Czy śledzicie kariery laureatów konkursu Global Management Challenge- lepiej sobie radzą na rynku pracy?
Wielu studentów dostało swą pierwszą pracę właśnie poprzez GMC. W każdym z państw sponsorzy lokalnych edycji konkursu wybierają sobie w ten sposób kandydatów. Np. W Portugalii bardzo popularną metodą oceny potencjału studentów są mieszane zespoły złożone z menedżerów i studentów, którzy współpracują w symulacji. Dzięki temu firmy mogą sprawdzić wiedzę i umiejętności młodych ludzi, a przy okazji przetestować czy studenci będą efektywnie pracować ze swymi potencjalnymi szefami. Z kolei w Polsce, Francji czy Rumunii sponsorzy konkursy mają dostęp do bazy danych studentów uczestniczących w GMC i wybierają zespoły, które chcą zaprosić na spotkania i dodatkowe szkolenia. Po krajowych finałach najlepsze zespoły często dostają też bardzo ciekawe oferty pracy. Pracodawcy potwierdzają zaś,że uczestnicy GMC, zwłaszcza finaliści, są dużo lepiej przygotowani do wyzwań w prawdziwym biznesu. W trakcie wirtualnej gry nie tylko rozwijają wiedzę i umiejętności menedżerskie, ale też uczą się jak zostać skutecznym członkiem zespołu podejmującego decyzje w firmie. W zeszłym roku uruchomiliśmy też program AlumniGMC dla byłych uczestników konkursu, a najlepsi z nich mogą uczestniczyć w międzynarodowym finale gry jako obserwatorzy.
W GMC rywalizują studenci i przedstawiciele firm. Jak duży udział mają firmowe zespoły?
Proporcje firmowych i studenckich drużyn zależą od kraju. Np.w Rosji GMC jest skierowany tylko do zespołów menedżerskich. W Polsce w zależności od edycji jest to zwykle podział 40- 60 albo 30-70 na korzyść studentów. Dużo zależy od aktualnej sytuacji gospodarczej kraju i od potrzeb biznesu. Jeśli rynek rekrutacyjny rośnie, to możemy oczekiwać,że zwiększy się też liczba sponsorowanych przez firmy studenckich drużyn. Z kolei gdy firmy czuja potrzebę rozwoju swych menedżerów i szukają nowych narzędzi szkoleniowych, to notujemy zwiększoną liczbę firmowych zespołów w konkursie. W Portugalii udział firmowych drużyn wzrósł do ok. 40 proc. drużyn udział wzrósł. Ok 10 proc. stanowią mieszane zespoły – menedżerów i studentów, co pomaga w marketingu rekrutacyjnym. Korporacyjni uczestnicy tworzą też zespoły złożone z ich menedżerów oraz klientów i dostawców, co daje nową szansę zwiększenia liczby drużyn w GMC
W polskiej edycji GMC zespoły studenckie zwykle wypadają lepiej niż firmowe ekipy. Czy to globalna reguła?