Tyskie, Lech i Redd's. W pierwszej połowie roku finansowego, który zaczął się 1 kwietnia 2012 r., jej łączna sprzedaż poza Polskę zwiększyła się o 24 proc.

Na ponad 40 rynków, głównie Żywiec, Warkę i Tatrę, eksportuje Grupa Żywiec. Tylko do USA i Niemiec trafia nieobecne już w Polsce EB. Od początku roku sprzedaż zagraniczna drugiego gracza na polskim rynku piwa urosła o ok.

12 proc. Sebastian Tołwiński, rzecznik prasowy Grupy Żywiec, zapowiada, że piwa firmy mogą trafić wkrótce do m.in. Chile, Argentyny i Meksyku.

Polskie piwa i wódki radzą sobie coraz lepiej za granicą. Jednak biorąc pod uwagę skalę ich produkcji – jesteśmy odpowiednio dziewiątym i czwartym producentem na świecie – wielkość eksportu jest niewielka.

– Piwo nie jest kluczowym towarem eksportowym nie tylko w naszym kraju. Koncerny raczej decydują się na przejęcia lokalnych producentów. Dlatego wzrost notowany przez piwa z Polski należy uznać za sukces – mówi Andrzej Kalicki, szef FAMMU/Fapa.

Z kolei słabą stroną eksportu polskiej wódki jest brak silnych międzynarodowych marek. – Ich wypromowanie jest jednak bardzo drogie i trwa wiele lat – uważa Andrzej Kalicki.

Według tegorocznego zestawienia branżowego Millionaires Club w pierwszej dziesiątce największych marek wódki o zasięgu globalnym znalazł się tylko Sobieski. Marka należąca do grupy Belvedere zajęła dziesiątą pozycję.

Cieniem na wyniki eksportowe producentów wódki i browarów kładzie się spadek eksportu spirytusu. FAMMU/Fapa podaje, że w pierwszej połowie tego roku jego sprzedaż, z powodu wzrostu cen, spadła o ponad 79 proc. Przez to łączny eksport alkoholi z Polski zmalał w tym czasie o 12 proc.

Mniejszy o ok. 26 proc. był też eksport win. O 4,2 proc. zmalała sprzedaż zagraniczna napojów fermentowanych, m.in. win owocowych. Te ostatnie do krajów bałtyckich sprzedaje spółka Jantoń. – Ich eksport jest stabilny – zapewnia prezes firmy Jacek Jantoń.

Łączna sprzedaż zagraniczna Jantonia jednak rośnie, głównie za sprawą ekologicznego wina Aronica. Sprzedaje je w Europie Zachodniej, a także w niewielkich ilościach w Azji. – Pracujemy także nad tym, aby wejść z naszą marką na rynek amerykański – mówi Jantoń.

Tytoń górą

Pozycję niekwestionowanego lidera nie tylko wśród używek, ale także wszystkich towarów rolno-spożywczych eksportowanych z Polski, zajmują wyroby tytoniowe, głównie papierosy. Ich sprzedaż urosła w I połowie 2012 r. o 15,3 proc.

W Polsce jest 6 fabryk tytoniowych, co daje nam pozycję lidera w Europie. Od ponad trzech lat działa zakład JTI Polska w Gostkowie k.Łodzi. Głównymi odbiorcami produktów firmy są kraje unijne, ale w sumie dostarcza papierosy na ponad 80 rynków. Andrzej Lewandowski z JTI Polska wyjaśnia, że nasz kraj jest atrakcyjny dla firm tytoniowych m.in. ze względu na wykształconą kadrę oraz bliskość plantacji tytoniu.

O 8,4 proc., do 43 mln euro, zwiększył się w I połowie tego roku eksport piwa – wynika z najnowszego raportu Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU/Fapa). O tyle samo urosła także sprzedaż zagraniczna wódki. Jej wartość wyniosła w tym czasie 65,8 mln euro.

Zdaniem Leszka Wiwały, prezesa Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, w 2012 r. łączny eksport napojów spirytusowych ma szansę zanotować wzrost na poziomie z ubiegłego roku. W 2011 r. wyniósł 6 proc.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Prognozy „Parkietu”.
Jak oszczędzać i inwestować w czasach spadających stóp procentowych?
Finanse
Czego może nas nauczyć Warren Buffett?
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej