„Pamięć” Michela Franco. Ludzie, którzy chcą zapomnieć ból

W „Pamięci” Michel Franco, laureat nagród w Cannes i w Wenecji, konfrontuje chorującego na demencję mężczyznę i kobietę, która pamięta za dużo.

Publikacja: 26.03.2024 04:30

Jessica Chastain (Sylvia) i Peter Sarsgaard (Saul) w filmie „Pamięć” Jamesa Franco. Już w kinach

Jessica Chastain (Sylvia) i Peter Sarsgaard (Saul) w filmie „Pamięć” Jamesa Franco. Już w kinach

Foto: mat. pras.

Impreza szkolna dla absolwentów liceum. Kobieta opuszcza ją dość szybko. Za nią wychodzi mężczyzna. Wsiada do tego samego wagonu metra, opuszcza wagon na tym samym przystanku. Kobieta, na którą w domu czeka nastoletnia córka, boi się. Nad ranem wychodzi do śpiącego pod drzwiami mężczyzny. Odnajduje w jego komórce numer, wkrótce przyjeżdża po niego brat.

Dwie osoby, które mają różne problemy z pamięcią

Dwoje ludzi w średnim wieku. Oboje mają problemy z pamięcią. Saul cierpi na demencję. Czasem pamięta jeszcze zdarzenia sprzed lat, ale nie wie, co działo się przed chwilą. Nie wie, dlaczego szedł za kobietą. Tak, był kiedyś żonaty. Teraz mieszka z bratem. Sylvia z kolei zbyt dobrze pamięta. Wypycha z siebie to, co wraca i wciąż tak samo boli. Nie utrzymuje żadnych kontaktów z bliskimi. Tajemnica ukryta w przeszłości dużo Sylvię kosztowała. Kobieta od chwili, gdy pojawiła się na świecie jej córka, chodzi na spotkania klubu AA. Jest „niepijącą alkoholiczką”. Pracuje w domu opieki, ale jej całym światem jest córka. Dlatego jest matką zaborczą i nadopiekuńczą, jakby chciała swoje dziecko chronić przed czymś, co sama kiedyś przeżyła.

Czytaj więcej

Na co do kina w weekend? Trzy filmy o skomplikowanych uczuciach

Te dwie osoby, które mają różne problemy z pamięcią, zbliżają się do siebie. Zwłaszcza że brat Saula prosi, by Sylvia pracowała u niego.

Laureat nagród w Cannes i w Wenecji, Meksykanin Michel Franco, jak mało kto potrafi z bardzo bliska obserwować swoich bohaterów, niby zwyczajnych, a kryjących w sobie psychiczne zadry. Jak mężczyzna z „Opiekuna” zajmujący się umierającymi ludźmi, jak dziwny turysta z „Sundown”, który ma swoje powody, by nie wracać do domu z meksykańskiego kurortu Acapulco. Franco nie daje się zwieść pozorom, stara się ich zrozumieć.

Bohaterowie maksymalnie zwyczajni

Również w „Pamięci” delikatnie, ale konsekwentnie pokazuje relacje bohaterów. Sekret rodziny Sylvii. I świat chorego na demencję człowieka, którego brat może zbyt wcześnie próbuje zamknąć w domowym więzieniu, nie dostrzegając jego potrzeb? Ale też z subtelnością Franco obserwuje, jak rodzi się coś ładnego między dwojgiem zwichniętych, obolałych ludzi, którzy niewiele od życia oczekują.

Z subtelnością Franco obserwuje, jak rodzi się coś ładnego między dwojgiem zwichniętych, obolałych ludzi, którzy niewiele od życia oczekują

Dużo tu reżyser zawdzięcza aktorom: Jessica Chastain i Peter Sarsgaard nie wchodzą w tragiczne tony. Ich bohaterowie są maksymalnie zwyczajni. Walczą. Ona – z bolesnym wspomnieniem, on – z każdą białą plamą pamięci. To nie jest łatwa relacja. Lęk, jaki nosi w sobie Sylvia, nie pozwala jej marzyć o bliskim człowieku. A Saul? Czy za chwilę będzie pamiętał, co łączy go z Sylvią? Ile znajdą siły, by walczyć z rodzinnymi układami i traumami?

A jednak Franco staje po stronie bohaterów. Pozwala im marzyć. Nawet jeśli marzenie miałoby trwać chwilę.

Film
Premiera nowego filmu Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta 1 czerwca w Krakowie
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Film
Filmy mistrzów w Cannes. Za dwoma tytułami stoją nasi rodzimi twórcy
Film
W filmie „Civil War” Ameryka pogrąża się w chaosie
Film
„Megalopolis” - największa filmowa sensacja tego roku w Cannes
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Film
Półwiecze kultowego „Czterdziestolatka”. Seniuk miała ocieplać wizerunek Gierka