Prezes zachęci do wolontariatu i sam da dobry przykład

Już 24 szefów działa w Koalicji Prezesi-Wolontariusze 2011. Chętnych przybywa, bo zaangażowanie społeczne ma coraz większe znaczenie dla wizerunku top menedżera.

Publikacja: 05.12.2012 03:10

Wielu członków Koalicji poświęca na działalność społeczną więcej niż wymagany w regulaminie jeden dz

Wielu członków Koalicji poświęca na działalność społeczną więcej niż wymagany w regulaminie jeden dzień w roku. Na zdjęciu Prezesi-Wolontariusze podczas letniego spotkania dla dzieci ze szkół integracyjnych w Teatrze Studio. 5 grudnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Wolontariatu.

Foto: __Archiwum__

Aneta Podyma, prezes Axa TFI, wspomina, że nie wahała się ani chwili, gdy usłyszała o pomyśle utworzenia Koalicji Prezesi-Wolontariusze. – Zawsze szukam ludzi, którym naprawdę chce się coś robić, a koalicja daje szansę, że wspólnie możemy zrobić więcej i pociągnąć jeszcze dobrym przykładem naszych pracowników – podkreśla.

Przyznaje, że na jej podejście do wolontariatu miało też wpływ 17 lat spędzonych we Francji. – Tam wolontariat jest elementem wizerunku prezesa, tak samo ważnym, jak dobre wykształcenie czy wyniki firmy. Jest częścią oceny menedżera – dodaje Aneta Podyma.

Czas pomagania

Koalicja Prezesi-Wolontariusze 2011 wystartowała wiosną ubiegłego roku z inicjatywy Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce i szefów sześciu dużych firm (Enea, AXA TFI, Danone, Citi Handlowy, Nutrica i grupa TP), którzy w swym apelu „Czas biznesu, czas pomagania" zachęcali menedżerów do społecznej odpowiedzialności i zaangażowania w wolontariat. Od tamtego czasu liczba koalicjantów wzrosła do 24, a do końca roku może sięgnąć 30 (w kolejce czekają następni kandydaci), choć – jak zaznacza Agnieszka Ciźla z Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce – przystąpienie do projektu jest obwarowane kilkoma warunkami.

Przede wszystkim trzeba się zobowiązać do działań wolontariackich przez co najmniej jeden dzień w roku, ale ostatecznie o przyjęciu kandydata decydują sami prezesi-wolontariusze, którzy oceniają jego społeczne zaangażowanie. Bo udział w koalicji nie jest honorowym członkostwem w elitarnym klubie, którego członkowie mogą się zaprezentować na portalu Dobrybiznes. info.

– Nie chodzi o to, by pochwalić się tym, co robi spółka i poprzeć swoim autorytetem ideę wolontariatu. Trzeba się osobiście zaangażować, zakasać rękawy i zrobić coś konkretnego – podkreśla prezes Axa TF.

Agnieszka Ciźla przyznaje, że prezesi-wolontariusze są surowi w swych ocenach; kilka wniosków odrzucili, uznając, że kandydat nie ma wystarczającej motywacji do działania. Choć wśród członków koalicji dominują szefowie dużych firm, to wielkość spółki nie jest warunkiem udziału w projekcie. – Najważniejsze jest nastawienie do wolontariatu i społecznego zaangażowania –podkreśla Ciźla.

Podzielić się sukcesem

Szansą zrobienia czegoś konkretnego są duże projekty organizowane cztery raz do roku. Już wkrótce, w połowie grudnia, prezesi-wolontariusze wraz z pracownikami włączą się w przygotowanie Wielkiej Gali Integracji –największej imprezy dla osób niepełnosprawnych w Polsce. W pierwszy dzień wiosny część koalicjantów idzie.. „na wagary" – do szkół, gdzie prowadzą lekcje m. in. na temat bezpieczeństwa w Internecie i edukacji ekonomicznej.

Kolejną okazją do wspólnych działań jest Dzień Dziecka, gdy prezesi zwykle organizują wyjścia do teatru dla dzieci z wykluczonych środowisk. (W tym roku był to spektakl przygotowany przez pracowników firmy Capgemini, której wiceprezes należy do koalicji).

Dodatkowo dwa razy w roku prezesi-wolontariusze spotykają się, by ustalić strategię i cele działania na kolejne miesiące. Na ostatnim, listopadowym spotkaniu zdecydowali, że teraz skoncentrują się na wolontariacie kompetencji, wspierając swą wiedzą i doświadczeniem młodych ludzi. Inspiracją były jesienne warsztaty, gdy prezesi pomagali w realizacji społeczno-ekologicznych projektów studentom uczestniczącym w międzynarodowym programie Enactus (d. SIFE).

Inicjatorem akcji była ambasada USA i Piotr Wielgomas, prezes firmy doradztwa personalnego Bigram (partner Enactusa w Polsce), który też uczestniczy w koalicji. Uważa udział w projekcie za formę spłaty pewnego rodzaju zobowiązania przez ludzi, którzy odnieśli sukces.

– Nawet jeśli ten sukces jest efektem ich ciężkiej pracy, to powinni coś zrobić na rzecz społeczeństwa. Tym bardziej że poświęcenie jednego dnia w roku na wolontariat nie kosztuje dużo wysiłku, a działając wspólnie możemy realizować przedsięwzięcia, które będą systemowo pomagać – podkreśla Piotr Wielgomas.

Szef daje przykład

– Mój udział w koalicji prezesów–wolontariuszy wpisuje się w całość strategii pomagania innym, którą realizujemy w Capgemini. Początkowo były to działania akcyjne, ale przed ponad rokiem opracowaliśmy strategię, określając, jak i gdzie chcemy pomagać przez najbliższe kilka lat – wyjaśnia Marek Grodziński, wiceprezes Capgemini Polska i dyrektor Centrum BPO, który na wolontariat przeznacza nie jeden, a kilka dni w roku. Bierze m. in. udział np. w firmowym programie grantów na realizowane przez pracowników projekty społeczne.

– Staram się dawać przykład moim pracownikom poprzez udział w zbiórkach funduszy, angażowanie się w wolontariat i ciągłą komunikację, że rolą naszej firmy jest nie tylko usatysfakcjonowanie naszych akcjonariuszy, ale również działania na rzecz świata, w którym żyjemy – podkreśla Harry Klompe, prezes Danone Polska.

Agnieszka Ciźla zaznacza, że obok akcji organizowanych w ramach koalicji, prezesi angażują się też w akcje wolontariackie ich kolegów z projektu; np. w zbiórkę żywności, którą organizuje Danone, czy w wyjścia do filharmonii, gdzie na zaproszenie BGŻ, prezesi wcielili się w rolę opiekunów osób niepełnosprawnych.

Ważne jest również to, że wymieniają się dobrymi praktykami i wzajemnie się inspirują. Inspirują też swych pracowników. – Jeśli szefowie pokazują, że chce im się coś zrobić, zachęcają ludzi do inicjatywy. Nasi pracownicy mają mnóstwo pomysłów – podkreśla Aneta Podyma, która wspólnie z Maciejem Szwarcem, prezesem Axa Polska (również członkiem koalicji), powołała w firmie program Aksamitnego Wolontariatu.

Jak zostać Prezesem-Wolontariuszem

1. Wejdź na stronę dobrybiznes.info i zapoznaj się z regulaminem projektu i apelem koalicji „Czas biznesu, czas pomagania".

2. Zastanów się, czy jesteś gotów spełnić wymagania – czy będziesz mógł poświęcić co najmniej jeden dzień w roku na aktywny udział w akcjach wolontariackich promując też wolontariat w swym otoczeni.

3. Wypełnij wniosek zgłoszeniowy opisując też swoją dotychczasową działalność społeczną – jeśli nie możesz się tu specjalnie wykazać, przemyśl i opisz, co chciałbyś zrobić w przyszłości. Lepiej nie popuszczać tu zbytnio wodzy fantazji, bo przystąpienie do koalicji jest zobowiązaniem do realizacji planów.

4. Poczekaj na decyzję członków koalicji – to obecni prezesi-wolontariusze zdecydują, czy przyjąć cię do swego grona (wnioski rozpatrują raz na kwartał).

Aneta Podyma, prezes Axa TFI, wspomina, że nie wahała się ani chwili, gdy usłyszała o pomyśle utworzenia Koalicji Prezesi-Wolontariusze. – Zawsze szukam ludzi, którym naprawdę chce się coś robić, a koalicja daje szansę, że wspólnie możemy zrobić więcej i pociągnąć jeszcze dobrym przykładem naszych pracowników – podkreśla.

Przyznaje, że na jej podejście do wolontariatu miało też wpływ 17 lat spędzonych we Francji. – Tam wolontariat jest elementem wizerunku prezesa, tak samo ważnym, jak dobre wykształcenie czy wyniki firmy. Jest częścią oceny menedżera – dodaje Aneta Podyma.

Pozostało 90% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli