O 8,4 proc., do 43 mln euro, zwiększył się w I połowie tego roku eksport piwa – wynika z najnowszego raportu Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU/Fapa). O tyle samo urosła także sprzedaż zagraniczna wódki. Jej wartość wyniosła w tym czasie 65,8 mln euro.
Zdaniem Leszka Wiwały, prezesa Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, w 2012 r. łączny eksport napojów spirytusowych ma szansę zanotować wzrost na poziomie z ubiegłego roku. W 2011 r. wyniósł 6 proc.
EB do Niemiec i USA
– Najszybciej za granicą rośnie sprzedaż naszej żubrówki białej na Ukrainie – mówi Anna Załuska, rzecznik CEDC. W pierwszej połowie 2012 roku wicelider polskiego rynku wódki zwiększył eksport o ponad 7 proc., do ponad 2 mln litrów.
– W tym roku planujemy zwiększyć naszą zagraniczną sprzedaż głównie w Niemczech i Czechach – mówi Wojciech Mrugalski, rzecznik prasowy Kompanii Piwowarskiej, lidera polskiego rynku piwa. Główne marki eksportowe firmy to: Tyskie, Lech i Redd's. W pierwszej połowie roku finansowego, który zaczął się 1 kwietnia 2012 r., jej łączna sprzedaż poza Polskę zwiększyła się o 24 proc.
Na ponad 40 rynków, głównie Żywiec, Warkę i Tatrę, eksportuje Grupa Żywiec. Tylko do USA i Niemiec trafia nieobecne już w Polsce EB. Od początku roku sprzedaż zagraniczna drugiego gracza na polskim rynku piwa urosła o ok.