Reklama

Pokuta ***

Wyróżnioną w 2002 roku nagrodą Bookera powieść Iana McEwana „Pokuta” anglosaska krytyka uznała za jedno z najwybitniejszych dzieł literackich ostatniej dekady. Jej ekranizacja była więc oczywista

Aktualizacja: 07.02.2008 16:55 Publikacja: 07.02.2008 14:53

Keira Knightley

Keira Knightley

Foto: UIP

Ostatecznie scenariusz napisał Christopher Hampton („Niebezpieczne związki”), a zrealizował Joe Wright („Duma i uprzedzenie”). Choć film otrzymał aż siedem oscarowych nominacji, to dzieło kalekie, obraz daleki od doskonałości, rozbity na trzy niespójne sekwencje. Chwilami piękny, chwilami nazbyt widowiskowy, ale denerwujący banalnością i schematyzmem fabuły. Doskonała sekwencja pierwsza, duszna i gęsta, zapowiada nadciągający dramat. Upalne lato 1935 roku w ogromnej posiadłości rodziny Tallisów. Obdarzona wyobraźnią, wrażliwa, stawiająca pierwsze pisarskie kroki 13-letnia Briony (Ronan – nominacja do Oscara) wysuwa niesłuszne oskarżenie. Posądza o gwałt na goszczącej w rezydencji nieletniej kuzynce (Temple) Robbiego Turnera (McAvoy), wybierającego się właśnie na prestiżowe studia syna gospodyni (Blethyn) i kochanka swej pięknej starszej siostry Cecylii (Knightley).

To bezpodstawne doniesienie na zawsze łamie im życie. On trafia do więzienia, a po wybuchu wojny na front, Cecylia wyrzeka się bogatej rodziny i zostaje pielęgniarką.

Sekwencja druga, niezwykle widowiskowa (plaża pełna porzuconego sprzętu wojskowego, płonące wraki i ruiny nadmorskiego kurortu), przytłacza jednostkowe dramaty bohaterów. To opowieść o losach Robbiego-żołnierza czekającego we francuskiej Dunkierce, wraz z innymi pobitymi przez Niemców, na ewakuację do ojczyzny. W tym czasie Briony dorosła (Garai) i zrozumiała, jaką krzywdę wyrządziła. Próbując zbliżyć się do Cecylii, by uzyskać przebaczenie swego niegodnego, niedojrzałego postępku, także zostaje pielęgniarką w wojskowym szpitalu.

Tu twórcy nieładnie bawią się z widzem, zacierając granicę między filmową rzeczywistością a powieściową kreacją, bo Briony nadal pisze. Coś, co wyglądało na logiczne następstwo zdarzeń, nigdy nie miało miejsca. Okazało się jedynie wymyśloną na potrzeby powieści atrakcyjną fikcją. Wreszcie sekwencja trzecia, współczesna, najsłabsza. Siedemdziesięcioletnia Briony (Redgrave), uznana pisarka, rozmawia w telewizji o swej ostatniej (bo jest śmiertelnie chora) książce będącej jej tytułową pokutą. Bolesną, bo niezwykle surową oceną własnego życia. Trudno jednak uwierzyć w jej skruchę. Czy napisanie świetnej powieści może być wystarczającym zadośćuczynieniem za wyrządzone niegdyś zło? Wątpię.

- Melodramat. W. Brytania, Francja 2007, reż. Joe Wright, wyk. Keira Knightley, James McAvoy, Saoirse Ronan, Romola Garai, Vanessa Redgrave, Brenda Blethyn, Juno Temple, Anthony Minghella

Reklama
Reklama

- Atlantic, Cinema City: Arkadia, Bemowo, Galeria Mokotów, Janki, Promenada, Sadyba, Kinoteka, Multikino: Ursynów, Złote Tarasy, Silver Screen: Puławska, Targówek, Wola

Ostatecznie scenariusz napisał Christopher Hampton („Niebezpieczne związki”), a zrealizował Joe Wright („Duma i uprzedzenie”). Choć film otrzymał aż siedem oscarowych nominacji, to dzieło kalekie, obraz daleki od doskonałości, rozbity na trzy niespójne sekwencje. Chwilami piękny, chwilami nazbyt widowiskowy, ale denerwujący banalnością i schematyzmem fabuły. Doskonała sekwencja pierwsza, duszna i gęsta, zapowiada nadciągający dramat. Upalne lato 1935 roku w ogromnej posiadłości rodziny Tallisów. Obdarzona wyobraźnią, wrażliwa, stawiająca pierwsze pisarskie kroki 13-letnia Briony (Ronan – nominacja do Oscara) wysuwa niesłuszne oskarżenie. Posądza o gwałt na goszczącej w rezydencji nieletniej kuzynce (Temple) Robbiego Turnera (McAvoy), wybierającego się właśnie na prestiżowe studia syna gospodyni (Blethyn) i kochanka swej pięknej starszej siostry Cecylii (Knightley).

Reklama
Film
Wampiry i ludzie, czyli horror „Życie dla początkujących” już w kinach
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Film
Nie żyje Maciej Karpiński, scenarzysta m.in. „Kobiety samotnej” i „Różyczki”
Film
Cate Blanchett wraca do Polski
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Film
Warszawiak jak gość we własnym domu. Czy ekipy filmowe przekraczają granice?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama