Polak chce wiedzieć, ile mu zapłacą

W ofertach pracy firmy rzadko informują o zarobkach. Tymczasem dla kandydatów to bardzo istotna informacja

Publikacja: 13.05.2009 05:06

Polak chce wiedzieć, ile mu zapłacą

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

– Jeśli pracodawca chce zwiększyć swoje szanse na pozyskanie pracowników o odpowiednich kwalifikacjach, powinien podać w ofercie choćby zakres proponowanego wynagrodzenia – twierdzi Beata Szilf-Nitka, dyrektor generalny portalu InfoPraca.pl. Jak wynika z jego badań przeprowadzonych wśród prawie 24 tys. internautów, aż 90 proc. Polaków twierdzi, że podczas przeglądania ofert pracy zwracają szczególną uwagę na proponowaną wysokość wynagrodzenia. Dla prawie co drugiego ankietowanego jest to informacja bardzo przydatna, a kolejne 42 proc. ocenia ją jako przydatną.

W praktyce jednak firmy niezbyt chętnie ujawniają w ogłoszeniach wysokość przyszłych zarobków. Dlaczego? – Chcę zostawić sobie pole do negocjacji. Szczególnie w trudnych czasach, gdy szukamy oszczędności, wolę nie podawać, że mam na dane stanowisko w budżecie X złotych, skoro może uda się kogoś zatrudnić za 0,8 tej sumy – wyjaśnia Adam Opaliński, dyrektor ds. zasobów ludzkich grupy Dalkia Polska.

Agnieszka Ciesiółka-Jankowiak, dyrektor ds. rozwoju InfoPracy.pl (gdzie obecnie ok. 40 proc. z 17 tys. aktywnych ogłoszeń informuje o wysokości wynagrodzenia), wspomina, że w ubiegłym roku, w czasach rynku pracownika, tendencja do podawania zarobków w ofertach pracy powoli rosła. Firmy w ten sposób przyciągały specjalistów. Jednak w czasach kryzysu, gdy wraca rynek pracodawcy, ten korzystny dla pracowników może zostać spowolniony.

Co prawda, nie są bezradni. Nie tylko mogą na podstawie publikowanych w mediach raportów płacowych oszacować wysokość zarobków na danym stanowisku, ale i w razie potrzeby zdobyć potrzebne informacje na forach internetowych.

Beata Szilf-Nitka radzi pracodawcom, by ujawniali w ofertach pracy wysokość zarobków, zwłaszcza w przypadku tych stanowisk, na które nie ma dużej podaży kandydatów lub gdy wymagania i umiejętności są nietypowe. – Podając w ofercie wynagrodzenie, pracodawca nie tylko przyciąga odpowiednich kandydatów, ale i oszczędza swój czas podczas ich selekcji – dodaje szefowa InfoPracy.

Co prawda, w czasach rosnącego bezrobocia wielu kandydatów może iść na spore ustępstwa, by zdobyć zatrudnienie. – Obecnie to pracodawcy dyktują warunki i aby wybrać pracownika, w większości przypadków nie muszą dodatkowo motywować kandydatów do wysłania swojej aplikacji. Firmy korzystają z faktu, że pracy poszukuje coraz więcej osób, także fachowców z dużym zawodowym doświadczeniem, którzy w zamian za stałe zatrudnienie są skłonni zweryfikować swoje finansowe oczekiwania – ocenia Przemysław Gacek, prezes portalu Pracuj.pl.

Jak wynika z danych Pracuj.pl, w I kwartale zainteresowanie ofertami mierzone liczbą odsłon stron z ogłoszeniami było tam o ponad dwie trzecie wyższe niż rok wcześniej. Opublikowano tam wówczas 37,2 tys. ofert pracy dla specjalistów. To prawie tyle samo, co w IV kwartale ub.r., ale o jedną trzecią mniej niż rok wcześniej.

Największy wybór propozycji pracy nadal mają spece od sprzedaży– z działów handlowych firm pochodziła prawie co druga oferta pracy w I kw. Na drugim miejscu (prawie co piąte ogłoszenie) były działy obsługi klienta i call center. Prawie tyle samo ofert (ponad 6 tys.) czekało w działach technologicznych.

Na liście branż, które najczęściej szukały specjalistów, pierwsze miejsce utrzymała branża handel i sprzedaż – w I kw. 2009 r. co trzecie ogłoszenie dotyczyło pracy w firmach z tego sektora.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=a.blaszczak@rp.pl]a.blaszczak@rp.pl[/mail][/i]

[ramka][link=http://www.kariera.pl/wynagrodzenia/pokaz]Zobacz, ile zarabiają inni i podziel się informacjami o swoich zarobkach[/link] [/ramka]

– Jeśli pracodawca chce zwiększyć swoje szanse na pozyskanie pracowników o odpowiednich kwalifikacjach, powinien podać w ofercie choćby zakres proponowanego wynagrodzenia – twierdzi Beata Szilf-Nitka, dyrektor generalny portalu InfoPraca.pl. Jak wynika z jego badań przeprowadzonych wśród prawie 24 tys. internautów, aż 90 proc. Polaków twierdzi, że podczas przeglądania ofert pracy zwracają szczególną uwagę na proponowaną wysokość wynagrodzenia. Dla prawie co drugiego ankietowanego jest to informacja bardzo przydatna, a kolejne 42 proc. ocenia ją jako przydatną.

Pozostało 87% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy