Rośnie wartość dobrego imienia

W ciągu czterech lat, które dzielą nas od pierwszej edycji rankingu, łączna wartość wycenianych w nim marek zwiększyła się ponaddwukrotnie. Po części jest to zasługa rosnącej z roku na rok liczby pozycji w zestawieniu, ale duże znaczenie miał też dynamiczny rozwój wielu z marek, które badamy od 2004 r.

Publikacja: 09.12.2008 17:52

Rośnie wartość dobrego imienia

Foto: Rzeczpospolita

Ponad 22,6 miliarda złotych było warte 150 marek, które znalazły się w pierwszej edycji naszego rankingu. Zestawienie otwierała wówczas Telekomunikacja Polska wyceniana na prawie 3,9 miliarda złotych. Zajmująca drugie miejsce bardzo młoda marka Orlen była warta niespełna połowę tej kwoty.

W ciągu czterech lat sporo się zmieniło. W tym czasie wartość marki największego w Polsce koncernu paliwowego, który w tym roku już po raz drugi otwiera nasze zestawienie, zwiększyła się o prawie 1,3 miliarda złotych, czyli o ponad 80 proc. Natomiast wartość Telekomunikacji Polskiej spadła o ponad 1,6 miliarda złotych, czyli prawie o połowę.

Biorąc pod uwagę dynamikę zmian wyceny marek, widać, że najwięcej zyskały w ciągu minionych czterech lat dwie marki spożywcze: Wawel, której wartość zwiększyła się w tym czasie sześciokrotnie, i Tymbark, która obecnie jest warta pięciokrotnie więcej niż przed czterema laty.

Skok zanotowała też marka portalu Onet, której wartość wzrosła w tym czasie prawie czterokrotnie. W rezultacie 330 marek na naszej liście jest wartych łącznie ponad 50 mld złotych. Zwyżką swej wyceny może się pochwalić większość, bo 74 z ponad 100 marek, które znalazły się w obecnej i w pierwszej edycji naszego rankingu. Jest jednak trochę spadków.

Choć kwotowo żadna marka nie może się tu równać z Telekomunikacją Polską, to procentowo najwięcej, bo prawie trzy czwarte swej wartości, straciła w ciągu czterech lat marka Hoop. Niewiele mniejsze spadki wycen zanotowały Morliny, Hellena i Krosno. Trzeba jednak pamiętać, że część tych różnic (n.p. w przypadku Krosna) może być efektem pewnych zmian w metodologii rankingu, czy wykorzystania różnych źródeł informacji o danych sprzedażowych istotnych dla obliczenia wartości marki.

Jeszcze więcej zmian widać w rankingach mocy, gdzie oceniamy siłę marek w relacji do wielkości firmy oraz branży, w której ona działa. Przed czterema laty porównywaliśmy moc marek, dzieląc je na trzy bardzo ogólne kategorie: spożywczą, niespożywczą oraz telekomunikację i usługi. W tym roku moc oceniamy już w 11 kategoriach, co pomaga wyrównać szanse marek z różnych branż.

Ponad 22,6 miliarda złotych było warte 150 marek, które znalazły się w pierwszej edycji naszego rankingu. Zestawienie otwierała wówczas Telekomunikacja Polska wyceniana na prawie 3,9 miliarda złotych. Zajmująca drugie miejsce bardzo młoda marka Orlen była warta niespełna połowę tej kwoty.

W ciągu czterech lat sporo się zmieniło. W tym czasie wartość marki największego w Polsce koncernu paliwowego, który w tym roku już po raz drugi otwiera nasze zestawienie, zwiększyła się o prawie 1,3 miliarda złotych, czyli o ponad 80 proc. Natomiast wartość Telekomunikacji Polskiej spadła o ponad 1,6 miliarda złotych, czyli prawie o połowę.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy