Ceny ubezpieczeń OC i AC będą rosły

Najtaniej za ubezpieczenie OC dla nowych samochodów zapłacimy w mBanku i MultiBanku, a dla używanych aut w Liberty Direct

Aktualizacja: 10.12.2010 03:10 Publikacja: 09.12.2010 00:40

Ceny ubezpieczeń OC i AC będą rosły

Foto: Fotorzepa, Mac Maciej Kaczanowski

Z naszych obliczeń wynika, że najtańsze samochodowe OC mają trzy firmy: mBank/MultiBank, Liberty Direct oraz Axa. Tak wygląda kolejność ofert dla nowych aut. Natomiast w zestawieniu atrakcyjnych cenowo polis OC dla używanych samochodów kolejność jest nieco inna: Liberty Direct, mBank/MultiBank, Axa.

[b][link=http://www.rp.pl/galeria/181786,2,575729.html]Zobacz najkorzystniejsze cenowo ubezpieczenia autocasco[/link][/b]

MBank i MultiBank mają też najkorzystniejsze stawki dla autocasco i pakietów ubezpieczeń komunikacyjnych. Wadą tej oferty jest to, że mogą z niej skorzystać prawie wyłącznie klienci mBanku i MultiBanku (detaliczne sieci sprzedaży BRE). Spółka BRE Ubezpieczenia przygotowuje ofertę, która jest dostępna na stronach internetowych, w placówkach mBanku i MultiBanku oraz w warszawskiej siedzibie tej instytucji.

[b][link=http://rzeczpospolita.pl/pieniadze/pakiet%20punto.PDF]Zobacz ceny pakietów ubezpieczeniowych dla fiata punto[/link][/b]

Drugie miejsce w rankingu tanich polis autocasco, zarówno dla nowych, jak i używanych samochodów, zajmuje Aviva, a trzecie przypadło mBankowi/MultiBankowi (AC dla nowych aut) oraz Compensie (AC dla używanych samochodów). Tanie pakiety poza wspomnianymi już mBankiem i MultiBankiem mają też PZU, Generali i Aviva.

Czy przez minione 12 miesięcy stawki ubezpieczeń wzrosły? Tak, ale nie we wszystkich firmach. PZU podwyższyło ceny OC i autocasco, ale pakiety polis komunikacyjnych są trochę tańsze. W Warcie stawki też poszły w górę. Ceny na nowo ustalały: Aviva, Link4, Ergo Hestia, Generali czy Compensa.

Nie można powiedzieć, że wzrosły ceny wszystkich rodzajów ubezpieczeń. Widać, że w niektórych miastach stawki są znacząco wyższe, a w niektórych się obniżyły.

[b][link=http://rzeczpospolita.pl/pieniadze/pakiet%20octavia.PDF]Zobacz ceny pakietów ubezpieczeniowych dla skody octavii[/link][/b]

Kalkulacja składek to jedna z najważniejszych kwestii dla firmy ubezpieczeniowej. Od tego m.in. zależy, czy firma będzie miała zysk, czy stratę. Ubezpieczyciele nie kryją, że bardzo dokładnie analizują swój portfel i szkodowość. Sprawdzają, jacy kierowcy i gdzie powodują więcej wypadków. Nie jest zaskoczeniem, że gdy w samochodzie znajduje się dziecko, kierowca bardziej uważnie prowadzi. Dlatego kilka firm daje zniżki właścicielom aut, którzy mają małe dziecko.

Jeśli porównamy zniżki oferowane przez ubezpieczycieli przed rokiem z tymi, które dostępne są obecnie, widać, że jest ich mniej, a te, które zostały, są niższe niż w grudniu 2009 roku.

[b][link=http://rzeczpospolita.pl/pieniadze/pakiet%20nissan%20note.PDF]Zobacz ceny pakietów ubezpieczeniowych dla nissana note[/link][/b]

Należy się spodziewać, że za OC i autocasco będziemy płacić coraz więcej. Przedstawiciele firm ubezpieczeniowych głośno narzekają, że na tych produktach towarzystwa przestały zarabiać i nie chcą dłużej ponosić strat. Wyjściem z tej sytuacji jest podwyżka składek.

Ocenie poddaliśmy polisy komunikacyjne oferowane przez 11 towarzystw oraz jeden bank, który ma firmę ubezpieczeniową (BRE Ubezpieczenia) oraz pośredniczy w sprzedaży polis komunikacyjnych. Firmy te kontrolują zdecydowaną większość rynku. Porównywaliśmy stawki podstawowe bez uwzględniania zniżek za brak wypadków lub innych upustów, które należą się poszczególnym klientom.

[b][link=http://rzeczpospolita.pl/pieniadze/pakiet%20807.PDF]Zobacz ceny pakietów ubezpieczeniowych dla peugeota 807[/link][/b]

Ceny OC i autocasco zostały wyliczone dla przykładowego kierowcy. Żeby się dowiedzieć, ile my zapłacimy w danej firmie, musimy się z nią skontaktować i podać wszystkie potrzebne informacje. Można też skorzystać z kalkulatora na stronie internetowej towarzystwa.

[ramka][srodtytul]Pełna ochrona[/srodtytul]

- Polisa OC jest obowiązkowa. Chroni ubezpieczonego przed finansowymi następstwami wypadku, który został przez niego spowodowany. Dzięki niej nie zapłacimy za naprawę cudzego samochodu, za inne szkody materialne, koszty leczenia pokrzywdzonych osób. Nie będziemy musieli też wypłacać z własnej kieszeni renty inwalidzkiej lub odszkodowania za śmierć ofiary wypadku. OC nie chroni natomiast przed odpowiedzialnością karną. Jeśli więc spowodujemy wypadek, a sąd orzeknie grzywnę lub więzienie, ubezpieczenie nie uchroni nas przed karą.

- Autocasco jest dobrowolne. Dzięki niemu dostaniemy odszkodowanie, gdy sami zniszczymy swój samochód albo zostanie on uszkodzony przez nieznanego sprawcę. W zależności od wariantu polisa ta może chronić również od kradzieży.[/ramka]

[ramka][srodtytul]Jak wybrać ofertę[/srodtytul]

- Ogólne warunki ubezpieczenia OC ustalił resort finansów. Towarzystwa mogą jedynie manipulować cenami, podwyżkami i obniżkami. Przed wykupieniem polisy trzeba je zatem porównać.

- W autocasco ubezpieczyciele sami mogą ustalać, za co odpowiadają. Należy więc sprawdzić, w jakich sytuacjach firma nie wypłaci odszkodowania. Informacje te znajdują się w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU).

- Rozbudowany system zniżek może spowodować, że stawka podstawowa, która wydawała się nam wysoka, zmaleje o połowę lub nawet więcej. Dlatego warto dokładnie przyjrzeć się zniżkom oferowanym przez danego ubezpieczyciela.

- Większość kierowców przy wyborze polisy zwraca uwagę tylko na cenę. W przypadku OC jest to o tyle usprawiedliwione, że wszystkie ubezpieczenia mają taki sam zakres, a to nie my będziemy w razie wypadku otrzymywać odszkodowanie, lecz inny kierowca. Natomiast przy polisie AC argument dotyczący ceny ma niewielkie znaczenie. Bardzo ważny jest zakres ubezpieczenia, wyłączenia odpowiedzialności oraz to, na ile sprawnie towarzystwo likwiduje szkody.

- Gdy zdecydujemy się na zmianę firmy ubezpieczeniowej, musimy najpóźniej na dzień przed wygaśnięciem polisy OC złożyć pisemne wymówienie w poprzednim towarzystwie. Jeżeli tego nie zrobimy, będzie miało ono prawo żądać od nas przedłużenia polisy na następne 12 miesięcy. Niektóre firmy nie przyjmują żadnych wyjaśnień i na pewno wyegzekwują pieniądze, co oznacza, że za OC na dany rok zapłacimy podwójnie.

- Przy wyborze autocasco warto sprawdzić, w jakich sytuacjach będzie przysługiwać odszkodowanie, czy towarzystwo stosuje udział własny klienta po pierwszej szkodzie, czy można ustalić stałą sumę ubezpieczenia dla nowego auta, czy suma ubezpieczenia jest pomniejszana po szkodzie o wypłacone odszkodowanie.[/ramka]

[ramka][srodtytul]Koniec rozpieszczania niskimi cenami[/srodtytul]

[b]Rz: Czy z pana analiz wynika, że za ubezpieczenia komunikacyjne płacimy więcej?[/b]

[b]Wojciech Rabiej:[/b] Podwyżki cen polis komunikacyjnych nie dotykają wszystkich kierowców w tym samym momencie i tak samo mocno. Ubezpieczyciele organizują różne promocje. Nie zmienia to jednak faktu, że obecnie płacimy za ubezpieczenia średnio o ok. 15 – 20 proc. więcej niż półtora roku temu. Co więcej, powinniśmy być przygotowani, że w 2011 roku OC i AC podrożeje nawet o kolejne 20 proc.

[b]Skąd ten wzrost?[/b]

Powodów jest kilka. Po pierwsze, choć polscy kierowcy nie byli tego świadomi, do niedawna mieliśmy bardzo tanie polisy na tle innych państw europejskich. Ubezpieczyciele rozpieścili nas niskimi cenami, bo każdy z nich starał się zdobyć jak największą część rynku i pozyskać jak najwięcej klientów. Ostra walka cenowa nie mogła jednak trwać w nieskończoność, bo znacznie obniżało to wyniki finansowe towarzystw. Teraz ubezpieczyciele muszą sięgnąć do naszych kieszeni. Tym bardziej że na ich sytuację negatywnie wpłynęły tegoroczne anomalie pogodowe oraz wzrost obowiązkowej składki na Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Poza tym w ciągu ostatnich trzech lat regulacje prawne nie sprzyjały towarzystwom.

[b]Co ma pan na myśli?[/b]

Uwzględnienie VAT w odszkodowaniach dla osób fizycznych, wypłacanie zadośćuczynień, wypłacanie świadczeń z OC również osobom bliskim kierowcy. Wszystkie te elementy zwiększały wartość odszkodowań z OC i AC, nie mając dotąd odzwierciedlenia w cenach polis.

[b]Czy podwyżka VAT o 1 pkt proc. wpłynie na ceny OC i autocasco?[/b]

Planowana zmiana stawki VAT z 22 na 23 proc. rozpocznie łańcuch kolejnych podwyżek, które zwiększą koszty działalności towarzystw, m.in. wydatki marketingowe czy wypłacane odszkodowania.

[b]Jak zmienia się oferta autocasco? Czy ubezpieczyciele ją rozbudowują?[/b]

Na rynku ubezpieczeń autocasco widać tendencję do ograniczania zakresu polis i podwyższania ich cen. Ale zmiany te w różnym stopniu dotykają różnych grup kierowców w poszczególnych towarzystwach. Zatem klient znajdzie na rynku wiele bardzo mocno różniących się propozycji. Żeby znaleźć najlepszą dla siebie, musi bardzo dokładnie przejrzeć oferty, choć przy takim zróżnicowaniu zakresów i cen nie jest to łatwe.

Warto pamiętać, że tańsze AC nie zawsze jest lepsze. W przypadku tego ubezpieczenia cena w bardzo dużym stopniu jest pochodną zakresu polisy. Jeśli skupimy się na niskiej cenie, musimy być przygotowani, że w razie kolizji poniesiemy wyższe koszty.

[i]— rozmawiała Eliza Więcław[/i][/ramka]

[ramka][srodtytul]Opinia[/srodtytul]

[b]Elżbieta Wójcik, wiceprezes Aviva Towarzystwa Ubezpieczeń Ogólnych[/b]

Przez wiele lat ubezpieczyciele zarabiali na OC, lecz zmieniło się to z powodu wzrostu konkurencji i konieczności dostosowania cen do nowych realiów. Dziś każde towarzystwo musi szczegółowo analizować swój portfel ubezpieczeń, sprawdzać, jacy klienci powodują więcej wypadków, którzy są lepsi. Konsekwencją tych analiz są podwyżki, ale tylko dla pewnych grup kierowców.

PZU jest nadal największą firmą na rynku, lecz nie wyznacza już poziomu cen ubezpieczeń komunikacyjnych dla całego rynku. Firmy, nawet te mniejsze, obsługują po kilkaset tysięcy klientów i są w stanie wypracować odpowiednie stawki.

Ceny polis komunikacyjnych będą rosły. W przyszłym roku zwiększa się stawka VAT, co odbije się na wysokości wypłacanych odszkodowań. Może to doprowadzić do decyzji o podwyżce cen polis. Każde towarzystwo będzie o tym decydowało samodzielnie.

Rośnie też, chociaż powoli, świadomość ubezpieczeniowa klientów, co także ma wpływ na stawki. Część klientów wie, że mogą się starać o odszkodowanie z polisy OC nie tylko za szkody rzeczowe, ale także osobowe. Nadal mało właścicieli samochodów wykupuje autocasco. Z naszych szacunków wynika, że bez AC jeździ 60 proc. kierowców. —el[/ramka]

[ramka][srodtytul]Jak czytać tabele[/srodtytul]

Poprosiliśmy towarzystwa o wyliczenie składek za OC, autocasco i pakiety ubezpieczeniowe dla kierowcy, który:

- urodził się 28 listopada 1978 r.

- ma prawo jazdy od 10 lat

- nikt oprócz niego nie będzie prowadził samochodu

- jest to jego pierwszy samochód, czyli kierowca nie korzysta ze zniżek lub zwyżek za szkodowość

- auto jest używane w miejscu zamieszkania kierowcy, który jest zameldowany w centrum miasta; samochód w ciągu dnia jest zaparkowany na ulicy, a w nocy w podziemnym, zamkniętym garażu

- właściciel auta nie chce mieć udziału własnego, czyli chce dostać pełną kwotę odszkodowania

- w razie szkody chce, by jego auto było naprawiane przy użyciu oryginalnych części wymiennych według stawek autoryzowanych serwisów

- chce wykupić amortyzację części auta

- kierowca ma żonę i dwoje dzieci

- auto ma wymagane zabezpieczenia, ale nie ma zabezpieczeń dodatkowych, które upoważniałyby do ekstrazniżek

- nowy samochód to taki, który został wyprodukowany w 2010 roku [/ramka]

[ramka][b]Czytaj też:

[link=http://www.rp.pl/artykul/7,575733-Ubezpieczenia-OC---gdzie-taniej--a-gdzie-drozej.html]Ubezpieczenia OC – za co zapłacisz mniej, za co więcej[/link]

[link=http://www.rp.pl/artykul/7,575742-Autocasco---gdzie-taniej--a-gdzie-drozej.html]Ubezpieczenia AC – za co zapłacisz mniej, za co więcej[/link][/b][/ramka]

Z naszych obliczeń wynika, że najtańsze samochodowe OC mają trzy firmy: mBank/MultiBank, Liberty Direct oraz Axa. Tak wygląda kolejność ofert dla nowych aut. Natomiast w zestawieniu atrakcyjnych cenowo polis OC dla używanych samochodów kolejność jest nieco inna: Liberty Direct, mBank/MultiBank, Axa.

[b][link=http://www.rp.pl/galeria/181786,2,575729.html]Zobacz najkorzystniejsze cenowo ubezpieczenia autocasco[/link][/b]

Pozostało 97% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy