Najlepiej regulować stałe rachunki przez Internet

Przelew internetowy, stałe zlecenie, punkt płatniczy, poczta – w takiej mniej więcej kolejności powinniśmy wybierać sposoby płacenia za prąd, telefon czy kablówkę. Najbardziej wystrzegajmy się okienek bankowych

Publikacja: 09.04.2009 02:05

Płacąc rachunki drogą elektroniczną, można zaoszczędzić nawet do kilkunastu złotych miesięcznie. Niektóre banki nie pobierają prowizji zarówno za korzystanie z konta internetowego, jak i robienie z niego przelewów, zleceń stałych czy poleceń zapłaty. Koszt opłacenia czterech rachunków na poczcie wynosi 10 zł. W banku aż tyle można zapłacić za jeden przelew zrealizowany w okienku kasowym. A prowizja za przelew zlecony przez Internet waha się od 0 do 1,5 zł.

Przeważnie nie ma opłat za przelewy na konto w tym samym banku. Najdrożej jest oczywiście wtedy, gdy operację wykonujemy w okienku kasowym, nieco taniej przez telefon, zwłaszcza jeśli skorzystamy z bankofonu, a nie z pośrednictwa konsultanta.

W niektórych bankach więcej płaci się za realizację zlecenia stałego o zmiennej kwocie lub zmiennym terminie płatności. Warto też sprawdzić, czy bank nie pobiera dodatkowej opłaty za złożenie zlecenia stałego, jego modyfikację czy odwołanie.

W przypadku rozliczeń o zmiennych kwotach, a takimi są rachunki za telefon czy energię, warto skorzystać z polecenia zapłaty. W wielu bankach kosztuje tyle samo co przelew czy zlecenie jednorazowe – od 0 do 9 zł w okienku bankowym, od 0 do 4 zł przez telefon i od 0 do 1 zł przez Internet.

Jeśli nie mamy konta osobistego i dostępu do Internetu, powinniśmy się zainteresować ofertą punktów kasowych znajdujących się w supermarketach czy sklepach osiedlowych. Punkty te przyciągają niskimi cenami. W niektórych przelewy są nawet bezpłatne.

Na przykład w sieci punktów płatniczych TransKasa prowizje zaczynają się od 0,99 zł, a maksymalna wynosi 1,89 zł. Unikasa pobiera za przelew od 0,98 zł do 1,99 zł. W sieci VIA-Moje Rachunki opłaty wynoszą od

0,89 zł do 1,99 zł, a w PayTel do 1,99 zł. W sieci Wygodne Rachunki prowizje są uzależnione od umów zawartych z poszczególnymi dostawcami usług.

Przelewy dochodzą do odbiorców w ciągu jednego lub dwóch dni roboczych. Warunkiem zapłacenia rachunku jest posiadanie oryginalnego blankietu wpłaty wraz z kodem kreskowym.

Można też płacić rachunki na poczcie. Tu prowizja – przy kwocie do 1 tys. zł – wynosi 2,5 zł, a przy większej 0,5 proc. od wpłacanej sumy.

 

 

- W zależności od pory złożenia zlecenia pieniądze na konto np. zakładu energetycznego wpłyną tego samego dnia, kiedy zostały wysłane, lub następnego dnia roboczego.

- Przeważnie godziny realizacji przelewów są uzależnione od harmonogramu sesji rozliczeniowych. Przelewy składane wieczorem i w nocy wysyłane są przez banki na pierwszą sesję odbywającą się między godziną 6 a 8.30. Przelewy złożone w godzinach przedpołudniowych (od 8 do 12) wysyłane są na drugą sesję rozliczeniową (odbywa się od 9.30 do 13.30), a przelewy zarejestrowane w godzinach popołudniowych (do 15) trafiają na trzecią sesję (między godziną 13 a 16). Przelewy złożone później wysyłane są w następnym dniu roboczym.

- Przelew zlecany na inny rachunek w tym samym banku jest realizowany natychmiast, czyli w czasie rzeczywistym.

 

Płacąc rachunki drogą elektroniczną, można zaoszczędzić nawet do kilkunastu złotych miesięcznie. Niektóre banki nie pobierają prowizji zarówno za korzystanie z konta internetowego, jak i robienie z niego przelewów, zleceń stałych czy poleceń zapłaty. Koszt opłacenia czterech rachunków na poczcie wynosi 10 zł. W banku aż tyle można zapłacić za jeden przelew zrealizowany w okienku kasowym. A prowizja za przelew zlecony przez Internet waha się od 0 do 1,5 zł.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Materiał Promocyjny
Porównywarka finansowa, czyli jak szybko wybrać najlepszy produkt bankowy
Ekonomia
Świetny debiut Diagnostyki na GPW. Akcje mocno w górę
Ekonomia
Zielona energia z morskiej farmy Baltica 2 popłynie już za dwa lata
Ekonomia
Bezpieczne ferie z Wojażerem
Materiał Promocyjny
Weekendowe Nadania od InPost – usprawnij logistykę Twojej firmy