Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Gdańsk będącej częścią międzynarodowej magistrali kolejowej E-65 to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych. Ma na celu dostosowanie całego odcinka do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich (w tym 200 km/h dla składów z wychylnym pudłem) oraz 120 km/h dla pociągów towarowych. Inwestycja pochłonie blisko 9 mld zł. W 2015 roku pasażerowie na tej trasie będą podróżować znacznie szybciej, bardziej komfortowo i zarazem bezpieczniej.
Jeszcze do niedawna inwestycje na torach kulały. W latach 2005–2006 nie sięgnęły nawet 400 kilometrów, a po chwilowym wzroście do poziomu 600–700 km w latach 2007–2008, w kolejnych dwóch spadły do niecałych 500 kilometrów. Dopiero w ubiegłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe mocno podkręciły tempo, modernizując prawie 1300 kilometrów torów. Spółka wydała 5,3 mld zł – rekordową kwotę jak na tego typu inwestycje. W samym grudniu nakłady przekroczyły 1 mld zł. Teraz branża kolejowa szykuje się do „skonsumowania" pieniędzy z unijnego budżetu 2014–2020: łączne nakłady, unijne i krajowe mają sięgnąć 15 mld euro. Do realizacji tego przedsięwzięcia został opracowany Krajowy Program Kolejowy z inwestycjami o gigantycznej wartości 58,5 mld zł.
Do najważniejszych przedsięwzięć należą m.in. modernizacja torów Centralnej Magistrali Kolejowej pomiędzy Katowicami i Krakowem a Warszawą, modernizacja tras z Warszawy do Wrocławia oraz pomiędzy Wrocławiem i Poznaniem. Część linii obejmie rewitalizacja. Zakres prac będzie mniejszy niż przy modernizacji, ma przede wszystkim przywrócić zakładaną prędkość pociągów. Jedna z kluczowych inwestycji to modernizacja linii Rail Baltica, prowadzącej z Warszawy poprzez Białystok na Litwę. Inwestycje obejmą także pociągi.
Kolejowa rewolucja nie byłaby możliwa bez programu naprawczego, który PLK realizuje od ubiegłego roku. Spółka wprowadziła nowe zasady mające minimalizować ryzyko inwestycji. Powołano Biuro Zarządzania Projektami, które stale monitoruje ich realizację i raz w tygodniu składa raporty. Ułatwiono procedurę przyznawania zaliczek wykonawcom, zostały usprawnione procedury przetargowe. Wykonawca prac musi przedstawić nie tylko szczegółowy plan realizacji, ale także informacje o ilości posiadanego sprzętu i liczbie pracowników angażowanych na każdym etapie inwestycji oraz o posiadanym zabezpieczeniu finansowym. Do 60 miesięcy wydłużono gwarancje, poprzednio ustanawiane na 12 do 24 miesięcy. Zmienił się sposób wyłaniania wykonawców.