W ostatnich dwóch latach wzrostowa tendencja nieco wyhamowała, co nie oznacza, że nasze firmy nie penetrują zagranicznych rynków. Na koniec 2013 r. aktywa polskich firm za granicą stanowiły około 13 proc. ich aktywów ogółem. Poziom ten jest zbliżony do tego, który obserwowaliśmy w roku 2012. Wyraźnie natomiast wzrósł wpływ zagranicznych firm na wyniki finansowe. O ile w roku 2012 przychody ze sprzedaży spółek córek stanowiły około 24 proc. całości, o tyle w roku ubiegłym było to już przeszło 32 proc.
Państwowe firmy przodują
Na podstawie zebranych przez nas danych szacujemy, że na koniec ubiegłego roku łączna wartość aktywów zagranicznych firm należących do polskich spółek przekroczyła 71 mld zł. Ich sprzedaż wzrosła o niecały 1 proc., przekraczając 101 mld zł. W tym czasie przychody badanych spółek matek spadły o około 0,2 proc.
Polskie przedsiębiorstwa działają przede wszystkim w krajach ościennych. Z zebranych przez nas danych wynika, że u naszych sąsiadów zlokalizowane jest około połowy firm. Najwięcej zagranicznych inwestycji skupionych jest w sektorze paliwowym i wydobywczym.
Po około 9 proc. zagranicznych aktywów przypada na spółki z sektora finansowego i szeroko pojętego budowlanego. W ubiegłym roku była szansa na zwiększenie znaczenia tej pierwszej branży, ale wyścig o przejęcie chorwackiej grupy ubezpieczeniowej Croatia Osiguranje przegrał PZU. Silną pozycję za granicą ma też branża IT.
Największe zagraniczne aktywa są w posiadaniu spółek kontrolowanych przez Skarb Państwa. Liderem pozostaje PKN Orlen. Suma bilansowa Unipetrolu (Czechy), Orlen Litwa (Litwa) i Orlen Deutschland (Niemcy) to przeszło 16 mld zł, co odpowiada 32 proc. aktywów płockiego koncernu.