Podróż czerwonego balonika ***

Paryskie ścieżki Chińczyków

Publikacja: 07.02.2008 15:02

Podróż czerwonego balonika ***

Foto: Gutek Film

Red

Mistrz kina refleksji z Tajwanu nakręcił film o Francuzach. Prosta historyjka rozwija się w ciekawe studium charakterów i postaw przedstawicieli odległych cywilizacji.

Aktorka teatru marionetek Suzanne (Binoche) zatrudnia do opieki nad siedmioletnim synkiem Simonem studentkę Chinkę (Song Frang), która zgłębia w Paryżu wiedzę o kinie. Delikatność skośnookiej opiekunki ujmuje zarówno chłopca, jak i jego zapracowaną mamę. Zafascynowana urodą miasta Song wędruje z Simonem po lekcjach ulicami, dzieli się z nim swymi doznaniami, a przy okazji filmuje podręczną kamerą cyfrową codzienność. I podniebne wędrówki balonika pędzonego podmuchami wiatru.

Ta francuska realizacja Hou Hsiao-Hsiena jest odpowiedzią na zaproszenie dyrekcji Musee d’Orsay do upamiętnienia filmem 20. rocznicy działalności placówki.

Bezpośrednią inspiracją był pokaz filmu Alberta Lamorisse’a „Czerwony balonik”, uhonorowanego przed półwieczem jedną z głównych nagród na MFF w Cannes. 60-letni reżyser Chińczyk, jeden z ciekawszych twórców kina azjatyckiego (m. in. „Trzy miłości”), urzeczony poetycką impresją zmarłego tragicznie francuskiego dokumentalisty, poważnie potraktował zamierzenie.

Oglądamy spotkanie ludzi Zachodu i Wschodu. Odmienną mentalność, różne postawy i charaktery: rozkojarzoną Suzanne i wyciszoną, wolną wewnętrznie marzycielkę Song. Jest w tym filmie kino w kinie, teatr marionetek w stylu chińskim i francuskim; jest sztuka ulicy i paryski dom wypełniony po dach…

Film trwa prawie dwie godziny, niespieszna narracja wymaga koncentracji. Ale premią za wytrwałość są świetne zdjęcia, dobre aktorstwo Juliette Binoche i Song Frang, radość i optymizm płynące z ekranu oraz łyk poezji.

- Dramat psychologiczny. Francja 2007, reż. Hou Hsiao-Hsien, wyk. Juliette Binoche, Song Frang, Simon Iteanu, Louise Margolin.

- Kinoteka, Muranów

Film
Nieznana biografia autora „Zezowatego szczęścia". Zapomniany mistrz polskiego kina
Film
Od klasyków „Sami swoi” oraz „Prawo i pięść” po „Różę” Wojciecha Smarzowskiego
Film
Horrory sprzedają się najlepiej w Hollywood
Film
22. Millennium Docs Against Gravity pokaże świat bez retuszu
Film
Już dzisiaj dowiemy się, kto wygrał Krakowską Nagrodę Filmową Andrzeja Wajdy! | 9 dzień 18. Mastercard OFF CAMERA
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem