Na czele jury, które przyzna w tym roku Złote i Srebrne Żaby w konkursie głównym stanie artysta o wyjątkowej wrażliwości wizualnej, którego filmy wielokrotnie były pokazywane na poprzednich edycjach festiwalu.
Czuło się to już w jego fabularnym debiucie „Duma i uprzedzenie”, ale prawdziwie zachwycił jego drugi obraz „Pokuta”, oparty na powieści Iana McEwana. To ciągnący się latami melodramat, ale przede wszystkim opowieść o poczuciu winy. Czując zbliżającą się śmierć stara pisarka rozlicza się ze swoją przeszłością: jako trzynastolatka rzuciła fałszywe oskarżenie na ukochanego starszej siostry, a jej słowa zmieniły życie wielu ludzi. Zdjęcia Seamusa McGarveya, z początku landrynkowe i urzekające, stopniowo stawały się w tym filmie coraz bardziej mroczne, podkreślając chaos i rozpacz.
Do literatury i historii wrócił też Wright w „Annie Kareninie”. Jego znakomitym obrazem historycznym okazał się „Czas mroku”, w którym sportretował brytyjskiego premiera Winstona Churchilla w bardzo trudnym momencie II wojny światowej, gdy Niemcy spychali wojska alianckie do morza, na plaży w Dunkierce uwięzionych zostało tysiące alianckich żołnierzy. I Churchill wziął na siebie pełną odpowiedzialność za losy narodu. Film dostał sześć nominacji do Oscara – dwie z nich za rolę Gary’ego Oldmana i za charakteryzację, zamieniły się w statuetki.
Czytaj więcej
Dębska, Koleśnik, Trojan, Włosok i Ziętek z nominacjami do Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego
Ma też Wright na swoim koncie obrazy współczesne jak „Solista”, gdzie dziennikarz odkrywa na ulicy bezdomnego muzyka o wielkim talencie, thriller „Hanna” czy dramat kryminalny o cierpiącej na aerofobię kobiecie „Kobieta w oknie”.