Filmowy niewypał z ambicjami

„Orzeł kontra rekin” to filmowy dziwoląg. Nie wzrusza widza, nie rozśmiesza ani nie wciąga

Publikacja: 01.07.2008 04:54

Motyw samotnej, brzydkiej i pechowej dziewczyny, która marzy o wielkiej miłości, stanowi punkt wyjścia niejednego filmu. Lily z obrazu Taiki Waititiego jest sierotą wychowywaną przez brata. Pozbawiona jakichkolwiek perspektyw życiowych, nieciekawa, z dziwnym grymasem ust – z pewnością nie jest obiektem westchnień chłopaków.

A przecież tęskni za miłością. Brzdąka na gitarze, pisze piosenki w rodzaju „Ja jestem jabłkiem, a ty mandarynką” i wodzi wzrokiem za Jarrodem – sprzedawcą gier komputerowych. Ba, nawet podstępem go zdobywa i jedzie z nim do jego rodzinnego miasteczka. Niestety, chłopak coraz bardziej ją ignoruje, bo jest ogarnięty jedną obsesją: chce się zemścić na dawnym koledze ze szkoły, który przed laty bił go i poniżał.

Waititi nie może się zdecydować, czy robi dramat, czy komedię. Nie wierzy nawet w siłę realizmu

Lily, zagrana subtelnie przez Loren Horsley, jest postacią boleśnie wiarygodną. Jarred – antypatyczny i agresywny świrus – sprawia wrażenie karykatury. Na dodatek cały jego świat wypełniają osobnicy tak prymitywni i głupi, że Kiepscy są przy nich wyrafinowanymi intelektualistami. W tym świecie wszystko jest dozwolone: w jednej ze scen Jarred na oczach całej swojej rodziny kopie leżącego na ziemi, zrzuconego z inwalidzkiego wózka, kalekę.

Waititi nie może się zdecydować, czy robi dramat, czy komedię. Chwilami tę historię ludzi nieprzystosowanych, żyjących na peryferiach społeczeństwa, opowiada z powagą. Ale zaraz potem ucieka w komedię, serwując widzom próbki humoru nie najwyższego lotu. Jak dowcip, który Lily opowiada przy stole rodzinie Jarreda. „Jak się nazywa Imperator Pierdnięć? Gazus Maximus”. Waititi mnoży niewybredne sceny i przerysowuje postacie, zamieniając swój film w absurdalną parodię. Nie wierzy nawet w siłę realizmu i co jakiś czas przerywa narrację obrazami animowanych ogryzków jabłek. Te szczątki owoców mają zapewne symbolizować bohaterów – wyrzuconych na margines normalnego życia.

Domyślam się, że Waititi chciał zaproponować widzom opowieść o inności, samotności i tęsknocie za bliskością drugiej osoby. O prawie do szczęścia, które powinien mieć każdy. Niestety, „Orzeł kontra rekin” ani nie wzrusza, ani nie rozśmiesza. Najwyżej denerwuje i nuży. W swoim dążeniu do oryginalności staje się pretensjonalny.

„Orzeł kontra rekin”. Nowa Zelandia 2008. Reż. Taika Waititi. Dystrybucja: Vivarto

Motyw samotnej, brzydkiej i pechowej dziewczyny, która marzy o wielkiej miłości, stanowi punkt wyjścia niejednego filmu. Lily z obrazu Taiki Waititiego jest sierotą wychowywaną przez brata. Pozbawiona jakichkolwiek perspektyw życiowych, nieciekawa, z dziwnym grymasem ust – z pewnością nie jest obiektem westchnień chłopaków.

A przecież tęskni za miłością. Brzdąka na gitarze, pisze piosenki w rodzaju „Ja jestem jabłkiem, a ty mandarynką” i wodzi wzrokiem za Jarrodem – sprzedawcą gier komputerowych. Ba, nawet podstępem go zdobywa i jedzie z nim do jego rodzinnego miasteczka. Niestety, chłopak coraz bardziej ją ignoruje, bo jest ogarnięty jedną obsesją: chce się zemścić na dawnym koledze ze szkoły, który przed laty bił go i poniżał.

Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu