Hugo i jego wynalazek - recenzja filmu Martina Scorsese

Martin Scorsese zamienił opowieść familijną w hołd dla narodzin sztuki filmowej – pisze Rafał Świątek

Publikacja: 06.02.2012 17:34

"Hugo i jego wynalazek"

"Hugo i jego wynalazek"

Foto: UIP

Jest przełom lat 20. i 30. XX wieku. Osierocony chłopiec o imieniu Hugo (Asa Butterfield) ukrywa się na paryskim dworcu, gdzie m.in. próbuje naprawić automatona – mechanicznego człowieka – jedyną pamiątkę, jaka pozostała mu po zmarłym ojcu. Części do maszyny wykrada ze sklepiku z zabawkami prowadzonego przez zgorzkniałego starszego pana (Ben Kingsley).

Czytaj rozmowę z Martinem Scorsese

"Hugo i jego wynalazek" rozpoczyna się jak tradycyjne kino rodzinne, w którym samotne dziecko próbuje odzyskać poczucie sensu, troszcząc się o zmechanizowaną lalkę. W tego typu filmach zwykle zdarza się cud i zabawka ożywa niczym Pinokio, stając się najbliższym przyjacielem człowieka. Jednak u Scorsesego odgrywa jedynie rolę ogniwa łączącego Hugo ze sklepikarzem. Natomiast prawdziwy trik polega na stopniowym odkrywaniu tożsamości sprzedawcy. Kiedy Hugo zrozumie, że ma do czynienia z Georges'em Meliesem – jednym z pionierów X muzy – baśniowa fabuła Scorsesego zamienia się w błyskotliwy wykład o początkach kinematografii i magii dawnego kina.

Zobacz galerię zdjęć

Wielką siłą filmu jest mistrzowskie połączenie tradycji z najnowocześniejszą technologią. Scorsese naszpikował opowieść cytatami nawiązującymi do pierwszych obrazów braci Lumiere, twórczości Meliesa, Chaplina i innych klasyków. A ducha ich filmów wskrzesza przy użyciu formatu 3D. Dzięki temu w kadrze widać nawet wirujące w powietrzu drobinki pyłu i kurzu. Ze względu na techniczną i narracyjną maestrię 11 nominacji powinno zamienić się w kilka Oscarów.

 

 

 

 

 

 

Jest przełom lat 20. i 30. XX wieku. Osierocony chłopiec o imieniu Hugo (Asa Butterfield) ukrywa się na paryskim dworcu, gdzie m.in. próbuje naprawić automatona – mechanicznego człowieka – jedyną pamiątkę, jaka pozostała mu po zmarłym ojcu. Części do maszyny wykrada ze sklepiku z zabawkami prowadzonego przez zgorzkniałego starszego pana (Ben Kingsley).

Czytaj rozmowę z Martinem Scorsese

Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów