Prezes zachęci do wolontariatu i sam da dobry przykład

Już 24 szefów działa w Koalicji Prezesi-Wolontariusze 2011. Chętnych przybywa, bo zaangażowanie społeczne ma coraz większe znaczenie dla wizerunku top menedżera.

Publikacja: 05.12.2012 03:10

Wielu członków Koalicji poświęca na działalność społeczną więcej niż wymagany w regulaminie jeden dz

Wielu członków Koalicji poświęca na działalność społeczną więcej niż wymagany w regulaminie jeden dzień w roku. Na zdjęciu Prezesi-Wolontariusze podczas letniego spotkania dla dzieci ze szkół integracyjnych w Teatrze Studio. 5 grudnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Wolontariatu.

Foto: __Archiwum__

Aneta Podyma, prezes Axa TFI, wspomina, że nie wahała się ani chwili, gdy usłyszała o pomyśle utworzenia Koalicji Prezesi-Wolontariusze. – Zawsze szukam ludzi, którym naprawdę chce się coś robić, a koalicja daje szansę, że wspólnie możemy zrobić więcej i pociągnąć jeszcze dobrym przykładem naszych pracowników – podkreśla.

Przyznaje, że na jej podejście do wolontariatu miało też wpływ 17 lat spędzonych we Francji. – Tam wolontariat jest elementem wizerunku prezesa, tak samo ważnym, jak dobre wykształcenie czy wyniki firmy. Jest częścią oceny menedżera – dodaje Aneta Podyma.

Czas pomagania

Koalicja Prezesi-Wolontariusze 2011 wystartowała wiosną ubiegłego roku z inicjatywy Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce i szefów sześciu dużych firm (Enea, AXA TFI, Danone, Citi Handlowy, Nutrica i grupa TP), którzy w swym apelu „Czas biznesu, czas pomagania" zachęcali menedżerów do społecznej odpowiedzialności i zaangażowania w wolontariat. Od tamtego czasu liczba koalicjantów wzrosła do 24, a do końca roku może sięgnąć 30 (w kolejce czekają następni kandydaci), choć – jak zaznacza Agnieszka Ciźla z Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce – przystąpienie do projektu jest obwarowane kilkoma warunkami.

Przede wszystkim trzeba się zobowiązać do działań wolontariackich przez co najmniej jeden dzień w roku, ale ostatecznie o przyjęciu kandydata decydują sami prezesi-wolontariusze, którzy oceniają jego społeczne zaangażowanie. Bo udział w koalicji nie jest honorowym członkostwem w elitarnym klubie, którego członkowie mogą się zaprezentować na portalu Dobrybiznes. info.

– Nie chodzi o to, by pochwalić się tym, co robi spółka i poprzeć swoim autorytetem ideę wolontariatu. Trzeba się osobiście zaangażować, zakasać rękawy i zrobić coś konkretnego – podkreśla prezes Axa TF.

Agnieszka Ciźla przyznaje, że prezesi-wolontariusze są surowi w swych ocenach; kilka wniosków odrzucili, uznając, że kandydat nie ma wystarczającej motywacji do działania. Choć wśród członków koalicji dominują szefowie dużych firm, to wielkość spółki nie jest warunkiem udziału w projekcie. – Najważniejsze jest nastawienie do wolontariatu i społecznego zaangażowania –podkreśla Ciźla.

Podzielić się sukcesem

Szansą zrobienia czegoś konkretnego są duże projekty organizowane cztery raz do roku. Już wkrótce, w połowie grudnia, prezesi-wolontariusze wraz z pracownikami włączą się w przygotowanie Wielkiej Gali Integracji –największej imprezy dla osób niepełnosprawnych w Polsce. W pierwszy dzień wiosny część koalicjantów idzie.. „na wagary" – do szkół, gdzie prowadzą lekcje m. in. na temat bezpieczeństwa w Internecie i edukacji ekonomicznej.

Kolejną okazją do wspólnych działań jest Dzień Dziecka, gdy prezesi zwykle organizują wyjścia do teatru dla dzieci z wykluczonych środowisk. (W tym roku był to spektakl przygotowany przez pracowników firmy Capgemini, której wiceprezes należy do koalicji).

Dodatkowo dwa razy w roku prezesi-wolontariusze spotykają się, by ustalić strategię i cele działania na kolejne miesiące. Na ostatnim, listopadowym spotkaniu zdecydowali, że teraz skoncentrują się na wolontariacie kompetencji, wspierając swą wiedzą i doświadczeniem młodych ludzi. Inspiracją były jesienne warsztaty, gdy prezesi pomagali w realizacji społeczno-ekologicznych projektów studentom uczestniczącym w międzynarodowym programie Enactus (d. SIFE).

Inicjatorem akcji była ambasada USA i Piotr Wielgomas, prezes firmy doradztwa personalnego Bigram (partner Enactusa w Polsce), który też uczestniczy w koalicji. Uważa udział w projekcie za formę spłaty pewnego rodzaju zobowiązania przez ludzi, którzy odnieśli sukces.

– Nawet jeśli ten sukces jest efektem ich ciężkiej pracy, to powinni coś zrobić na rzecz społeczeństwa. Tym bardziej że poświęcenie jednego dnia w roku na wolontariat nie kosztuje dużo wysiłku, a działając wspólnie możemy realizować przedsięwzięcia, które będą systemowo pomagać – podkreśla Piotr Wielgomas.

Szef daje przykład

– Mój udział w koalicji prezesów–wolontariuszy wpisuje się w całość strategii pomagania innym, którą realizujemy w Capgemini. Początkowo były to działania akcyjne, ale przed ponad rokiem opracowaliśmy strategię, określając, jak i gdzie chcemy pomagać przez najbliższe kilka lat – wyjaśnia Marek Grodziński, wiceprezes Capgemini Polska i dyrektor Centrum BPO, który na wolontariat przeznacza nie jeden, a kilka dni w roku. Bierze m. in. udział np. w firmowym programie grantów na realizowane przez pracowników projekty społeczne.

– Staram się dawać przykład moim pracownikom poprzez udział w zbiórkach funduszy, angażowanie się w wolontariat i ciągłą komunikację, że rolą naszej firmy jest nie tylko usatysfakcjonowanie naszych akcjonariuszy, ale również działania na rzecz świata, w którym żyjemy – podkreśla Harry Klompe, prezes Danone Polska.

Agnieszka Ciźla zaznacza, że obok akcji organizowanych w ramach koalicji, prezesi angażują się też w akcje wolontariackie ich kolegów z projektu; np. w zbiórkę żywności, którą organizuje Danone, czy w wyjścia do filharmonii, gdzie na zaproszenie BGŻ, prezesi wcielili się w rolę opiekunów osób niepełnosprawnych.

Ważne jest również to, że wymieniają się dobrymi praktykami i wzajemnie się inspirują. Inspirują też swych pracowników. – Jeśli szefowie pokazują, że chce im się coś zrobić, zachęcają ludzi do inicjatywy. Nasi pracownicy mają mnóstwo pomysłów – podkreśla Aneta Podyma, która wspólnie z Maciejem Szwarcem, prezesem Axa Polska (również członkiem koalicji), powołała w firmie program Aksamitnego Wolontariatu.

Jak zostać Prezesem-Wolontariuszem

1. Wejdź na stronę dobrybiznes.info i zapoznaj się z regulaminem projektu i apelem koalicji „Czas biznesu, czas pomagania".

2. Zastanów się, czy jesteś gotów spełnić wymagania – czy będziesz mógł poświęcić co najmniej jeden dzień w roku na aktywny udział w akcjach wolontariackich promując też wolontariat w swym otoczeni.

3. Wypełnij wniosek zgłoszeniowy opisując też swoją dotychczasową działalność społeczną – jeśli nie możesz się tu specjalnie wykazać, przemyśl i opisz, co chciałbyś zrobić w przyszłości. Lepiej nie popuszczać tu zbytnio wodzy fantazji, bo przystąpienie do koalicji jest zobowiązaniem do realizacji planów.

4. Poczekaj na decyzję członków koalicji – to obecni prezesi-wolontariusze zdecydują, czy przyjąć cię do swego grona (wnioski rozpatrują raz na kwartał).

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku