Berlinale 2013: Smutek rosyjskiej prowincji

Borys Chlebnikow, rocznik 1972. Jeden z tych reżyserów, którzy w ostatnich latach tchnęli życie w rosyjskie kino

Publikacja: 10.02.2013 18:54

W 2003 roku Chlebnikow nakręcił film „Koktebel"

W 2003 roku Chlebnikow nakręcił film „Koktebel"

Foto: materiały prasowe

Jeszcze jako student filmoznawstwa zaczął kręcić krótkie etiudy. W 2003 roku razem z Aleksiejem Popogrebskim zrealizował „Koktebel" — opowieść o mężczyźnie, który po starcie pracy, razem z synem podróżuje z Moskwy do Koktebel nad Morzem Czarnym, by tam, w domu siostry, od nowa układać sobie życie. Debiutancki film zdobył nagrodę specjalną jury na festiwalu w Moskwie i obu reżyserom otworzył drogę do dalszej kariery.

Pokazywane w berlińskim konkursie „Długie, szczęśliwe życie" jest czwartym pełnometrażowym tytułem Chlebnikowa.

— Zaczęło się od drobnego żartu: zacząłem sobie wyobrażać, czy można by zrobić w Rosji western — powiedział mi w rozmowie. — Mój stały współscenarzysta Aleksander Rodionow podchwycił mój pomysł. Razem wyprawiliśmy się na rosyjską wieś, zaczęliśmy rozmawiać z rolnikami. Okazało się, że z westernu nici. Nasz pomysł legł w gruzach, wszystko podryfowało w zupełnie innym kierunku.

„Długie szczęśliwe życie" to historii młodego mężczyzny, który przyjeżdża z miasta na wieś, by założyć kurzą farmę. Tam musi stawić czoła miejscowym władzom, które chcą od niego wykupić ziemię. Jednak gdy już zgadza się opuścić gospodarstwo, wziąć sporą finansową rekompensatę i wrócić ze swoją dziewczyną do miasta, o zmianę decyzji proszą go mieszkańcy wsi. „Ty wyjedziesz, a my gdzie będziemy pracować? Jakie mamy perspektywy?" - mówią. To na ich prośbę i właściwie przede wszystkim dla nich Sasza walczy o farmę. I to przez nich zostaje najdotkliwiej zdradzony. Bardzo to gorzki film.

— Kręciliśmy „Długie, szczęśliwe życie" na północy kraju, we wsi Umra, w rejonie murmańskim. Z dala od Moskwy. Znaleźliśmy tam opuszczone, zarośnięte krzakami gospodarstwa. W Rosji można znaleźć zamożną prowincję, ale jeszcze więcej jest wsi umierających, których mieszkańcy nie mają pracy i nie są w stanie żyć. Starzy ludzie wegetują poniżej granicy nędzy, młodsi czasem starają się uciec, zaczepić w mieście.

W filmie Chlebnikowa jest podobne, ostre spojrzenie na skorumpowaną, chciwą Rosję jak u Łoźnicy, Popogrebskiego, Germana Juniora. Ta grupa młodych reżyserów trzyma się, jak się wydaje, razem. W 2009 roku powstał nawet film składankowy „Krótkie spięcie". Obok noweli Chlebnikowa znalazły się w nim etiudy Iwana Wyrypajewa, Aleksieja Germana Jr, Piotra Busłowa i Kiriłła Sierebriennikowa. Chlebnikow i Popogrebski współpracują z tym samym operatorem Pawłem Kostomarowem. Jednak gdy pytam, czy czują się grupą, pokoleniem, autor „Długiego, szczęśliwego życia" zaprzecza:

— Szkoły tworzą się po wielkich wydarzeniach i wstrząsach historycznych, gdy ludzi łączy ta sama idea. My się lubimy, spotykamy, ale każdy z nas jest inny.

A jednak jest coś, co wszystkich tych twórców łączy: gorzka refleksja na temat społeczeństwa, które nie potrafiło wyzbyć się komunistycznej mentalności i w nowych czasach całkowicie się zagubiło.

— W waszych filmach nie ma ani krztyny nadziei — mówię Chlebnikowowi.

— Jest — nie zgadza się ze mną. — Mój bohater przegrywa, ale rodzi nadzieję to, że z uporem walczy do końca, że buntuje się i chce zmieniać świat.

Barbara Hollender z Berlina

Jeszcze jako student filmoznawstwa zaczął kręcić krótkie etiudy. W 2003 roku razem z Aleksiejem Popogrebskim zrealizował „Koktebel" — opowieść o mężczyźnie, który po starcie pracy, razem z synem podróżuje z Moskwy do Koktebel nad Morzem Czarnym, by tam, w domu siostry, od nowa układać sobie życie. Debiutancki film zdobył nagrodę specjalną jury na festiwalu w Moskwie i obu reżyserom otworzył drogę do dalszej kariery.

Pokazywane w berlińskim konkursie „Długie, szczęśliwe życie" jest czwartym pełnometrażowym tytułem Chlebnikowa.

Pozostało 84% artykułu
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów