Pozytywne zmiany wizerunku dotyczą przede wszystkim zaangażowania w pracę i uczciwości – wynika z badań GfK Polonia dla ”Rz”. Dziś zdecydowana większość Polaków uważa, że biznesmeni pracują więcej niż inni. Przed trzema laty (poprzednie badania ”Rz”) takie zdanie miała niewiele ponad połowa badanych. Co ciekawe, ci przedsiębiorcy, o których często piszą media, nie cieszą się tak wysokim zaufaniem społecznym jak ”zwykli” menedżerowie i przedsiębiorcy.
[srodtytul]Akceptujemy transformację[/srodtytul]
– To bardzo pozytywne zmiany – mówi Jacek Kucharczyk, prezes Instytutu Spraw Publicznych (ISP). – Razem z innymi badaniami pokazują, że Polacy zaakceptowali przejście z gospodarki socjalistycznej do wolnorynkowej, a nawet, że ten etap transformacji został już zamknięty – dodaje.
Zdaniem Kucharczyka przedsiębiorca stracił wizerunek kapitalisty wyzyskiwacza, jednak jego obraz nie jest idealny. Wciąż jeszcze Polacy nie są w pełni przekonani o poprawności stosunku do pracowników czy uczciwości, szczególnie wobec państwa. Aż połowa badanych uważa bowiem, że biznesmeni nie troszczą się o swoich pracowników, a nieco mniej niż połowa ma negatywne opinie o ich uczciwości przy płaceniu podatków czy przestrzeganiu prawa. Wyżej oceniana jest tylko uczciwość przedsiębiorców wobec partnerów handlowych i klientów. Tu negatywne opinie ma już tylko jedna trzecia Polaków.
[wyimek][srodtytul]50 proc.[/srodtytul] Polaków uważa za prestiżowe stanowisko ministra. Trzy lata temu było dokładnie tak samo[/wyimek]