[b]Czy podwyżka VAT o 1 pkt proc. wpłynie na ceny OC i autocasco?[/b]
Planowana zmiana stawki VAT z 22 na 23 proc. rozpocznie łańcuch kolejnych podwyżek, które zwiększą koszty działalności towarzystw, m.in. wydatki marketingowe czy wypłacane odszkodowania.
[b]Jak zmienia się oferta autocasco? Czy ubezpieczyciele ją rozbudowują?[/b]
Na rynku ubezpieczeń autocasco widać tendencję do ograniczania zakresu polis i podwyższania ich cen. Ale zmiany te w różnym stopniu dotykają różnych grup kierowców w poszczególnych towarzystwach. Zatem klient znajdzie na rynku wiele bardzo mocno różniących się propozycji. Żeby znaleźć najlepszą dla siebie, musi bardzo dokładnie przejrzeć oferty, choć przy takim zróżnicowaniu zakresów i cen nie jest to łatwe.
Warto pamiętać, że tańsze AC nie zawsze jest lepsze. W przypadku tego ubezpieczenia cena w bardzo dużym stopniu jest pochodną zakresu polisy. Jeśli skupimy się na niskiej cenie, musimy być przygotowani, że w razie kolizji poniesiemy wyższe koszty.
[i]— rozmawiała Eliza Więcław[/i][/ramka]
[ramka][srodtytul]Opinia[/srodtytul]
[b]Elżbieta Wójcik, wiceprezes Aviva Towarzystwa Ubezpieczeń Ogólnych[/b]
Przez wiele lat ubezpieczyciele zarabiali na OC, lecz zmieniło się to z powodu wzrostu konkurencji i konieczności dostosowania cen do nowych realiów. Dziś każde towarzystwo musi szczegółowo analizować swój portfel ubezpieczeń, sprawdzać, jacy klienci powodują więcej wypadków, którzy są lepsi. Konsekwencją tych analiz są podwyżki, ale tylko dla pewnych grup kierowców.
PZU jest nadal największą firmą na rynku, lecz nie wyznacza już poziomu cen ubezpieczeń komunikacyjnych dla całego rynku. Firmy, nawet te mniejsze, obsługują po kilkaset tysięcy klientów i są w stanie wypracować odpowiednie stawki.
Ceny polis komunikacyjnych będą rosły. W przyszłym roku zwiększa się stawka VAT, co odbije się na wysokości wypłacanych odszkodowań. Może to doprowadzić do decyzji o podwyżce cen polis. Każde towarzystwo będzie o tym decydowało samodzielnie.
Rośnie też, chociaż powoli, świadomość ubezpieczeniowa klientów, co także ma wpływ na stawki. Część klientów wie, że mogą się starać o odszkodowanie z polisy OC nie tylko za szkody rzeczowe, ale także osobowe. Nadal mało właścicieli samochodów wykupuje autocasco. Z naszych szacunków wynika, że bez AC jeździ 60 proc. kierowców. —el[/ramka]
[ramka][srodtytul]Jak czytać tabele[/srodtytul]
Poprosiliśmy towarzystwa o wyliczenie składek za OC, autocasco i pakiety ubezpieczeniowe dla kierowcy, który:
- urodził się 28 listopada 1978 r.
- ma prawo jazdy od 10 lat
- nikt oprócz niego nie będzie prowadził samochodu
- jest to jego pierwszy samochód, czyli kierowca nie korzysta ze zniżek lub zwyżek za szkodowość
- auto jest używane w miejscu zamieszkania kierowcy, który jest zameldowany w centrum miasta; samochód w ciągu dnia jest zaparkowany na ulicy, a w nocy w podziemnym, zamkniętym garażu
- właściciel auta nie chce mieć udziału własnego, czyli chce dostać pełną kwotę odszkodowania
- w razie szkody chce, by jego auto było naprawiane przy użyciu oryginalnych części wymiennych według stawek autoryzowanych serwisów
- chce wykupić amortyzację części auta
- kierowca ma żonę i dwoje dzieci
- auto ma wymagane zabezpieczenia, ale nie ma zabezpieczeń dodatkowych, które upoważniałyby do ekstrazniżek
- nowy samochód to taki, który został wyprodukowany w 2010 roku [/ramka]
[ramka][b]Czytaj też:
[link=http://www.rp.pl/artykul/7,575733-Ubezpieczenia-OC---gdzie-taniej--a-gdzie-drozej.html]Ubezpieczenia OC – za co zapłacisz mniej, za co więcej[/link]
[link=http://www.rp.pl/artykul/7,575742-Autocasco---gdzie-taniej--a-gdzie-drozej.html]Ubezpieczenia AC – za co zapłacisz mniej, za co więcej[/link][/b][/ramka]