Wśród najpopularniejszych marek wybieranych przez firmy z sektora MŚP znajdują się: Ford, Citroen, Volkswagen, Peugeot oraz Fiat. Ale warto zwrócić uwagę, że przedstawiciele jednej firmy bardzo często jeżdżą samochodami różnych marek (czasami jest ich nawet pięć). Jest to szczególnie widoczne w mikro i małych przedsiębiorstwach, gdzie budowanie floty oparte jest raczej na pojedynczych, odrębnych zakupach.
Wielu klientów nie jest przywiązanych do konkretnej marki i modelu pojazdu. Kierują się oni raczej ceną i aktualnymi promocjami dostępnymi u dilerów samochodowych.
Leasing 103 czy 105 proc.
Firmy leasingowe ogłaszając promocje na zakup nowych pojazdów często posługują się pojęciem leasing 103, 105 czy 108 proc. W zasadzie powinien to być całkowity koszt finansowania, uwzględniający zarówno opłatę wstępną, jak i wykup pojazdu. W praktyce może się okazać, że jest inaczej. Na przykład w pierwszej racie mogą być ukryte dodatkowe opłaty administracyjne. Ale z grubsza można powiedzieć, że klient zapłaci za dany samochód o 3 lub 8 proc. więcej, niż wynosi jego cena w salonie. Firma leasingowa może zaoferować taki koszt finansowania dlatego, że uzyskuje od importera auta lub dilera zniżkę przy zakupie. Indywidualnym klientom upusty też są oferowane, choć nie zawsze równie atrakcyjne. Często też taka oferta dotyczy tylko jednego, określonego wariantu usługi, np. wymagana jest wpłata minimum 20 proc. środków własnych, okres leasingu wynosi maksymalnie 36 miesięcy, a wartość wykupu samochodu – 1 proc. W innych wariantach (np. przy większej wpłacie własnej lub/i krótszym okresie umowy) oferta może wyglądać już całkiem inaczej. Generalnie koszty leasingu zależą przede wszystkim od udziału własnego klienta i długości umowy. Im wyższy udział własny i krótszy czas finansowania, tym całkowity koszt jest niższy. Do najważniejszych zalet leasingu należą: szybka decyzja o finansowaniu, niski wkład własny, ograniczona liczba zabezpieczeń, szeroki pakiet usług dodatkowych. Dzięki tym usługom klient może zlecić firmie leasingowej (za dodatkową opłatą) różne czynności związane z eksploatacją pojazdu.
Operacyjny czy finansowy
W leasingu operacyjnym cała rata leasingowa (kapitał i odsetki) jest dla korzystającego kosztem uzyskania przychodów, natomiast w leasingu finansowym – tylko odsetki i amortyzacja. W leasingu operacyjnym amortyzacji dokonuje klient, a nie firma leasingowa. Wybór odpowiedniego rodzaju finansowania zależy przede wszystkim od tego, na jakie korzyści podatkowe związane z inwestycją liczy przedsiębiorca. Leasing operacyjny daje korzyści podatkowe w krótszym okresie oraz pozwala na rozłożone w czasie płatności VAT. Jednak czasami korzystniejszy może okazać się leasing finansowy. Dotyczy to np. podmiotów z branży medycznej, które nie są płatnikami VAT. Leasing finansowy pozwala im bowiem na doliczenie niższej stawki VAT, która w przypadku sprzętu medycznego w zdecydowanej większości wynosi 8 proc. Ponadto na leasing finansowy częściej decydują się większe przedsiębiorstwa, inwestujące w linie produkcyjne lub środki trwałe o znacznej wartości. Robią tak z uwagi na możliwość stosowania przyspieszonej amortyzacji oraz większą elastyczność w ustalaniu czasu trwania kontraktu.
O leasing łatwiej niż o kredyt
Pozyskanie finansowania za pośrednictwem leasingu jest łatwiejsze zwłaszcza dla młodych przedsiębiorców, którzy często nie mają zdolności kredytowej. Firmy leasingowe oferują produkty skierowane do firm działających nawet tylko od trzech – sześciu miesięcy. Ponadto leasingodawcy przez cały okres umowy pozostają właścicielami sprzętu, dlatego stosują prostsze i bardziej przejrzyste procedury. Nie wprowadzają klauzul przewłaszczenia pojazdu, ani nie wymagają skomplikowanych zabezpieczeń, dzięki czemu decyzja leasingowa może być szybsza. Na rynku działa kilkadziesiąt firm leasingowych, zatem oferta jest szeroka.