Promocje samochodów w leasingu

W tym roku przedsiębiorcy mogą liczyć na wiele promocji organizowanych przez spółki leasingowe.

Publikacja: 06.12.2012 00:04

– Ostatni kwartał każdego roku to okres wyraźnego ożywienia na rynku sprzedaży i finansowania pojazdów. Z jednej strony dilerzy obniżają ceny chcąc sprzedać jak najwięcej samochodów z danego rocznika, z drugiej strony banki i firmy leasingowe chętnie te samochody finansują – mówi Tomasz Sudaj, dyrektor ds. strategii leasingowej w spółkach leasingowych BZ WBK.

Podobnego zdania jest Krzysztof Tekieli, menedżer rynku samochodów osobowych i dostawczych w Europejskim Funduszu Leasingowym.

– Pod koniec roku kalendarzowego producenci pojazdów chętnie oferują rabaty i przygotowują specjalne oferty promocyjne. Szczególnie w czasie słabej koniunktury, kiedy atrakcyjne opusty stają się codziennością. Także dostawcy samochodów, w celu realizacji założonych rocznych planów, przyczyniają się do obniżania cen aut. Dzięki temu wysokość opustu staje się dla klientów bardzo atrakcyjna. Sięga niekiedy 20 proc. wartości samochodu osobowego – mówi Krzysztof Tekieli.

Jak twierdzi Tomasz Sudaj, wiele wskazuje na to, że w tym roku przedsiębiorcy będą mogli liczyć na bardziej atrakcyjne oferty niż w latach poprzednich. Pierwsze trzy kwartały nie były zbyt łaskawe dla przedstawicieli branży motoryzacyjnej. Z danych Samaru wynika, że Polacy kupili i zarejestrowali nieco ponad 200 tys. aut. Jest to wynik tylko o 2 proc. lepszy niż przed rokiem.

Również rynek leasingu samochodów osobowych rozwija się w tym roku wolniej niż w poprzednim. Po trzech kwartałach 2012 r. firmy leasingowe sfinansowały zaledwie o 1 proc. pojazdów więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

– Mamy nadzieję na poprawę dynamiki właśnie dzięki promocjom, które mobilizują do zakupu floty samochodowej – podkreśla Tomasz Sudaj.

Obniżki cen i wiele bonusów

Sprawdziliśmy, jakie oferty promocyjne przygotowały firmy leasingowe.

Od początku listopada klienci Raiffeisen-Leasing Polska mogą skorzystać z promocyjnej oferty. Jest ona skierowana do wszystkich przedsiębiorców bez względu na sektor, branżę czy wielkość prowadzonego biznesu (od jednoosobowej działalności gospodarczej po korporacje). Promocją objęte są nowe i używane samochody osobowe oraz ciężarowe dowolnych marek, kupione u autoryzowanych przedstawicieli.

Minimalna marża została ustalona na poziomie 1 proc. Do tego spółka oferuje gwarancję niezmienności składki ubezpieczeniowej przez cały okres trwania umowy leasingowej. Dodatkowy atut promocji to minimum formalności. Wystarczy wypełnić wniosek leasingowy oraz dostarczyć standardowe dokumenty rejestrowe i finansowe firmy.

– Promocja to wsparcie dla klientów, którzy ze względu na ogólną sytuację rynkową wstrzymali się z zakupem środków transportu. Wierzę, że tak atrakcyjna oferta finansowa pozwoli im zrealizować przystopowane plany inwestycyjne – mówi Wojciech Kazimierski, dyrektor Sieci Sprzedaży Raiffeisen-Leasing Polska.

BRE Leasing oferuje atrakcyjne finansowanie m. in. w ramach współpracy z siecią dealerską JLR Polska, importerem samochodów Jaguar, Land Rover i Lotus. Oferta obejmuje wybrane modele fabrycznie nowych samochodów. Jest dostępna wyłącznie dla klientów BRE Leasing. Dotyczy pojazdów zamówionych u autoryzowanych dilerów do końca roku. Mogą to być również zamówione samochody z późniejszym terminem odbioru.  BZ WBK Leasing na ostatnie miesiące tego roku proponuje ofertę finansowania samochodów osobowych i dostawczych, przygotowaną wspólnie z dilerami czołowych marek. W ramach promocji klienci mogą liczyć na atrakcyjny cenowo leasing przy zakupie aut m. in. takich marek jak: Ford, Opel, Peugeot, Mitsubishi, KIA, Fiat i Hyundai.

Ponadto każdy klient otrzyma voucher o wartości 1000 zł. Może on być wykorzystany do obniżenia ceny pojazdu o tę kwotę lub do zakupu wyposażenia dodatkowego.

Oferta uwzględnia również ubezpieczenia. Spółka proponuje polisę AC już od 2,9 proc. wartości samochodu oraz ubezpieczenie GAP bez opłat w pierwszym roku umowy. Dodatkowo klienci, którzy korzystają już z produktów grupy BZ WBK, za symboliczną złotówkę otrzymają kartę paliwową zasiloną kwotą 50 zł. Można nią bezgotówkowo tankować na stacjach Orlen i Bliska. Europejski Fundusz Leasingowy przygotował oferty z producentami aut: General Motors Poland, Citroen Polska czy Hyundai. Specjalne propozycje dotyczą finansowania samochodów Opel Astra IV czy Insygnia. W ramach rat leasingowych klienci otrzymują roczny pakiet autocasco, OC i NNW.

– Europejski Fundusz Leasingowy realizuje obecnie jesienną kampanię promocyjną skierowaną do nowych oraz dotychczasowych klientów firmy i prezentuje zalety finansowania w EFL – mówi Olaf Rurak, dyrektor Departamentu Marketingu w EFL.

Jednym z programów przygotowanych przez Pekao Leasing jest program vendorowy Ford Leasing. Specjalne ceny promocyjne obowiązują również na marki takie jak m. in.: Audi, Citroen, Fiat, Isuzu, KIA, Mercedes, Skoda. Klienci mogą otrzymać atrakcyjne pakiety ubezpieczeń (LIFE, DAS, GAP) oraz karty paliwowe, które pozwalają na bezgotówkowe zakupy paliwa.

Wiele promocji oferuje Volkswagen Leasing. Dotyczą one wszystkich modeli aut Skoda, a także Audi, Volkswagen i Porsche. Zakładają nie tylko atrakcyjne finansowanie, ale także promocyjne stawki ubezpieczeniowe (np. 2,9 proc. wartości samochodu).

Wystarcza kilka aut

Zakup samochodu często jest niezbędny do prowadzenia działalności gospodarczej. Większość (64 proc.) polskich firm z sektora mikro, małych i średnich wykorzystuje do pięciu pojazdów. Liczebność floty zależy od wielkości przedsiębiorstwa – wynika z badania przeprowadzonego przez BZ WBK Leasing.

96 proc. badanych mikroprzedsiębiorstw do prowadzenia działalności potrzebuje maksymalnie pięciu aut. Spośród średnich firm 30 proc. dysponuje flotą liczącą od 11 do 50 samochodów, a co piąta – większą.

Podobną prawidłowość dostrzeżemy, gdy przyjrzymy się rodzajom firmowych samochodów. Średnie przedsiębiorstwa najczęściej wykorzystują pojazdy dostawcze (75 proc.). Natomiast w zdecydowanej większości mikro i małych firm dominują auta osobowe (w obu przypadkach 74 proc. wskazań).

– Wielkość firmy ma bardzo duży wpływ nie tylko na rodzaj i wielkość floty, ale i na sposób jej finansowania. Z naszego badania wynika, że im większa działalność, tym więcej pojazdów wziętych w leasing. W mikrofirmach jest to 44 proc., podczas gdy w średnich przedsiębiorstwach aż 79 proc. – mówi Tomasz Sudaj.

Auta niezbyt drogie

Prawie trzy czwarte (73 proc.) przedsiębiorców z sektora MŚP ma samochody o maksymalnej wartości 50 tys. zł netto. Pojazdy, które kosztują więcej niż 100 tys. zł, są użytkowane przez 9 proc. badanych firm. Co ciekawe, większość przedsiębiorstw (64 proc.) decyduje się na zakup samochodu na rynku pierwotnym.

– Nowe samochody są objęte gwarancją, co stanowi duże zabezpieczenie dla przedsiębiorcy, zwłaszcza że chodzi o silnie eksploatowane samochody służbowe. Ma to znaczenie także dlatego, że badane firmy najczęściej wymieniają samochody raz na pięć lat lub rzadziej (60 proc.) – dodaje Tomasz Sudaj.

Wśród najpopularniejszych marek wybieranych przez firmy z sektora MŚP znajdują się: Ford, Citroen, Volkswagen, Peugeot oraz Fiat. Ale warto zwrócić uwagę, że przedstawiciele jednej firmy bardzo często jeżdżą samochodami różnych marek (czasami jest ich nawet pięć). Jest to szczególnie widoczne w mikro i małych przedsiębiorstwach, gdzie budowanie floty oparte jest raczej na pojedynczych, odrębnych zakupach.

Wielu klientów nie jest przywiązanych do konkretnej marki i modelu pojazdu. Kierują się oni raczej ceną i aktualnymi promocjami dostępnymi u dilerów samochodowych.

Leasing 103 czy 105 proc.

Firmy leasingowe ogłaszając promocje na zakup nowych pojazdów często posługują się pojęciem leasing 103, 105 czy 108 proc. W zasadzie powinien to być całkowity koszt finansowania, uwzględniający zarówno opłatę wstępną, jak i wykup pojazdu. W praktyce może się okazać, że jest inaczej. Na przykład w pierwszej racie mogą być ukryte dodatkowe opłaty administracyjne. Ale z grubsza można powiedzieć, że klient zapłaci za dany samochód o 3 lub 8 proc. więcej, niż wynosi jego cena w salonie. Firma leasingowa może zaoferować taki koszt finansowania dlatego, że uzyskuje od importera auta lub dilera zniżkę przy zakupie. Indywidualnym klientom upusty też są oferowane, choć nie zawsze równie atrakcyjne. Często też taka oferta dotyczy tylko jednego, określonego wariantu usługi, np. wymagana jest wpłata minimum 20 proc. środków własnych, okres leasingu wynosi maksymalnie 36 miesięcy, a wartość wykupu samochodu – 1 proc. W innych wariantach (np. przy większej wpłacie własnej lub/i krótszym okresie umowy) oferta może wyglądać już całkiem inaczej. Generalnie koszty leasingu zależą przede wszystkim od udziału własnego klienta i długości umowy. Im wyższy udział własny i krótszy czas finansowania, tym całkowity koszt jest niższy. Do najważniejszych zalet leasingu należą: szybka decyzja o finansowaniu, niski wkład własny, ograniczona liczba zabezpieczeń, szeroki pakiet usług dodatkowych. Dzięki tym usługom klient może zlecić firmie leasingowej (za dodatkową opłatą) różne czynności związane z eksploatacją pojazdu.

Operacyjny czy finansowy

W leasingu operacyjnym cała rata leasingowa (kapitał i odsetki) jest dla korzystającego kosztem uzyskania przychodów, natomiast w leasingu finansowym – tylko odsetki i amortyzacja. W  leasingu operacyjnym amortyzacji dokonuje klient, a nie firma leasingowa. Wybór odpowiedniego rodzaju finansowania zależy przede wszystkim od tego, na jakie korzyści podatkowe związane z inwestycją liczy przedsiębiorca. Leasing operacyjny daje korzyści podatkowe w krótszym okresie oraz pozwala na rozłożone w czasie płatności VAT. Jednak czasami korzystniejszy może okazać się leasing finansowy. Dotyczy to np. podmiotów z branży medycznej, które nie są płatnikami VAT. Leasing finansowy pozwala im bowiem na doliczenie niższej stawki VAT, która w przypadku sprzętu medycznego w zdecydowanej większości wynosi 8 proc. Ponadto na leasing finansowy częściej decydują się większe przedsiębiorstwa, inwestujące w linie produkcyjne lub środki trwałe o znacznej wartości. Robią tak z uwagi na możliwość stosowania przyspieszonej amortyzacji oraz większą elastyczność w ustalaniu czasu trwania kontraktu.

O leasing łatwiej niż o kredyt

Pozyskanie finansowania za pośrednictwem leasingu jest łatwiejsze zwłaszcza dla młodych przedsiębiorców, którzy często nie mają zdolności kredytowej. Firmy leasingowe oferują produkty skierowane do firm działających nawet tylko od trzech – sześciu miesięcy. Ponadto leasingodawcy przez cały okres umowy pozostają właścicielami sprzętu, dlatego stosują prostsze i bardziej przejrzyste procedury. Nie wprowadzają klauzul przewłaszczenia pojazdu, ani nie wymagają skomplikowanych zabezpieczeń, dzięki czemu decyzja leasingowa może być szybsza. Na rynku działa kilkadziesiąt firm leasingowych, zatem oferta jest szeroka.

– Ostatni kwartał każdego roku to okres wyraźnego ożywienia na rynku sprzedaży i finansowania pojazdów. Z jednej strony dilerzy obniżają ceny chcąc sprzedać jak najwięcej samochodów z danego rocznika, z drugiej strony banki i firmy leasingowe chętnie te samochody finansują – mówi Tomasz Sudaj, dyrektor ds. strategii leasingowej w spółkach leasingowych BZ WBK.

Podobnego zdania jest Krzysztof Tekieli, menedżer rynku samochodów osobowych i dostawczych w Europejskim Funduszu Leasingowym.

Pozostało 95% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy