Wojenna trauma na festiwalu w Cannes

Po znakomitych filmach Bigelow i Haggisa, coraz częściej pojawiają się na dużym ekranie rozliczenia z wojną iracką - pisze Barbara Hollender z Cannes

Publikacja: 20.05.2010 18:42

Ken Loach; Cannes

Ken Loach; Cannes

Foto: AFP

Dwa takie obrazy walczą o Złotą Palmę „Route Irish” Kena Loacha zaczyna się tam, gdzie inne filmy wojenne zwykle się kończą. Do Anglii przylatuje z Iraku trumna ze zwłokami brytyjskiego żołnierza.

[wyimek][link=http://www.rp.pl/galeria/9146,1,478747.html]Cannes - fotostory[/link][/wyimek]

— Znamy te obrazy: patetyczna muzyka, narodowe flagi, eskorta wojskowa, słowa żalu wypowiadane przez polityków i dowódców — mówi scenarzysta Paul Laverty. — Ale tak dzieje tylko wówczas, gdy ginie żołnierz regularnej armii. Tymczasem iracki biznes wojenny sprywatyzował się. Komentator Patrick Cockburn szacuje, że w Iraku znalazło się około 160 tysięcy najemników, zatrudnianych głównie w firmach ochroniarskich.

Frankie, bohater filmu Loacha zaciągnął się do oddziałów ochrony w Bagdadzie. Za 10 tysięcy funtów miesięcznie, bez podatku. Zginął na Route Irish — najbardziej niebezpiecznej drodze świata łączącej tzw. zieloną strefę z bagdadzkim lotniskiem, w pułapce zastawionej przez islamskich terrorystów. Fergus, przyjaciel Frankie’go od dzieciństwa, nie wierzy jednak w tę oficjalną wersję, przedstawioną rodzinie. Zaczyna prywatne śledztwo, które prowadzi go do przerażającej prawdy. Frankie został zabity, bo za dużo widział: był świadkiem morderstw popełnianych przez najemników na ludności cywilnej.

Ten sprawnie zrealizowany thriller, w swojej wymowie przypomina amerykański „Pluton”. Ale Loach idzie dalej — Fergus też jest przeżarty przez wojnę. Chcąc dojść do prawdy o śmierci przyjaciela stosuje niedopuszczalne metody. Sam staje się mordercą i terrorystą. A jednocześnie postacią tragiczną, bo wie, że jest potworem. Bardzo to mocny film.

„Fair Game” Donga Limana oparty jest na faktach. W 2003 roku, w artykule dla „New York Timesa” dyplomata Joseph Wilson napisał, że administracja Busha manipulowała informacjami na temat prowadzonych w Azji prac nad bronią masowego rażenia, aby usprawiedliwić amerykańską inwazję w Iraku. W odpowiedzi Biały Dom ujawnił, że jego żona Wilsona, Valerie Plame, jest agentką CIA, co jest rzeczą niedopuszczalną i potwornie niebezpieczną.

Liman opowiada o brudzie i machinacjach władzy, ale czyni swoich bohaterów nieskazitelnymi bojownikami o prawdę i demokrację. Patetyczne słowa, jakie padają z ekranu, są nie do zniesienia. Od dawna wiemy, że w grach wielkiej polityki i wielkiego biznesu nie ma całkiem niewinnych ofiar. Ken Loach ma taką świadomość, Dong Liman epatuje widza patriotycznymi przemówieniami i łopoczącymi narodowymi sztandarami.

Dwa takie obrazy walczą o Złotą Palmę „Route Irish” Kena Loacha zaczyna się tam, gdzie inne filmy wojenne zwykle się kończą. Do Anglii przylatuje z Iraku trumna ze zwłokami brytyjskiego żołnierza.

[wyimek][link=http://www.rp.pl/galeria/9146,1,478747.html]Cannes - fotostory[/link][/wyimek]

Pozostało 88% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu