Shirin Neshat, znana artystka wideo artu, mieszka na stałe w Nowym Jorku. Ale z pochodzenia jest Iranką: urodziła się w Kazwinie, chodziła do szkoły w Teheranie. Studiowała już w Stanach, jednak cała jej twórczość naznaczona jest tym, co kształtowało ją od dzieciństwa.
[wyimek][link=http://www.rp.pl/artykul/9131,564693-Miedzy-ogrodem-i-miastem.html] Czytaj rozmowę z Shirin Neshat[/link][/wyimek]
Neshat w swoich pracach stale wadzi się z islamem i opowiada o sytuacji kobiet Wschodu. Rozgłos zyskała dzięki portretowi kobiety w całości pokrytej perską kaligrafią, a jej najbardziej znane prace to "Kobiety Allaha".
[wyimek][link=http://www.rp.pl/galeria/492083,1,564804.html]Zobacz galerię fotosów z filmu[/link] [/wyimek]
Akcja fabularnego debiutu Neshat toczy się w czasie zamieszek 1953 roku, gdy – jak sama mówi – "nadzieje narodu zostały pogrzebane przez obcą interwencję". Premier Mossadegh, który przeprowadził nacjonalizację przemysłu naftowego, został – po interwencji USA – odwołany przez szacha ze stanowiska, a uliczne protesty krwawo stłumiono. I właśnie na tle tych wydarzeń Neshat śledzi losy kilku kobiet. Fakhri jest wyzwoloną, niespełnioną w miłości Iranką, która decyduje się opuścić męża. Prostytutka Zarin ucieka z domu publicznego.