Głównej przyczyny upatruje się w unijnych dopłatach do zakupu aut i wprowadzeniu ułatwień dla inwestorów. Poprawę koniunktury potwierdza także tegoroczne zestawienie. Wśród 2 tys. przedsiębiorstw aż 144 stanowią producenci i dilerzy aut. Wart podkreślenia jest fakt, że blisko 1/3 z nich poprawiła swoją pozycję w porównaniu z tą sprzed roku.
[srodtytul]Kuszenie Polską[/srodtytul]
Niekwestionowanym liderem, sklasyfikowanym na trzeciej pozycji ogólnego zestawienia, jest spółka Fiat Auto Poland. Firma o cztery pozycje poprawiła ubiegłoroczny wynik, osiągając 19 mld przychodu ze sprzedaży. Pozwoliło to na wypracowanie ponad 820 mln zysku. Dane portalu Motofakt.pl pokazują, że Fiat jest także liderem wśród producentów samochodów. W czerwcu 2010 r. wyprodukowano w Polsce 92,3 tys. samochodów, o niemal 21 proc. więcej niż miesiąc wcześniej i o prawie 19 proc. więcej niż w czerwcu ubiegłego roku.
Łącznie w całym półroczu w polskich fabrykach powstały 493 654 samochody, w tym ponad 450,5 tys. to auta osobowe. Niezmiennie najwięcej samochodów opuszcza fabrykę Fiat Auto Poland – ponad 316,1 tys. sztuk, co daje producentowi 70-procentowy udział w polskim rynku. Najliczniej wytwarzanym modelem pozostaje panda (138,5 tys. sztuk), zaraz za nią fiat 500 (106 tys. sztuk). Kolejną pozycję wśród najwyżej sklasyfikowanych w ogólnym zestawieniu zajmuje poznański Volkswagen, a trzecią Volkswagen Motor Polska.
Dodatkowo Polska postrzegana jest jako najbardziej atrakcyjny rynek w Europie Środkowo-Wschodniej dla inwestorów z branży motoryzacyjnej. Inwestorów do Polski mają przyciągnąć wyspecjalizowana kadra techniczna, rozwijająca się infrastruktura logistyczna i mocno rozbudowana sieć dostawców części zamiennych. Międzynarodowa firma doradcza Frost & Sullivan w opublikowanym we wrześniu tego roku raporcie „Perspektywy sektora motoryzacyjnego w Rosji i w krajach regionu CEE” prognozuje, że rynek sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych, wynoszący w 2009 roku 1,4 mln sztuk, wzrośnie w 2015 roku o przeszło milion aut. Wpływ na popyt na nowe auta w regionie będą miały przede wszystkim wzrost dochodów i poprawiająca się dostępność kredytów.