Rainer Werner Fassbinder uchodził za “enfant terrible niemieckiego kina”. Ciężko pracował na swój image dziwaka: w nieodłącznej czarnej skórzanej kurtce, bez wykształcenia, biseksualista wiecznie uwikłany w obyczajowe afery. I kokainista, który przedawkował narkotyki w wieku 37 lat. A jednocześnie prawdziwy, niepokojący artysta.

Należał do tego pokolenia twórców, z którego wywodzą się m.in. Volker Schlöndorff, Werner Herzog czy Wim Wenders. W ciągu kilkanastoletniej kariery nakręcił ponad 40 filmów. Opowiadał o kondycji społeczeństwa, rozpadzie rodziny, jego obrazy miewały podteksty homoerotyczne. Ale też analizował historię Niemiec. Szczególnie ciekawa była trylogia niemiecka z końca lat 70. (“Małżeństwo Marii Braun”, “Lola” i “Tęsknota Veroniki Voss”).

Fassbinder zekranizował powieść Alfreda Döblina. Jej akcja toczy się w Berlinie w latach 20. Franz Biberkopf usiłuje na nowo ułożyć sobie życie po czterech latach więzienia. Nie jest to jednak łatwe. Widz razem z Franzem wędruje po wielkomiejskim buszu zaludnionym przez prostytutki i alfonsów, handlarzy i złodziejaszków. Mężczyzna chce żyć przyzwoicie, ale dawny świat wesołego życia i łatwych pieniędzy narzuca się i nęci. W latach 80. serial Fassbindera spotkał się w Niemczech z wielką krytyką. Niemcy mieli do niego pretensję o przedstawienie Republiki Weimarskiej w tak złym świetle, o portret w oparach dymu i wódki. Dzisiaj ten film wpisuje się w niemiecką dyskusję o narodowej tożsamości.

W wydanym przez Vision boksie znalazło się pięć płyt z filmem oraz dodatkowa płytka z materiałami uzupełniającymi. Ambitny gwiazdkowy prezent dla kinomana..

Rainer Werner Fassbinder, Berlin, Alexander-Platz, Vision, (6 DVD)