Już po raz drugi po pandemicznej przerwie – kiedy Oscary wręczano na dworcu kolejowym Union Station w Los Angeles – uroczystość rozdania najbardziej prestiżowych nagród w świecie filmu odbyła się w hollywoodzkim Dolby Theatre. Prowadzącym galę był Jimmy Kimmel, amerykański prezenter telewizyjny, aktor, komik, scenarzysta i producent telewizyjny.
Tegoroczna gala wręczenia Nagród Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej (AMPAS) była galą jubileuszową – statuetki wręczone zostały bowiem już po raz 95.
Lista nominowanych została ogłoszona 24 stycznia przez Allison Williams i Riza Ahmeda.
Najwięcej nominacji, bo aż 11, otrzymał film "Wszystko wszędzie naraz" w reżyserii duetu "The Daniels” – Dana Kwana i Daniela Scheinerta. Obraz znalazł się między innymi wśród dziesięciu innych produkcji w kategorii najlepszy film. Jego konkurentami były obrazy: "Na Zachodzie bez zmian", "Avatar: Istota wody", "Duchy Inisherin", "Elvis", "Fabelmanowie", "Tar", "Top Gun: Maverick", "W trójkącie" oraz "Women Talking".
Po dziewięć nominacji zdobyły zaś filmy "Duchy Inisherin" w reżyserii Martina McDonagha i "Na Zachodzie bez zmian" Edwarda Bergera. Ośmioma nominacjami poszczycić się mógł natomiast „Elvis" Baza Luhrmanna.
W kategorii najlepszy film zagraniczny nominację otrzymał między innymi polski film "IO" w reżyserii Jerzego Skolimowskiego. To pierwsza nominacja dla produkcji w reżyserii artysty. Konkurentami "IO" były filmy: niemiecki ”Na Zachodzie bez zmian”, argentyński "Argentyna, 1985”, belgijski "Blisko"oraz irlandzki "Cicha dziewczyna”.
Podczas tegorocznej gali najwięcej – aż siedem – statuetek, między innymi za najlepszy film, reżyserię oraz scenariusz oryginalny, powędrowało do twórców filmu „Wszystko wszędzie naraz” w reżyserii Dana Kwana i Daniela Scheinerta.
Cztery statuetki zdobył natomiast obraz "Na zachodzie bez zmian". Wygrał on między innymi w kategorii Najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy, w którym nominowany był polski film "IO" Jerzego Skolimowskiego.
Najlepszym aktorem pierwszoplanowym został w tym roku Brendan Fraser za film „Wieloryb”, a aktorką – Michelle Yeoh za „Wszystko wszędzie naraz”.
Nagroda za najlepszy scenariusz adaptowany trafiła do twórców „Women Talking”.
Poniżej przedstawiamy pełną listę wygranych we wszystkich kategoriach.
Czytaj więcej
W ostatnich przedoscarowych typowaniach właśnie filmowi Kwana i Scheinerta krytycy dają najwięcej szans na sukces
Oscary 2023 – kto zdobył statuetki?
NAJLEPSZY FILM
„Wszystko wszędzie naraz”, Daniel Kwan i Daniel Scheinert oraz Jonathan Wang
NAJLEPSZA REŻYSERIA
Dan Kwan i Daniel Scheinert, „Wszystko wszędzie naraz”
NAJLEPSZA AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Michelle Yeoh, „Wszystko wszędzie naraz”
NAJLEPSZY AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Brendan Fraser, „Wieloryb”
NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA
Jamie Lee Curtis, „Wszystko wszędzie naraz”
NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY
Ke Huy Quan, „Wszystko wszędzie naraz”
NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY
„Women Talking”, Sarah Polley (na podstawie powieści Miriam Toews)
NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY
„Wszystko wszędzie naraz”, Dan Kwan i Daniel Scheinert
NAJLEPSZY PEŁNOMETRAŻOWY FILM MIĘDZYNARODOWY
„Na Zachodzie bez zmian” (Niemcy, reż. Edward Berger)
NAJLEPSZY AKTORSKI FILM KRÓTROMETRAŻOWY
„An Irish Goodbye”, Tom Berkely i Ross White
NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„Chłopiec, kret, lis i koń”, Charlie Mackesy i Matthew Freud
NAJLEPSZY PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„Pinocchio”, Guillermo del Toro, Mark Gustafson, Gary Ungar i Alex Bulkley
NAJLEPSZY PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
„Nawalny”, Daniel Roher, Odessa Rae, Diane Becker, Melanie Miller i Shane Boris
NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
„Zaklinacze słoni”, Kartiki Gonsalves i Guneet Monga
Czytaj więcej
W minionym roku frekwencja w kinach była wciąż o 35 procent niższa niż przed pandemią. Dla przemysłu filmowego oznaczało to stratę w wysokości ok. 14 mld dolarów. Ale też wiadomo, że widzowie wrócili do sal, by oglądać superprodukcje. Najbardziej ucierpiało skromne kino, które łatwiej trafia do streamingu. Tymczasem Oscary to gigantyczna promocja. Ważne jest więc jakie kino członkowie Amerykańskiej Akademii Filmowej wspierają.
NAJLEPSZA MUZYKA
Volker Bertelmann, „Na Zachodzie bez zmian”
NAJLEPSZA PIOSENKA
„Naatu Naatu” z filmu „RRR” – muzyka: M. M. Keeravani; tekst: Chandrabose
NAJLEPSZY DŹWIĘK
„Top Gun: Maverick”, Mark Weingarten, James H. Mather, Al Nelson, Chris Burdon i Mark Taylor
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
James Friend, „Na Zachodzie bez zmian”
NAJLEPSZY MONTAŻ
Paul Rogers, „Wszystko wszędzie naraz”
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Christian M. Goldbeck i Ernestine Hipper, „Na Zachodzie bez zmian”
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
Adrien Morot, Judy Chin i Anne Marie Bradley, „Wieloryb”
NAJLEPSZE KOSTIUMY
Ruth Carter, „Czarna Pantera: Wakanda w moim sercu”
NAJLPSZE EFEKTY SPECJALNE
„Avatar: Istota wody”, Joe Letteri, Richard Baneham, Eric Saindon i Daniel Barrett