Europa doceniła "Gomorrę"

Tegoroczne święto europejskiego kina odbyło się w Kopenhadze. Sobotnia gala Europejskiej Akademii Filmowej należała do twórców „Gomorry”, którzy zdobyli 6 statuetek. Nagrodę Prix d’Excellence za kostiumy do filmu "Katyń" otrzymała Magdalena Biedrzycka

Publikacja: 07.12.2008 09:26

Matteo Garrone odbiera nagrodę

Matteo Garrone odbiera nagrodę

Foto: AFP

W sobotę, dokładnie o 19.10, blisko półtora tysiąca gości siedzących przy długich stołach w hali Forum wstało. Rozbłysły flesze aparatów. Na czerwonym dywanie pojawił się następca duńskiego tronu książę Fryderyk z żoną Mary. Ale to był jedyny moment, gdy uwaga skupiła się na książęcej parze. Potem bohaterami uroczystości byli już ludzie kina.

Bezapelacyjnymi zwycięzcami okazali się twórcy "Gamorry", którzy zdobyli aż 6 statuetek: dla najlepszego filmu, dla reżysera Matteo Garrone, scenarzystów, aktora Toniego Servillo uhonorowanego jednocześnie za kreację w „Boskim” i operatora Marco Onorato. Europa uhonorowała kino niemal paradokumentalne, ogromnie brutalne, pokazujące włoską mafię od środka jako potworną machinę, która wciąga młodych ludzi i z której potem nie ma wyjścia.

— Chciałem zrobić film o świecie, w którym nie ma granicy pomiędzy dobrem i złem, pomiędzy tym, co legalne i co nielegalne — powiedział w Kopenhadze Garrone.

Realizm tego filmu jest znakiem szczególnym kina europejskiego ostatniego roku. Wśród tytułów nominowanych do nagrody były przecież także: pokazująca nowe, multietniczne społeczeństwo francuskie „Klasa” Laurenta Canteta, komiksowy portret Andreottiego „Boski” Paula Sorrentino czy izraelskie rozliczenie z masakrą w czasie wojny libańskiej „Walc z Bashirem” Ari Folmana. A nagrodę FIPRESCI też dostał obraz skromny, nakręcony niemal paradokumentalną metodą „La graine et le mulet” Abdellatifa Kechiche’a, opowieść o poszukiwaniu tożsamości przez społeczność francuską tunezyjskiego pochodzenia.

Największymi przegranymi wieczoru byli: Mike Leigh i jego wspaniała aktorka Sally Hawkins z „Happy-Go-Lucky” oraz bracia Dardenne, których „Milczenie Lorny” nie znalazło się nawet wśród nominowanych. Dla mnie to jeden z najlepszych filmów mijającego roku. Zarówno ten tytuł, jak i „Gomorra” wejdą na polskie ekrany w styczniu 2009.

[ramka][srodtytul]21. Europejskie Nagrody Filmowe [/srodtytul]

[b]Najlepszy Europejski Film Roku 2008:[/b] „Gomorra” reż. Matteo Garrone (Włochy)

[b] Najlepszy reżyser:[/b] Matteo Garrone („Gomorra”)

[b] Najlepszy aktor:[/b] Toni Servillo („Gomorra” i „Boski”)

[b] Najlepsza aktorka:[/b] Kristin Scott Thomas i(„Il y a longtemps que je t’aime”)

[b] Najlepsi scenarzyści:[/b] Maurizio Braucci, Ugo Chiti, Gianni di Gregorio, Matteo Garrone, Massimo Gaudioso i Roberto Saviano („Gomorra”)

[b] Najlepszy operator:[/b] Marco Onorato („Gomorra”)

[b] Prix e’Excellence:[/b] Magdalena Biedrzycka („Katyń”)

[b] Najlepszy kompozytor:[/b] Max Richter („Walc z Bashirem”)

[b] Europejskie odkrycie:[/b] „Głód” reż. Steve McQueen

[b] Nagroda europejskich krytyków filmowych FIPRESCI:[/b] Abdellatif Kechiche („La graine et le mulet”)

[b] Prix Arte dla najlepszego dokumentu:[/b] „Rene” reż. Helena Trestikova

[b] Prix UIP dla filmu krótkiego:[/b] „Frankie” reż. Darren Thornton

[b] Nagroda za osiągnięcia życia:[/b] Judi Dench

[b] Nagroda za osiągnięcia w kinie:[/b] Soren Kragh-Jacobsen, Kristian Levring, Lars von Trier i Thomas Vinterberg (założyciele duńskiej Dogmy)

[b]People’s Choice Award (Nagroda publiczności):[/b] „Harry Potter i zakon Phoenixa” reż. David Yates [/ramka]

W sobotę, dokładnie o 19.10, blisko półtora tysiąca gości siedzących przy długich stołach w hali Forum wstało. Rozbłysły flesze aparatów. Na czerwonym dywanie pojawił się następca duńskiego tronu książę Fryderyk z żoną Mary. Ale to był jedyny moment, gdy uwaga skupiła się na książęcej parze. Potem bohaterami uroczystości byli już ludzie kina.

Bezapelacyjnymi zwycięzcami okazali się twórcy "Gamorry", którzy zdobyli aż 6 statuetek: dla najlepszego filmu, dla reżysera Matteo Garrone, scenarzystów, aktora Toniego Servillo uhonorowanego jednocześnie za kreację w „Boskim” i operatora Marco Onorato. Europa uhonorowała kino niemal paradokumentalne, ogromnie brutalne, pokazujące włoską mafię od środka jako potworną machinę, która wciąga młodych ludzi i z której potem nie ma wyjścia.

Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów