Dlaczego nastolatka chce uwolnić zdychającą klacz

Filmów o dorastaniu w blokowiskach było wiele. Jednak "Fish Tank" Andrei Arnold ma w sobie świeżość

Aktualizacja: 05.02.2010 10:53 Publikacja: 03.02.2010 18:14

Katie Jarvis i Michael Fassbender w „Fish Tank”

Katie Jarvis i Michael Fassbender w „Fish Tank”

Foto: Syrena Films

Fish tank znaczy akwarium. I właśnie do akwarium Andrea Arnold porównuje blokowisko. Ale to, co dla wielu ludzi jest symbolem spokoju, jej przypomina więzienie. Bohaterowie filmu żyją na przedmieściach jak w przezroczystym pojemniku, z którego nie można się wydostać. Obijają się o brak perspektyw i o granice kiepskiej dzielnicy jak o niewidoczne szyby, nie są w stanie wypłynąć dalej, zakosztować wolności.

Bohaterka "Fish Tank" ma 15 lat. Mieszka z młodszą siostrą i matką – osobą niedojrzałą społecznie i emocjonalnie, co chwilę sprowadzającą do domu nowych kochanków. Mia nie ma w domu oparcia. I początkowo wydaje się, że Arnold zrobiła film o gniewie rodzącym się z frustracji. Jej bohaterka to dynamit, chodząca agresja. Potrafi rozwalić nos innej dziewczynie, bluznąć jak żul, wyciągnąć banknot z cudzego portfela.

Ale Arnold w tej manifestacji siły dostrzega rysę. Mia chce uwolnić zdychającą klacz przywiązaną łańcuchem do betonowego bloku na opustoszałym parkingu. Walczy o nią z dresiarzami. Może dlatego, że wynędzniała szkapa jest trochę jak ona. Umęczona, bez szansy na godne życie. Od Mii odwrócili się wszyscy – rodzina, koleżanki, szkoła. Samotność wśród ludzi potwornie boli, a Arnold jest na nią wyczulona. W swoim fabularnym debiucie "Red Road" też portretowała biedne dzielnice Glasgow i bary, w których wszyscy piją piwo, ale nikt ze sobą nie rozmawia.

Mia z "Fish Tank" ani od teraźniejszości ani od przyszłości nie oczekuje niczego dobrego, ale jeszcze walczy o siebie. Miota się, próbuje się wyrwać z beznadziei. Wymyśla kolejne sposoby na życie. Rozładowuje napięcia, tańcząc hip -hop, i wierzy, że może spełnić swoje marzenia: zostać tancerką w klubie. Jak deski ratunku łapie się miłości. Pierwszego uczucia, jakie jej się zdarzyło. Kiedy się zawiedzie, jej świat runie do reszty. Film Arnold zamienia się w subtelną opowieść o utracie złudzeń.

Andrea Arnold wpisuje się w nurt brytyjskiego społecznego realizmu, ale nie ma optymizmu starszych kolegów. We "Wszystko albo nic" Mike'a Leigha rodzina zjednoczy się przy łóżku chorego syna, w filmach Kena Loacha na dnie zawsze urodzi się niespodziewana przyjaźń czy solidarność ludzi wyrzuconych na margines społeczeństwa. Loach, Leigh opowiadają o uzdrowieniu systemu, Arnold nie ma złudzeń: jej bohaterka chce uratować tylko siebie. Wyjechać. Zostawić tamten świat za plecami.

"Fish Tank" to film szorstki, okrutny, a jednocześnie na swój sposób wzruszający. Perfekcyjnie zrealizowany, ze znakomitymi kreacjami: amatorki Katie Jarvis w roli Mii, grającej matkę Kierston Wareing (znanej z "Polaka potrzebnego od zaraz), a także Michaela Fassbendera, którego pamiętamy z "Głodu" . Arnold wyrasta na bardzo interesującą osobowość brytyjskiego kina.

 

 

Fish tank znaczy akwarium. I właśnie do akwarium Andrea Arnold porównuje blokowisko. Ale to, co dla wielu ludzi jest symbolem spokoju, jej przypomina więzienie. Bohaterowie filmu żyją na przedmieściach jak w przezroczystym pojemniku, z którego nie można się wydostać. Obijają się o brak perspektyw i o granice kiepskiej dzielnicy jak o niewidoczne szyby, nie są w stanie wypłynąć dalej, zakosztować wolności.

Bohaterka "Fish Tank" ma 15 lat. Mieszka z młodszą siostrą i matką – osobą niedojrzałą społecznie i emocjonalnie, co chwilę sprowadzającą do domu nowych kochanków. Mia nie ma w domu oparcia. I początkowo wydaje się, że Arnold zrobiła film o gniewie rodzącym się z frustracji. Jej bohaterka to dynamit, chodząca agresja. Potrafi rozwalić nos innej dziewczynie, bluznąć jak żul, wyciągnąć banknot z cudzego portfela.

Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu