Zniżki, czekoladki i pojemne e-konto pocztowe w zamian za punkty

Karty co-brandowe. Używa się ich jak zwykłych kart kredytowych, ale płacąc za zakupy dodatkowo zbiera się punkty w programie lojalnościowym

Publikacja: 30.04.2008 12:53

Zniżki, czekoladki i pojemne e-konto pocztowe w zamian za punkty

Foto: Rzeczpospolita

Red

W ofercie polskich banków znajdziemy wiele kart wydawanych wspólnie z partnerami. Klient zyskuje szanse na dodatkowe, nie tylko finansowe korzyści.

Banki współpracują przy wydawaniu kart kredytowych z sieciami handlowymi, liniami lotniczymi, koncernami paliwowymi, ubezpieczycielami czy mediami. Na plastiku oprócz logo banku (choć nie zawsze się ono pojawia) widnieje wtedy znak partnera. Bank oferujący karty co-brandowe (nazwa wzięta z języka angielskiego) zyskuje nowy kanał dystrybucji swoich produktów, natomiast partner liczy, że klient za pomocą takiej karty będzie więcej wydawać w jego sieci.

Karty co-brandowe są kartami kredytowymi wydawanymi na warunkach zbliżonych do standardowych. Mają wszystkie typowe funkcje. Oprocentowanie kredytu zazwyczaj wynosi około 20 proc., opłata za wydanie – kilkadziesiąt złotych, ale w czasie częstych promocji kartę można dostać praktycznie za darmo.

Partner banku zazwyczaj dodaje jeszcze coś od siebie. Z reguły używając karty co-brandowej, zbieramy punkty w programie lojalnościowym. Punkty można potem wymieniać na nagrody. Co ważne, otrzymuje się je przy płaceniu kartą za jakiekolwiek zakupy, nie tylko w sieci partnerskiej.

Popularnymi i naturalnymi dla banków partnerami są sieci sklepów. Stanowiska, gdzie można dostać kartę kredytową, mają w zasadzie wszystkie supermarkety.

Lukas Bank, w którego ofercie karty partnerskie odgrywają dużą rolę, wydaje plastik z logo Castoramy, Leroy Merlin, E. Leclerca, Carrefoura, Tesco, Auchan. W Carrefourze, płacąc plastikowymi pieniędzmi z logo sieci, można liczyć na 1,5 proc. zniżki. Auchan daje rabaty na wybrane produkty.

Real wydaje kartę wspólnie z Sygma Bankiem, Ikea z bankiem HSBC. W Ikei klient za każde 100 zł wydane kartą otrzymuje los na loterii, w której nagrodą są bony na zakupy w tej sieci. Do tego dochodzi jeszcze jednorazowy voucher na posiłek w sklepowej restauracji.

Swoje karty mają też delikatesy. GE Money Bank przygotował ofertę we współpracy z Almą, a Nordea – z Bomi. Druga z tych kart nie ma drogiego, obowiązkowego ubezpieczenia, które Nordea dokłada do swoich standardowych kart. Do tego jej posiadacze mogą liczyć na 3 – 6 proc. zniżki w delikatesach. Z kolei klienci sklepów Alma mogą przy pomocy karty zbierać punkty w programie lojalnościowym Klub Konesera. Wymienia się je na nagrody: wina, czekoladki czy porcelanę.

GE Money Bank proponuje poza tym kartę Euro-Visa ułatwiającą zaciąganie kredytu ratalnego w sklepach Euro RTV AGD oraz POLOkartę dającą 1,5 proc. zniżki w sieci POLOmarket. Złota karta Arkady Getin Banku zapewnia 5 proc. zniżki w wielu sklepach wrocławskiej galerii handlowej. MultiBank przygotował kartę wspólnie z warszawską galerią Wola Park.

Swoje plastiki mają też dwie sieci perfumeryjno-kosmetyczne: Sephora i Rossmann. W pierwszej płacąc kartą wydawaną przez Bank Millennium, zbiera się punkty w programie lojalnościowym, w drugiej posiadacz karty mBanku może liczyć na 5 proc. zniżki. mBank ma jeszcze w swojej ofercie dość popularną kartę Radość Życia, której partnerem jest wydawnictwo G+J. Atrakcją są rabaty w ponad 1600 punktach handlowo-usługowych.

Wśród wydawców swoją kartę ma nie tylko G+J. W ofercie MultiBanku znajdziemy kartę MultiZET przygotowaną we współpracy z ogólnopolską stacją radiową. Lukas Bank ma kartę z Cyfrą+, Citibank z „Elle”, a BZ WBK z „Newsweekiem”. Aktywni posiadacze tej ostatniej mogą liczyć na półroczną prenumeratę tygodnika. Nieco inaczej jest skonstruowana oferta Banku Millennium i „Manager Magazin”. Złota karta American Express wydawana jest za darmo po opłaceniu rocznej prenumeraty miesięcznika.

Karty płatnicze oferują też internetowe portale. Fani Onetu mogą korzystać z karty Lukas Banku (bonusem jest darmowe konto pocztowe o dużej pojemności). Wirtualna Polska porozumiała się z mBankiem. Ich wspólny plastik daje dostęp do profesjonalnej poczty oraz okresowo do płatnych serwisów WP (za darmo). Za kartę portalu finansowego Money. pl odpowiedzialny jest BZ WBK. Ale prawdziwym internetowym hitem jest AlleKarta BZ WBK przeznaczona dla użytkowników serwisu Allegro; oferuje bogaty program lojalnościowy.

Karty proponują również operatorzy sieci komórkowych. Plus współpracuje z Citibankiem. Ich karta umożliwia zbieranie punktów przy płaceniu za jakiekolwiek zakupy. Do tego klient dostaje punkty na powitanie, czyli już po pierwszej transakcji kartą. Orange ma dwie karty. Wydawcami są mBank i BZ WBK. Obie działają na podobnej zasadzie jak karta Plusa.

Plastikowe pieniądze oferują również firmy paliwowe. Ci, którzy tankują na stacjach BP, mogą wystąpić o Motokartę Citibanku. Pozwala ona zbierać punkty w programie lojalnościowym BP. Premiowane są wszystkie transakcje kartą, nie tylko te dokonywane na stacji.

Z kolei Orlen współpracuje z PKO BP. Wspólnie wydają kartę PKO Vitay umożliwiającą gromadzenie punktów w programie Vitay Orlenu. Shell nawiązał współpracę z Bankiem Pekao.

Ci, którzy dużo podróżują samolotami, mogą skorzystać z oferty GE Money i Ryanair, albo LOT i Citibanku. W obu przypadkach punkty można wymieniać na bilety.

Kartą dla podróżujących jest też Visa Voyage BZ WBK uprawniająca do zniżek w branży turystyczno-hotelarskiej. Za granicą może się też przydać karta mBanku Euro

Banki często współpracują z firmami ubezpieczeniowymi (zresztą nie tylko powiązanymi kapitałowo), wspólnie sprzedają produkty bankowo-ubezpieczeniowe i wydają karty co-brandowe. Na przykład Kredyt Bank współdziała z Wartą, która również należy do belgijskiej grupy KBC. Posiadacze ich karty mogą liczyć w Warcie na 25 proc. zniżki w ubezpieczeniach majątkowych i 10 – 20 proc. w życiowych.

Karta mBanku i Compensy daje 10 proc. zniżki przy zakupie polisy. Bank Millennium wydaje plastik wraz z Generali. Ta oferta także obejmuje zniżki przy ubezpieczeniach, a do tego pakiet assistance, czyli pomoc w nagłych wypadkach. Do wprowadzenia karty wraz z Uniquą przygotowuje się Raiffeisen Bank.

Odmianą kart co-brandowych są karty affinity, wydawane najczęściej z instytucjami charytatywnymi. Używając takiej karty kredytowej, wspieramy daną organizację, bo zazwyczaj część opłat związanych z używaniem karty jest przekazywana na jej konto.

Invest-Bank ma kartę affinity wydawaną z Fundacją Polsat, DnB Nord – ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Integracji (pozwala na wsparcie młodych osób z urazem kręgosłupa). W Deutsche Banku znajdziemy kartę Visa Classic PCK, ale nie jest to karta kredytowa, tylko charge (trzeba co miesiąc spłacić całe zadłużenie). Używając karty kredytowej Inteligo Visa Electron z Sercem, można wspierać Program Budowy Polskiego Sztucznego Serca.

BPH przygotował kartę Na Ratunek Dzieciom (pomoc dzieciom dotkniętym chorobą nowotworową). Ci, którzy chcą wspierać Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy nie tylko w czasie styczniowego finału, powinni wystąpić o kartę Pekao/Orkiestra. Za każdą operację na konto fundacji wpływa 1 zł od klienta i 1 zł od banku.

Kilka kart affinity ma w swojej ofercie BZ WBK. Najpopularniejsza jest Akcja Pajacyk. Dzięki niej można pomagać – za pośrednictwem Polskiej Akcji Humanitarnej – dzieciom z najbiedniejszych rodzin. Inne karty BZ WBK umożliwiają dofinansowanie Uniwersytetu Wrocławskiego, Jagiellońskiego i Mikołaja Kopernika. Nierzadko są wybierane przez absolwentów tych uczelni. Z kolei kibice poznańskiego Lecha powinni zainteresować się kartą affinity wydawaną przez BZ WBK wspólnie z tym klubem. Używając jej, można pomagać klubowi, a przy okazji zapewnić sobie pierwszeństwo przy zakupie biletów.

Dominet Bank wydaje karty we współpracy z 13 różnymi klubami, m.in. warszawską Legią, Widzewem Łódź, Ruchem Chorzów. Część dochodów z transakcji bezgotówkowych tymi kartami trafia na konta klubów.

Karty co-brandowe są też wydawane wspólnie z kinami czy przychodniami. Na przykład BZ WBK współpracuje z Multikinem i Lux-Medem. Klienci zyskują szanse na dodatkowe bilety do kina czy darmowe wizyty lekarskie.

Istnieją również karty multi-brand umożliwiające zbieranie punktów w programie lojalnościowym przygotowanym przez kilka instytucji. Obecnie kartę związaną z Profit Club oferuje Eurobank (przejął ją od BPH). Do programu należą: stacja paliw Statoil, restauracja Pizza Hut/KFC i ubezpieczyciel Link4. Na razie program nie jest zbyt rozbudowany. Na przykład na rynku tureckim znajdziemy taki, do którego przystąpiło aż 800 marek.

Kartom co-brandowym służyć będzie postęp technologiczny i upowszechnienie kart z mikroprocesorem. Chip może być bowiem nośnikiem danych związanych z programami lojalnościowymi.

Mateusz Ostrowski analityk Open Finance

W ofercie polskich banków znajdziemy wiele kart wydawanych wspólnie z partnerami. Klient zyskuje szanse na dodatkowe, nie tylko finansowe korzyści.

Banki współpracują przy wydawaniu kart kredytowych z sieciami handlowymi, liniami lotniczymi, koncernami paliwowymi, ubezpieczycielami czy mediami. Na plastiku oprócz logo banku (choć nie zawsze się ono pojawia) widnieje wtedy znak partnera. Bank oferujący karty co-brandowe (nazwa wzięta z języka angielskiego) zyskuje nowy kanał dystrybucji swoich produktów, natomiast partner liczy, że klient za pomocą takiej karty będzie więcej wydawać w jego sieci.

Pozostało 93% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy