[b]Rz: Ile lat ma Richard, pana ojciec? [/b]
[b]Rick Minnich:[/b] Urodził się w 1944 roku, czyli skończył już 65.
[b]Kiedy stracił pamięć? [/b]
21 lat temu.
[b]Jak to się stało? [/b]
Aktualizacja: 15.05.2009 12:06 Publikacja: 15.05.2009 12:06
Rick Minnich
Foto: Materiały Promocyjne
[b]Rz: Ile lat ma Richard, pana ojciec? [/b]
[b]Rick Minnich:[/b] Urodził się w 1944 roku, czyli skończył już 65.
[b]Kiedy stracił pamięć? [/b]
21 lat temu.
[b]Jak to się stało? [/b]
Ojciec miał wypadek samochodowy. Nie odniósł obrażeń. Czuł się dobrze, ale tydzień później powiedział, że nie pamięta, ani kim jest, ani jak się nazywa. Nie potrafił się ubrać. Nie rozpoznawał najbliższych.
[b]Wydawało się panu, że to amnezja? [/b]
Na początku niewiele wiedziałem o jego chorobie. Poza tym od lat mieszkałem już w Europie, miałem własne życie. Wierzyłem więc w to, co mówił - że coś przestawiło mu się w mózgu. Dziwiło mnie tylko, że lekarze nie znaleźli żadnych uszkodzeń tkanki.
Jak zorientował się pan, że może to być chęć odcięcia się od przeszłości? Dzięki historiom, które opowiadali mi najbliżsi, zobaczyłem postać ojca w innym świetle. Lekarze uznali, że cierpi na tzw. zaburzenie dysocjacyjne. Jest to forma amnezji, w której człowiek podświadomie próbuje uciec od własnego życia.
[b]Co spowodowało tę ucieczkę w przypadku Richarda? [/b]
Wypadek samochodowy tylko przyspieszył wystąpienie zaburzeń. I tak pojawiłyby się wcześniej lub później. Ojciec znalazł się w stresującej sytuacji. Musiał opiekować się dziećmi z pierwszego i drugiego małżeństwa. Do tego został wyrzucony z pracy w banku. Zawsze chciał kontrolować każdy aspekt swojego życia, a tymczasem ono wymykało mu się z rąk. Najprawdopodobniej się załamał.
[b]W nowym wcieleniu stał się dla rodziny kimś obcym. Nakręcił pan film, by zrozumieć tę przemianę? [/b]
Tak. Ojciec szybko wracał do formy. Błyskawicznie nauczył się na nowo czytać i pisać. Niepokoiło mnie tylko jedno — nie odzyskiwał pamięci. Chciałem to w filmie wyjaśnić. Byłem gotów bronić go przed resztą rodziny, wierzyłem w jego wersję wydarzeń. Ale odkryłem, jak wiele rzeczy przede mną ukrywał. Jeden z moich przyrodnich braci opowiada w filmie, jak Richard w napadzie agresji bił dzieci.
Nie chciałem mu wierzyć, ale w końcu musiałem przyznać, że ojciec nie jest tą osobą, którą zawsze chciałem by był. Miał wybuchowy charakter, gdy coś nie szło po jego myśli, często wyżywał się na innych. I może to po części wyjaśnia, dlaczego postanowił zacząć nowe życie. Nie chciał pamiętać tego co złe.
[b] Utrzymuje pan z nim kontakt?[/b]
Richard przestał ze mną rozmawiać dwa lata temu. Oskarżył mnie o rozsiewanie w rodzinie plotek. Pół roku po zakończeniu zdjęć, chciałem spotkać się z tatą. Oświadczył, że jeśli przyjadę, zerwie ze mną kontakt. Nie odpowiada na maile, telefony.
Dla syna relacja z ojcem jest najważniejsza, a ja ją straciłem. Gdy przyszły na świat moje dzieci zrozumiałem, jak bardzo brakuje mi rozmów z tatą o moim dzieciństwie. Chciałem w filmie dowiedzieć się, jak radził sobie w roli ojca. Tyle, że okazało się to niemożliwe. Był już „nowym” Richardem, który nie chciał wracać do przeszłości.
[b]Jak zareagowała na film rodzina? [/b]
To, co stało się z Richardem, było dotychczas tematem tabu. Dlatego bałem się, gdy zacząłem kręcić. Towarzyszyło mi podniecenie związane z pragnieniem odkrycia nowych rzeczy, a zarazem obawa, że znajdę odpowiedzi, których nie chcę usłyszeć. Jednak okazało się, że dokument pomógł wszystkim zmierzyć się z traumą, uwolnił stłumione emocje.
[b]Kocha pan ojca? [/b]
Moje uczucia są ambiwalentne. Czasami jestem na niego wściekły, czasami mu współczuję. Do dziś zastanawiam się, czy padł ofiarą choroby umysłowej, czy też uwierzył w swoją amnezję, bo tak łatwiej było mu uciec od problemów. Najgorsze, że aby narodzić się na nowo, musiał odciąć się od najbliższych.
[b] Czy widział film? [/b]
Nie. Ale jestem pewien, że w końcu go zobaczy. Może w telewizji, może na DVD. Nie chce ze mną rozmawiać. Wszystkiemu zaprzecza. Może film sprowokuje go, by przemyślał swoje życie.
[i]Film można będzie obejrzeć dziś w warszawskiej Kinotece o godz. 16.45. Po projekcji spotkanie z reżyserem. [/i]
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: Rzeczpospolita
W „Błaznach” swojego miejsca szukają młodzi aktorzy, w „Beating Hearts” dwoje zakochanych ludzi pochodzących z innych światów.
O dramatycznej sytuacji w polskim kinie filmowcy rozmawiali na specjalnym spotkaniu antykryzysowym. 17 grudnia dojdzie do rozmów z ministrą kultury Hanną Wróblewską.
11 grudnia Netflix udostępnia pierwsze z szesnastu odcinków serialu „Sto lat samotności” według słynnej powieści Gabriela Garcii Marqueza. Po śmierci pisarza na jej ekranizację zgodzili się synowie pisarza.
Polsko-duńsko-szwedzka „Dziewczyna z igłą” nominowana w kategorii filmu zagranicznego.
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
Dwie nagrody dla twórców duńsko-polskiej „Dziewczyny z igłą” na bardzo politycznej gali
W „Błaznach” swojego miejsca szukają młodzi aktorzy, w „Beating Hearts” dwoje zakochanych ludzi pochodzących z innych światów.
O dramatycznej sytuacji w polskim kinie filmowcy rozmawiali na specjalnym spotkaniu antykryzysowym. 17 grudnia dojdzie do rozmów z ministrą kultury Hanną Wróblewską.
11 grudnia Netflix udostępnia pierwsze z szesnastu odcinków serialu „Sto lat samotności” według słynnej powieści Gabriela Garcii Marqueza. Po śmierci pisarza na jej ekranizację zgodzili się synowie pisarza.
Dwie nagrody dla twórców duńsko-polskiej „Dziewczyny z igłą” na bardzo politycznej gali
Wnętrze chatki Hagrida, centaury, Akromantule, Dementorzy i Mapa Huncwotów – to tylko niektóre atrakcje wystawy, którą w 2025 będą mogli odwiedzić w Polsce fani Harry'ego Pottera, magii i czarodziejskiej gry Quidditcha.
Wraz z Katarzyną Czajką-Kominiarczuk, twórczynią bloga Zwierz Popkulturalny, recenzentką i autorką książek o popkulturze, rozmawiamy na temat seriali. Jakie tytuły zasługują na miano produkcji roku? Na jakim etapie streamingowej rewolucji się znajdujemy?
Lubię też wyrażać swoich bohaterów poprzez muzykę – ich upodobania pomagają mi ich lepiej zbudować.
Steve McQueen po raz pierwszy opowiada o mieście swojego urodzenia. Jego „The Blitz”, dostępny na Apple TV+, mówi o niemieckich bombardowaniach Londynu między 1940 i 1941 r.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas