Filmy z Cannes na polskich ekranach

Po znakomitym, najlepszym od lat, festiwalu canneńskim, pozostaje jeszcze jedno ważne pytanie: które filmy będą mogli obejrzeć Polacy i kiedy mają ona szansę wejść na ekran?

Aktualizacja: 26.05.2014 19:08 Publikacja: 26.05.2014 18:03

Nagrodzony Złotą Palmą film Nuri Bilge Ceylana „Winter Sleep" wjedzie na polskie ekrany jesienią

Nagrodzony Złotą Palmą film Nuri Bilge Ceylana „Winter Sleep" wjedzie na polskie ekrany jesienią

Foto: materiały prasowe

Nagrodzony Złotą Palmą film Nuri Bilge Ceylana „Winter Sleep", w czasie festiwalu canneńskiego, jeszcze przed werdyktem jury, zakupiła firma Film Point Group. Trzeba powiedzieć, że ten dystrybutor ma wyczucie. To dzięki niemu Polacy obejrzeli ostatnio Oscarowe „Wielkie piękno" Paula Sorrentino. Dyrektor Andrzej Serdiukow zapowiada, że „Winter Sleep" wejdzie na polskie ekrany jesienią.

Zobacz galerię zdjęć

Największe objawienie tegorocznego konkursu canneńskiego „Mommy" Xaviera Dolana kupił Solopan.

— Starało się o ten tytuł kilku polskich dystrybutorów — mówi Jacek Szumlas. — Jestem bardzo dumny, że to nam udało się pomyślnie zakończyć negocjacje. Film zrobił na mnie ogromne wrażenie. Jest mocny, wzruszający, a jednocześnie nowocześnie opowiedziany. To ważny krok w myśleniu o współczesnym filmowym języku.

Polska premiera „Mommy" - jesienią.

Znalazł już także polskiego dystrybutora zdobywca Grand Prix czy „Cuda" 34-letniej Włoszki Alice Rohrwacher. Opowieść o wchodzeniu w życie na włoskiej prowincji zakupiła firma Gutek Film. Drugim nabytkiem tego dystrybutora, który specjalizuje się w ambitnym, artystycznym kinie są „Dzikie opowieści" Argentyńczyka Damiana Szifrona.

— Nie kupiliśmy tym razem filmów mistrzów — mówi Jakub Duszyński, dyrektor artystyczny Gutek Film. — Promujemy nowych twórców, jeszcze mało znanych, a bardzo interesujących.

Oba tytuły wejdą do kin jesienią - na przełomie października i listopada.

Dwa znakomite obrazy z canneńskiego konkursu zaproponuje widzom UIP. „Foxcatcher" nagrodzonego za reżyserię Bennetta Millera, oparty na autentycznej historii multimilionera- mordercy Johna Du Ponta - ma już ustaloną wstępną datę polskiej premiery na 30 stycznia 2015 roku. UIP będzie też dystrybutorem perfekcyjnie zrealizowanego, zaskakującego „Mr Turnera" Mike'a Leigh, z brawurową kreacją Timothy'ego Spalla - w tym przypadku jednak studio nie ustaliło jeszcze, kiedy film trafi na ekrany.

„Klub Jimmiego" Kena Loacha, którym przedstawiciel brytyjskiego realizmu żegna się z wielkim kinem historycznym firma Best Film wprowadzi na ekrany 17 października br.

Z kolei nowy film Davida Cronenberga „Maps to the Stars" (z nagrodzoną za najlepszą rolę kobiecą Julianne Moore) zakupił Monolith Films. Ta sama firma wprowadzi na ekrany Captive". Film Atoma Egoyana był jednym z największych rozczarowań canneńskich, ale kinomani będą zapewne chcieli obejrzec kolejny obraz interesującego zazwyczaj Kanadyjczyka.

Trzy konkursowe pozycje będzie miał w rozpowszechnianiu Kino Świat. Przede wszystkim skromny, a przecież znakomity nowy film braci Jean-Pierre'a i Luca Dardenne'ów „Dwa dni, jedna noc". Wydarzeniem jest świetna biografia „Saint Laurent" Bertranda Bonello - znacznie ciekawszy od pokazywanego w tej chwili na ekranach biopiku „Yves Saint Laurent". Ostatnim nabytkiem Kino Świata jest „The Search" Michaela Hazanaviciusa — ten film jednak polecić można głównie tym, którzy po niemym, Oscarowym artyście chcieliby śledzić twórczość reżysera. Bo sam film jest szlachetnym, ale marnym, niemal karykaturalnym spojrzeniem Zachodu na drugą wojnę czeczeńską.

Znacznie ciekawszy obraz tej strony świata proponuje Andriej Zwiagincew w „Lewiatanie", który wprowadzi na polskie ekrany Agaist Gravity. To film o Rosji skorumpowanej, amoralnej, w której wódka leje się strumieniami. Against Gravity jest też dystrybutorem ponaddwugodzinnego dokumentu Sergieja Łoźnicy „Majdan".

Tak więc już dzisiaj wiadomo, że polscy widzowie obejrzą większość konkursowych, canneńskich filmów. Nie ma jeszcze dystrybutora western Tommy'ego Lee Jonesa „The Homesman" czy film Jeana-Luca Godarda, nakręcone w technice 3D „Pożegnanie z językiem". A może znajdzie się chętny, by pokazać polskim widzom ogromnie interesujący obraz Abderrahmane'a Sissako „Timbuktu" o religijnym fundamentalizmie w małym malijskim miasteczku. Na wielki wynik frekwencyjny liczyć tu nie można, ale to ciekawe i ważne kino opowiadające o dzisiejszym świecie.

Barbara Hollender

Nagrodzony Złotą Palmą film Nuri Bilge Ceylana „Winter Sleep", w czasie festiwalu canneńskiego, jeszcze przed werdyktem jury, zakupiła firma Film Point Group. Trzeba powiedzieć, że ten dystrybutor ma wyczucie. To dzięki niemu Polacy obejrzeli ostatnio Oscarowe „Wielkie piękno" Paula Sorrentino. Dyrektor Andrzej Serdiukow zapowiada, że „Winter Sleep" wejdzie na polskie ekrany jesienią.

Zobacz galerię zdjęć

Pozostało 90% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu