Reklama
Rozwiń
Reklama

Potrzebne tylko trzy kroki

Jak to się dzieje, że w ogólnych rankingach innowacyjności wypadamy źle, a polskie instytucje finansowe należą do światowej elity tych usprawnień.

Publikacja: 14.06.2015 21:50

Krzysztof Rybiński, „Królowie innowacji”, Helion

Krzysztof Rybiński, „Królowie innowacji”, Helion

Foto: Rzeczpospolita

Niektóre banki to prawdziwi królowie innowacyjności. Okazuje się, że aby zrozumieć zmiany, jakie zachodzą w usługach finansowych, trzeba jechać nie do Doliny Krzemowej w USA, ale do Stambułu np. albo właśnie do Warszawy.

Znacznie więcej innowacji w tej branży jest kreowanych na rynkach wschodzących, wśród których Polska zajmuje miejsce szczególne –pisze Krzysztof Rybiński w swojej książce i dziwi się: dlaczego tak niewiele się o tym mówi, podobnie jak o mizerii innowacyjnej w przedsiębiorstwach.

Autor posługując się twardymi danymi GUS, Komisji Europejskiej czy raportami badaczy bezlitośnie obnaża stan innowacyjności w Polsce.

Z analiz wynika, że środki są wydawane, ale innowacyjności nie ma. Dlaczego? Przyczyn jest cała lista, a wśród nich biurokratyczne procedury, utożsamianie wydatkowania unijnych pieniędzy z polityką rozwoju, brak powiązania decyzji z wynikami czy hiperformalizacja procedur w interesie bezpieczeństwa urzędów. Środki unijne stały się narzędziem praktycznego przechwytywania i koncentracji władzy, a dotacje dla przedsiębiorstw nie służą ich innowacyjności . Za te pieniądze budują hale lub kupują potrzebne maszyny.

– Reakcja wielu ministrów i wysokich urzędników na raporty dowodzące katastrofy w dziedzinie innowacji jest zawsze taka sama – albo obrażają się na autora, albo na rankingi, podważając ich wiarygodność – pisze Rybiński. Zagadką, rozwiązaniu której autor poświęcił tę książkę, są innowacje w usługach finansowych. Jak to było możliwe, że wiele banków w Polsce wprowadziło tak wiele korzystnych rozwiązań, w tym również innowacji przełomowych w skali globalnej.

Reklama
Reklama

Rybiński pyta o to twórców i prezesów pięciu najbardziej innowacyjnych firm w usługach finansowych. Są to : Alior, BZ WBK, Cinkciarz, mBank i XTB. Analizuje czynniki, które zdecydowały o tych sukcesach, zwracając uwagę na te wspólne dla wielu firm.

Tak powstał rozdział zawierający rekomendacje dla sektora publicznego oraz dla przedsiębiorstw. Autor pokazuje najpierw, jak sprawdzić, czy w firmie mamy jeszcze możliwości rozwoju, następnie wskazuje: co należy zmienić i jak przekonać się o skuteczności tych zmian. To tylko trzy kroki, które warto wykonać, by dołączyć do ligi innowacyjnych, zwłaszcza że, jak podkreśla autor, nie wymaga to znaczących środków.

Ekonomia
Polscy liderzy w Davos w czasie Światowego Forum Ekonomicznego
Ekonomia
Od danych do decyzji, czyli transformacja i AI w biznesie
Gospodarka
Czesi zaskoczeni sukcesem Polski. Ekspert o współpracy: Strategiczna konieczność
Ekonomia
Nowe trendy w elektryfikacji floty
Ekonomia
Czas ratyfikować Zrewidowaną Europejską Kartę Społeczną
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama