„Jak się masz, koteczku” - KONKURS

Mistrzowie kina. Trzeci tom kolekcjonerskiej serii „Rzeczpospolitej” – już w sprzedaży. Dla naszych czytelników mamy 5 filmów na DVD.

Aktualizacja: 12.04.2010 13:22 Publikacja: 11.04.2010 03:12

„Jak się masz, koteczku”

„Jak się masz, koteczku”

Foto: Rzeczpospolita

Woody Allen. Nowojorczyk, pisarz, scenarzysta, reżyser, jazzman amator. Zwyczajny facet uwikłany w swoje fobie, neurasteniczne lęki i kompleksy, których nie stara się ukryć. Niezwyczajny artysta, o którym mówi się, że jest najbardziej europejskim spośród wszystkich twórców amerykańskich.

Zadebiutował w połowie lat 60., ale jego styl wykluł się w 1976 roku – w filmie „Annie Hall”. To wtedy narodził się ów znerwicowany intelektualista nie dający sobie rady z życiem, kobietami i światem, który wracał potem w „Manhattanie”, „Zeligu”, „Hannah i jej siostrach”,„Mężach i żonach”, „Jej wysokości Afrodycie”. W latach 90. reżyser trenował gatunki – zrobił filmy kryminalne, gangsterskie, a nawet musical. Oczywiście, wszystko okraszając humorem. Dla masowej publiczności obrazy te były jednak zbyt wyrafinowane, dla fanów mistrza– zbyt hollywoodzkie.

W 1997 roku allenowski intelektualista powrócił na ekran w wielkim stylu – jako cierpiący na niemoc twórczą pisarz z „Przejrzeć Harry’ego”. Dzisiaj zaś bohaterowie Allena, podobnie jak on sam, coraz częściej wybierają się do Europy: Londynu, Barcelony, Paryża.W serii „Mistrzowie kina” przypominamy Allena mało znanego. Jego debiut reżyserski „Jak się masz, koteczku?” to zwariowana zabawa kinem i konwencją gangsterską. Po premierze w 1966 roku, branżowe pismo „Variety” poświęciło temu filmowi zaledwie dwu akapitową notkę. Nikt jeszcze nie przypuszczał, że narodziła się jedna z najciekawszych osobowości współczesnego kina. Allen zakupił prawa do japońskiego thrillera „International Secret Police: Key of Keys” Senkichi Taniguchiego i przerobił go na pastisz. Przemontował kolejność scen, w wielu sekwencjach postaciom z japońskiego oryginału włożył w usta inne dialogi.

Film jest momentami bardzo zabawny. Czuje się w nim absurdalne poczucie humoru przyszłego mistrza, bardziej zresztą typowe dla jego twórczości literackiej niż filmowej. Najśmieszniejsze są, rzecz jasna, te sceny, w których pojawia się sam reżyser.

Informacje na temat kolekcji i oferta subskrypcji: [link=http://www.rp.pl/e-sklep]www.rp.pl/e-sklep[/link] lub [b]801 15 15 15[/b]

[ramka] KONKURS:

Dla naszych czytelników mamy 5 filmów „Jak się masz, koteczku”.

Wygra 5 pierwszych zgłoszeń na adres [mail=kultura@rp.pl]kultura@rp.pl[/mail].

Start konkursu: poniedziałek, 12 kwietnia, godz. 12.00.

[b]Znamy już zwycięzców; poinformujemy ich drogą elektroniczną. Dziękujemy za udział w konkursie. [/b]

[b]Kupuj w e-sklepie - [link=http://sklep.rp.pl/]sklep.rp.pl[/link] [/b]

[link=http://www.facebook.com/pages/Serwis-Kulturalny-rppl/140157390741] Zostań fanem serwisu na Facebooku [/link] [/ramka] [ramka][b]Mistrzowie kina[/b]

1. Federico Fellini/Miasto kobiet - 19.03.2010

2. Pedro Almodovar/Zwiąż mnie - 26.03.2010

3. Woody Allen/Jak się masz koteczku - 9.04.2010

4. Martin Scorsese/ Ostatnie kuszenie Chrystusa - 23.04.2010

5. Joel Coen/Śmiertelnie proste - 7.05.2010

6. Jim Jarmusch/Broken flowers - 21.05.2010

7. Ingmar Bergman/ Szepty i krzyki - 4.06.2010

8. Francois Ozon/Angel - 18.06.2010

9. Bernardo Bertolucci/Marzyciele - 2.07.2010

10. Lars von trier/Szef wszystkich szefów - 16.07.2010

11. David Lynch/Prosta historia - 30.07.2010

12. Robert Redford/ Wojna fasolowa - 13.08.2010

13. Luc Besson/Angel-A - 27.08.2010

14. Carlos Saura/Tango - 10.09.2010

15. Akira Kurosawa/Tron we krwi - 24.09.2010

16. Andriej Tarkowski/Ofiarowanie - 8.10.2010

17. Michael Haneke/Ukryte - 22.10.2010

18. Peter Greenaway/Straż nocna - 5.11.2010

19. Mike Leigh/Sekrety i kłamstwa - 19.11.2010

20. Jane Campion/Anioł przy moim stole - 3.12.2010

21. Jean Luc Godard/Do utraty tchu - 17.12.2010

22. Alfred Hitchcock/Morderstwo - 31.12.2010

23. Louis Bunuel/ Mroczny przedmiot pożądania - 14.01.2011

24. Wim Wenders/Koniec przemocy - 28.01.2011

25. Emir Kusturica/Obiecaj mi - 11.02.2011

[/ramka]

Woody Allen. Nowojorczyk, pisarz, scenarzysta, reżyser, jazzman amator. Zwyczajny facet uwikłany w swoje fobie, neurasteniczne lęki i kompleksy, których nie stara się ukryć. Niezwyczajny artysta, o którym mówi się, że jest najbardziej europejskim spośród wszystkich twórców amerykańskich.

Zadebiutował w połowie lat 60., ale jego styl wykluł się w 1976 roku – w filmie „Annie Hall”. To wtedy narodził się ów znerwicowany intelektualista nie dający sobie rady z życiem, kobietami i światem, który wracał potem w „Manhattanie”, „Zeligu”, „Hannah i jej siostrach”,„Mężach i żonach”, „Jej wysokości Afrodycie”. W latach 90. reżyser trenował gatunki – zrobił filmy kryminalne, gangsterskie, a nawet musical. Oczywiście, wszystko okraszając humorem. Dla masowej publiczności obrazy te były jednak zbyt wyrafinowane, dla fanów mistrza– zbyt hollywoodzkie.

Film
„Fenicki układ” Wesa Andersona: Multimilioner walczy o przyszłość
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Film
Hermanis piętnuje źródło rosyjskiego faszyzmu u Dostojewskiego. Pisarz jako kibol
Film
Polskie dokumentalistki triumfują na Krakowskim Festiwalu Filmowym
Film
Nie żyje Loretta Swit, major "Gorące Wargi" z serialu "M*A*S*H"
Film
Cannes 2025: Złota Palma dla irańskiego dysydenta