Rejestr stłuczek eliminuje oszustów

Już za kilka tygodni towarzystwa zaczną masowo sprawdzać, czy klienci, którzy wykupili polisę OC, nie wyłudzili zniżek. Oszuści będą musieli dopłacać

Aktualizacja: 14.12.2010 01:29 Publikacja: 14.12.2010 01:24

Z ubezpieczenia komunikacyjnego OC towarzystwa zbiorą w tym roku więcej składek niż w ubiegłym, mimo

Z ubezpieczenia komunikacyjnego OC towarzystwa zbiorą w tym roku więcej składek niż w ubiegłym, mimo że liczba polis spadła. W przyszłym roku dzięki inicjatywie UFG mogą odzyskać około 100 mln zł składek za sam 2010 r.

Foto: Rzeczpospolita

Firmy będą miały taką możliwość, gdy podpiszą umowę z Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym. Jest to instytucja gwarantująca bezpieczeństwo klientom, którzy mają obowiązkowe polisy OC komunikacyjne i rolne. Stworzyła ona ośrodek informacji gromadzący dane o szkodach komunikacyjnych.

W piątek towarzystwa będące członkami UFG otrzymały informacje o zasadach udostępniania danych przez tę instytucję. Z bazy będą mogły korzystać przede wszystkim te firmy, które same będą przekazywały do niej informacje. W programie pilotażowym – który umożliwiał towarzystwom sprawdzanie pojedynczych klientów – brały udział największe zakłady, które są jednocześnie najbardziej znaczącymi graczami na rynku komunikacyjnego OC: PZU, Ergo Hestia, Warta, Allianz, Compensa, Generali, HDI-Asekuracja, Link4, Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń i Uniqa.

Już w tej chwili niektórzy ubezpieczyciele (jak Warta) występują do swoich klientów – na podstawie danych pozyskanych w ramach programu pilotażowego UFG – o dopłaty do nieprawidłowo skalkulowanych polis. – Od momentu, od którego będzie możliwe masowe sprawdzanie ubezpieczonych, towarzystwa mogą uzyskać znaczne oszczędności – wskazuje Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG.

Według wypowiedzi przedstawicieli zakładów od 2 do 5 proc. posiadaczy OC (według danych Komisji Nadzoru Finansowego pod koniec czerwca było ich 15,33 mln) płaci zaniżoną składkę. Zwykle o około 30 proc. W ub.r. z polis OC komunikacyjnego ubezpieczyciele zebrali 7,1 mld zł. To oznacza, że w 2011 r. – po uiszczeniu przez klientów zaległych składek – zakłady mogłyby odzyskać ok. 100 mln zł.

– Chcemy odejść od karania wszystkich kupujących polisy komunikacyjne. Klienci jeżdżący bezpiecznie powinni płacić niższe składki, zaś ci z większą liczbą szkód – wyższe – mówi Sebastian Michałowski, menedżer w departamencie obsługi klientów ubezpieczeń komunikacyjnych Generali.

To jednak nie koniec planów UFG i zakładów w zakresie prześwietlania klientów. – Najpóźniej do końca I kwartału 2011 r. zamierzamy udostępnić towarzystwom kolejne narzędzie. Będą mogły uzyskiwać informacje o historii ubezpieczenia danego klienta lub pojazdu, czyli wykupionych polisach OC i AC, wypłaconych odszkodowaniach, jak i odmowach takich wypłat – informuje Elżbieta Wanat-Połeć.

Fundusz planuje też stworzenie systemu, który da firmom dostęp online do historii klienta. To rozwiązanie bardzo oczekiwane przez towarzystwa. – Aktualny system sprzedaży polis komunikacyjnych wymaga od klientów składania oświadczeń o przebiegu ubezpieczenia celem uzyskania zniżek, co nie jest dla nich komfortowe. Wprowadzenie przez UFG możliwości weryfikacji poziomu szkodowości online umożliwiłoby weryfikację zniżek w chwili sprzedaży polisy – mówi Michałowski.

Firmy będą miały taką możliwość, gdy podpiszą umowę z Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym. Jest to instytucja gwarantująca bezpieczeństwo klientom, którzy mają obowiązkowe polisy OC komunikacyjne i rolne. Stworzyła ona ośrodek informacji gromadzący dane o szkodach komunikacyjnych.

W piątek towarzystwa będące członkami UFG otrzymały informacje o zasadach udostępniania danych przez tę instytucję. Z bazy będą mogły korzystać przede wszystkim te firmy, które same będą przekazywały do niej informacje. W programie pilotażowym – który umożliwiał towarzystwom sprawdzanie pojedynczych klientów – brały udział największe zakłady, które są jednocześnie najbardziej znaczącymi graczami na rynku komunikacyjnego OC: PZU, Ergo Hestia, Warta, Allianz, Compensa, Generali, HDI-Asekuracja, Link4, Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń i Uniqa.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy