Na ekrany wchodzi Ki Leszka Dawida, Pro i Kontra

Fabularny debiut Leszka Dawida „Ki”: przejmujący portret pokolenia czy fałszywe spojrzenie na rzeczywistość. Spierają się Barbara Hollender i Małgorzata Piwowar

Aktualizacja: 18.01.2013 03:02 Publikacja: 29.09.2011 09:33

Ki - Roma Gąsiorowska, Anto - Krzysztof Ogłoza

Ki - Roma Gąsiorowska, Anto - Krzysztof Ogłoza

Foto: materiały prasowe

Młode kino - czytaj więcej

"Ki"

Film obyczajowy, Polska, 2011, 93 min reżyseria: Leszek Dawid obsada: Roma Gąsiorowska, Adam Woronowicz, Kamil Malecki, Krzysztof Ogłoza, Sylwia Juszczak

Niedziela | 20.01 | 21.40 Canal+

Pro - Barbara Hollender

Bohaterka naszych czasów

„Ki" to film, o którym nie można zapomnieć, ze znakomitą rolą Romy Gąsiorowskiej.

Ki jest skrótem od Kingi. Tak mówi o sobie bohaterka filmu. Przez życie też idzie na skróty. Pieniądze nazywa „kaską", robotę – „pracką". Jakby nie chciała albo nie potrafiła dorosnąć.

Zobacz fotosy z filmu

Przyjaciółki Ki bawią się na imprezach, robią performance'y. Ki jest matką. Taką, jaką umie być. Nie wytrzymała z bezrobotnym nieodpowiedzialnym ojcem jej synka i wyprowadziła się do koleżanki. Teraz podrzuca małego komu się da albo zabiera go ze sobą na ASP, gdzie zarabia marne grosze jako modelka.

Zwariowana, nieodpowiedzialna, zagubiona, pełna tęsknot i niespełnień, czupurna, niby niewiele warta, a jednak wrażliwa, niezależna, na swój sposób zaradna i fascynująca. Otoczona ludźmi, od których stale czegoś chce, a jednocześnie – dojmująco samotna. Taka jest Ki. Z własnych uczuć zda sobie sprawę dopiero wtedy, gdy jej synkowi będzie zagrażało niebezpieczeństwo.

Leszek Dawid i nagrodzona w Gdyni Roma Gąsiorowska rysują portret dziewczyny, ale też pokolenia, które gładko ślizga się po powierzchni życia. Nie musiało o nic walczyć i przyzwyczaiło się do wolności.

„Ki" wpisuje się w światowe kino. Podobny obraz trzydziestokilkulatka, który nie chce wziąć odpowiedzialności za nic i nikogo, widziałam we „Wstydzie" Steve'a McQueena. Bohaterów tych filmów z dwóch światów łączy przegrana wpisana w ich postawę.

Nowoczesna reżyseria, precyzyjny scenariusz, chropowate zdjęcia, przejmujący, otwarty finał, nerwowy montaż, znakomicie poprowadzeni aktorzy. Bardzo obiecujący debiut realizatora, który rozumie współczesny świat i umie o nim opowiadać.

Kontra - Małgorzata Piwowar

Irytująca dziewczyna

Bohaterka filmu Leszka Dawida jest dla mnie kwintesencją pustki udającej pełnię. Użalać się nad nią nie będę, współczuć nie zamierzam. Określenia: zwyczajny, przeciętny, nabrały pejoratywnego znaczenia w naszym świecie. Dziś za wszelką cenę trzeba być oryginalnym. I – oczywiście – pozostać sobą, cokolwiek to znaczy. Taka też jest Ki, kobieta-dziecko, która sama ma dziecko.

Jej urok pozbawionej zahamowań w wyrażaniu potrzeb dziewczynki dobrze koresponduje z infantylizmem, od którego też nie jest wolna. Ona jest Ki, bo to takie urocze zdrobnienie od imienia Kinga, synek Pio, bo Piotr to przecież za poważnie i za nudno.

Ki jest stworzona do wyższych celów. Jakże może być inaczej, skoro czuje się związana ze światem sztuki (pozuje jako modelka w ASP). Czas lubi spędzać z przyjaciółkami, z którymi miło się jej ćwierka i pije kawę. Ale ma też kłopoty pojawiające się według dobrze znanego schematu. Partner okazuje się niedojrzały do roli ojca, pieniędzy brak, a dziecko wymaga ciągłego zajmowania się nim. Oczywiście Ki nie chce rezygnować z siebie i aspiracji życiowych, więc swoimi problemami szczodrze obdarza otoczenie. I o tym opowiada film.

Roma Gąsiorowska jako Ki znakomicie wywiązuje się z zadania: irytuje do granic możliwości beztroską, destrukcyjnością. Nie umie stanąć w szeregu, nawet nie wie, że on istnieje i że dla niej, niezwykłej, też przewidziane jest w nim miejsce. Nie umie się też wobec Ki zdystansować reżyser, który zafascynowany odkrywaniem bezkompromisowej dziewczyny, domniemanej bohaterki naszych czasów – podąża za nią krok w krok z bezkrytycznym podziwem. Ja – nie.

Pozostało 99% artykułu
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów